Nieuwscentrum

jan 24, 2019

Philips lost beloftes kringloopeconomie in op DAVOS 2019

• Als toonaangevend deelnemer bij het Platform for Accelerating the Circular Economy (PACE) heeft Philips een bijdrage geleverd aan een speciaal rapport waarmee de voortgang wordt gemeten die door de oprichters van de PACE Capital Equipment Coalition is geboekt.
  • Philips is goed op weg om zijn belofte waar te maken dat het bedrijf in 2020 alle omvangrijke medische systeemapparatuur voor hergebruik zal terugnemen als klanten bereid zijn om die in te leveren.
  • Philips helpt een PACE-project in Nigeria op te zetten om werkgelegenheid te scheppen en de verwerking van e-waste duurzaam te managen.

Op de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos sprak Frans van Houten, CEO van Philips, opnieuw zijn steun uit voor de kringloopeconomie en bevestigde hij dat Philips goed op weg is om de belofte na te komen dat Philips in 2020 alle omvangrijke medische systeemapparatuur voor hergebruik zal terugnemen als de klanten bereid zijn die in te leveren. In 2018, na pilotprojecten in Italië en Griekenland, lanceerde Philips met succes een wereldwijd programma om zijn ambitieuze doelstelling ten aanzien van de kringloopeconomie te behalen, naast methoden om de geboekte voortgang te meten. Onder de medische systeemapparatuur die Philips zal innemen en recyclen/opnieuw inzetten bevinden zich bijvoorbeeld de MRI- en CT-scanners die deel uitmaken van de portfolio aan gezondheidstechnologieproducten en -oplossingen van Philips.

Video thumbnail image

Teneinde sectorbrede ontwikkelingen te stimuleren om de kringlooplus te sluiten voor grootschalige apparatuur, heeft Philips samen met acht andere toonaangevende bedrijven in meerdere bedrijfssectoren de Capital Equipment Coalition opgericht. Deze coalitie is een initiatief onder het Platform for Accelerating the Circular Economy (PACE) – een organisatie opgericht door het WEF, waarvan Frans van Houten medevoorzitter is naast het hoofd van de Global Environment Facility (GEF). Op het World Economic Forum van vorig jaar zegden alle leden van de coalitie toe dat hun bedrijf specifieke acties zal ondernemen ten aanzien van het behouden en terugwinnen van waarde uit kapitaalgoederen. Vandaag zijn hun gedeelde ervaringen verschenen in de vorm van een rapport met de titel ‘Circular Value Creation – Lessons from the Capital Equipment Coalition’. Behalve het onderstrepen van de voortgang die tot dusver geboekt is, schetst het rapport de business case voor de aanpak van een kringloopeconomie, de bijbehorende toegevoegde waarde en de organisatieveranderingen die nodig zijn om circulariteit in te bedden in de procedures en cultuur van een bedrijf.

Zoals met elk effectief veranderproces moet je niet alleen handelen, maar ook meten. Daarom heeft Philips specifiek voor de kringloopeconomie een prestatie-indicator toegevoegd aan het dashboard van het Executive Committee.

Frans van Houten

CEO Koninklijke Philips

"Bij het implementeren van de kringloopeconomie, ontdekten we een aantal gemeenschappelijke vereisten," aldus Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips. “Je moet beginnen met een duidelijke visie. Je moet leiderschap en verantwoordelijkheid bieden, maar ook de juiste cultuur en vaardigheden stimuleren; zowel binnen je organisatie als door de hele waardeketen heen, zodat alle stakeholders zich door een gemeenschappelijk doel verenigd weten. Zoals met elk effectief veranderproces moet je niet alleen handelen, maar ook de voortgang meten. Daarom heeft Philips specifiek voor de kringloopeconomie een prestatie-indicator toegevoegd aan het dashboard van zijn Executive Committee."

Electronic Waste (e-waste)

Naast het creëren van oplossingen voor de kringloopeconomie van kapitaalgoederen, zet Philips zich in voor de aanpak van het recyclen van e-waste. Jaarlijks produceert de wereldeconomie zo'n 50 miljoen ton e-waste, waarvan nu slechts 20% gerecycled wordt.

Door leiding te geven aan PACE en met de betrokkenheid van het GEF, UN Environment, de Nigeriaanse overheid, DELL, HP en Microsoft, heeft Philips een cruciale rol gespeeld bij het opzetten van een publiek-privaat samenwerkingsproject ter waarde van 2 miljoen dollar. Hiermee is in Nigeria een circulair e-wastesysteem tot stand gebracht. Het land verwerkt jaarlijks zo'n 500.000 ton e-waste en na het terugwinnen van bruikbare goederen die op plaatselijke markten verkocht kunnen worden en het verwijderen van eenvoudig terug te winnen materialen, zoals metalen en plastic componenten, belandt een groot deel van het restant op vuilnisbelten. Het nieuwe e-wasteproject dat vandaag werd aangekondigd tijdens een persconferentie op de jaarlijkse bijeenkomst van het WEF, zal naar verwachting nog eens 13 miljoen aan medefinanciering aantrekken vanuit de privésector. De oorspronkelijke GEF-financiering zal de Nigeriaanse overheid in staat stellen om de noodzakelijke vaardigheden, instrumenten en besturingsstructuren te ontwikkelen waarmee e-waste kan worden beheerd. Daarnaast zullen nieuwe inzamelings- en recyclingsprogramma's voor e-waste worden getest.

Meer informatie over de duurzaamheidsinitiatieven van Philips kunt u hier vinden.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Over PACE

PACE was launched during the 2018 World Economic Forum Annual meeting to drive public-private action and collaboration on the circular economy. From 2019, the World Resources Institute will support the scale-up of PACE establish an Action Hub in The Hague.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Elena Calamo Specchia

Philips Global Press Office

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Media assets

A CT scanner returned by a Philips customer is being refurbished.

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.