Eindhoven – Philips publiceert vandaag de bevindingen van het jaarlijkse wereldwijde slaaponderzoek “The Global Pursuit of Better Sleep Health”. Dit onderzoek, dat elk jaar wordt uitgevoerd in het kader van de World Sleep Day (15 maart), peilt bij mensen in 12 landen de perceptie rondom het thema ‘slaap’. De resultaten tonen aan dat het besef inzake de effecten van slaap op de algemene gezondheid wereldwijd toeneemt, maar dat de meerderheid nog niet bereid is iets te doen voor een goede nachtrust. Hoewel 71 % van de Nederlandse ondervraagde volwassenen het effect van een goede nachtrust op de gezondheid erkent, beoordeelt slechts 42 % zijn slaapkwaliteit als goed. Een slechte slaapgezondheid (die leidt tot slaaptekort) toont een hoge correlatie met de kans op depressie, obesitas, diabetes, hartziekten, beroertes, neurocognitieve aandoeningen, en zelfs kanker. [1] Voor dit onderzoek, dat in opdracht van Philips door KJT Group is uitgevoerd, zijn 11.006 respondenten bevraagd in Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Nederland, Singapore, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. De bevindingen maken duidelijk dat de meeste respondenten voor slaap gerelateerde problemen eerder het internet raadplegen dan een arts. Acht op de tien volwassenen (wereldwijd) wil de slaapkwaliteit verbeteren, maar de meerderheid (60 %) heeft nog geen hulp gezocht bij een arts. Respondenten die met slaapproblemen kampen, stellen dat ze voor slaapproblemen eerder online-informatie zoeken. Nog zorgwekkender is dat 65 % van de respondenten met slaapapneu nog nooit slaapapneu therapie volgde om deze aandoening te behandelen of daarmee gestopt is.
Bij Philips werken we onder meer aan de ontwikkeling van klinisch gevalideerde oplossingen waarmee we in de nabije toekomst wereldwijd 80 % van de slaapproblemen hopen te behandelen. Wij hopen de mensen die al zo lang met allerlei slaapproblemen kampen, opties te kunnen aanreiken om beter te slapen.
Mark Aloia
PhD, Global Lead for Behavior Change, Sleep & Respiratory Care
“Deze gegevens suggereren dat de mensen weliswaar tot het inzicht komen dat slaap van fundamenteel belang is, maar dat de meesten ervan uitgaan dat kwaliteitsvolle slaap een illusie zal blijven”, stelt Mark Aloia (PhD), Global Lead for Behavior Change, Sleep & Respiratory Care bij Philips. “Als we slaap serieus willen nemen, en als we de sociale en emotionele aspecten van gebrekkige slaap willen aanpakken, moeten we eerst aantonen dat we deze problemen wel degelijk kunnen behandelen, op een gemakkelijke en zinvolle manier die sterk wordt onderbouwd door de klinische wetenschap. Bij Philips werken we onder meer aan de ontwikkeling van klinisch gevalideerde oplossingen waarmee we in de nabije toekomst wereldwijd 80 % van de slaapproblemen hopen te behandelen. Wij hopen de mensen die al zo lang met allerlei slaapproblemen kampen, opties te kunnen aanreiken om beter te slapen.” Het onderzoek leert ook dat 76 % van de volwassenen wereldwijd minstens één van de bekende slaapproblemen ervaart; slapeloosheid (37 %) en snurken (29 %) scoren het hoogst en rukken verder op ten opzichte van het onderzoek van 2018 (26 %, resp. 21 %). Omdat zoveel potentiële factoren een impact hebben op goede nachtrust, wil Philips met deze data aan de slag om mensen in de hele wereld te helpen niet alleen de waarde van slaap te beseffen, maar hier ook iets mee doen om hun slaapgewoonten te verbeteren. Dr. Newell, een Belgisch slaapgeneeskundige aan het UVC Brugmann ziekenhuis in Brussel heeft vanuit zijn professie extra context geboden bij de Nederlandse resultaten. Lees hier het artikel. Voor meer bevindingen van de wereldwijde onderzoeken van dit en/of vorig jaar ga naar https://www.philips.nl/c-e/world-sleep-day. Philips heeft zich voorgenomen om klinisch geteste oplossingen te ontwikkelen waarmee mensen aan de slag kunnen voor een betere slaap en gezondheid. Philips wil oplossingen aanleveren die tegemoetkomen aan de toenemende en verschuivende behoeften van consumenten én gezondheidszorgprofessionals. Zo was er onlangs de uitbreiding van de SmartSleep producten en werd de mijlpaal van tien miljoen DreamWear-maskers en -kussens bereikt. Meer informatie omtrent Philips’ geavanceerde oplossingen voor slaap- en ademhalingszorg vindt u op: https://www.philips.nl/healthcare/solutions/slaap-en-respiratoire-zorg. Meer informatie omtrent Philips’ geavanceerde oplossingen voor slaapapneu: https://www.philips.nl/healthcare/specialismen/slaapapneu.
Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.
Dit onderzoek werd online uitgevoerd door de KJT Group in opdracht van Philips van 9 januari tot 28 januari 2019 bij 11.006 volwassenen van 18 jaar en ouder in 12 landen (Australië: n=750; Brazilië: n=1.001; Canada: n=750: China, n=1.001: Frankrijk: n=1.000; Duitsland: n=1.003; India: n=1.000; Japan: n=1.000; Nederland: n=750; Singapore: 750; Zuid-Korea: n=1.000 en de U.S.: n=1.000). De enquête was via het internet en werd in de primaire taal of talen van elk land zelf afgenomen. Dit waren niet-aselecte steekproeven, zodat een foutmarge niet nauwkeurig kan worden geschat. Voor de volledige methodologie van de enquête, inclusief wegingsvariabelen, kunt u contact opnemen met Meredith Amoroso via meredith.amoroso@philips.com.
Philips Global Press Office Tel.: +1 978-221-8919
You are about to visit a Philips global content page
Continue