Nieuwscentrum

18 april 2018

Het mysterie van het ontbrekende fruit: Philips en het Rijksmuseum bieden inspiratie voor gezond leven


Bezoekers Rijksmuseum verrast en verbaasd door ontbreken groenten en fruit uit stillevens in ‘Dutch Masterjuices’-campagne

  • ‘Dutch Masterjuices’-campagne wil mensen aanzetten tot nadenken over hun voedingspatroon en levensstijl
  • Philips en het Rijksmuseum brengen ingrediënten voor een gezond leven samen en benadrukken het belang van voldoende groenten en fruit
AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft zijn ‘Dutch Masterjuices’-campagne aangekondigd, waarin Philips samenwerkt met het wereldberoemde Rijksmuseum om de aandacht te vestigen op het belang van voldoende groenten en fruit eten. In het kader van deze ‘gezond leven’-campagne is een korte film uitgebracht waarin groenten en fruit plotseling verdwijnen uit stillevens, wat zorgt voor verwarring en verbazing bij museumbezoekers.

Naar schatting komen 86% van alle Europeanen niet aan de aanbevolen vijf porties groenten en fruit per dag.1 De ‘Dutch Masterjuices’-campagne vestigt de aandacht op deze lage consumptie en vraagt of we het zouden merken als dit essentiële bestanddeel van onze voeding plotseling ‘uit beeld’ zou verdwijnen. Hoewel de schijnbaar gewijzigde kunstwerken zorgen voor verwarring, verschijnt het ontbrekende fruit snel weer in de vorm van een glas sap, geïnspireerd op het meesterwerk Stilleven met bloemen en vruchten van Jan van Huysum (ca. 1728), dat in het Rijksmuseum hangt. Zo kunnen bezoekers de kunst ‘proeven’. Het gebruik van sap in de campagne weerspiegelt de algemene maatschappelijke trend van gezonde sappen en smoothies bereiden om de dagelijkse groenten- en fruitconsumptie te vergroten.

 

De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om minstens 400 gram groenten en fruit per dag te eten ter vermindering van het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen, kanker, diabetes en overgewicht.2 De ‘Dutch Masterjuices’-campagne streeft ernaar om de aandacht te vestigen op de voordelen van groenten- en fruitconsumptie. Belangrijke voordelen zijn onder meer:

 

  • Dagelijks groenten en fruit eten kan het risico op bepaalde niet-overdraagbare ziekten (NOZ) verminderen, waaronder hart- en vaataandoeningen en sommige soorten kanker.3
  • Onvoldoende consumptie van groenten en fruit is naar schatting verantwoordelijk voor ca. 14% van de sterfgevallen aan maag- en darmkanker, ca. 11% van de sterfgevallen aan ischemische hartziekten en ca. 9% van alle sterfgevallen aan beroertes wereldwijd.2
  • Een voedingspatroon met veel groenten en fruit kan de bloeddruk verlagen, het risico op een beroerte verminderen, het risico op oog- en spijsverteringsproblemen verminderen en een positief effect hebben op het bloedsuikergehalte, wat kan bijdragen aan beheersing van de eetlust.4
  • Zelfgemaakte sappen met verse ingrediënten kunnen tot 90%5 van de voedingsstoffen in groenten en fruit bevatten.6

 

Diëtist Lucy Jones van de British Dietetic Association zei naar aanleiding van de start van de campagne: “Dutch Masterjuices is een geweldige campagne die mensen hopelijk aanzet tot nadenken over hun voedingspatroon en levensstijl. Groenten en fruit zijn een geschenk van de natuur en zitten vol vitamines en voedingsstoffen die ons gezond houden. Maar we eten er te weinig van. Sommige mensen maken zich zorgen over het suikergehalte in bepaalde fruitsoorten en dan is het belangrijk om een gekwalificeerde diëtist om advies te vragen. Ik hoop dat deze campagne zal bijdragen tot bewustwording van de belangrijke rol van groenten en fruit in onze voeding en mensen zal inspireren om ook daadwerkelijk meer groenten en fruit te eten.”

Bij Philips zijn we ervan overtuigd dat er altijd een manier is om het leven beter te maken en we zetten ons in om innovaties te ontwikkelen die de gezondheid verbeteren. Kunst verrijkt mensenlevens en als founding partner en langetermijnpartner van het Rijksmuseum is Philips verheugd om samen te werken aan deze campagne, die onze passie voor kunst combineert met onze inzet voor gezond leven.

Egbert van Acht

Chief Business Leader van de Personal Health-activiteiten bij Philips

Egbert van Acht, Chief Business Leader van de Personal Health-activiteiten bij Philips: “Bij Philips zijn we ervan overtuigd dat er altijd een manier is om het leven beter te maken en we zetten ons in om innovaties te ontwikkelen die de gezondheid verbeteren. Kunst verrijkt mensenlevens en als founding partner en langetermijnpartner van het Rijksmuseum is Philips verheugd om samen te werken aan deze campagne, die onze passie voor kunst combineert met onze inzet voor gezond leven. Met ‘Dutch Masterjuices’ willen we laten zien dat goed eten een essentieel onderdeel is van een gezonde levensstijl.”

 

Rijkmuseum-directeur Taco Dibbits: “Naar mijn mening hebben onze bezoekers onvoldoende oog voor ‘Stilleven met bloemen en vruchten’, terwijl het een schitterend schilderij is als je goed kijkt. We zijn erg blij met de samenwerking tussen het Rijksmuseum en Philips omdat we zo goed bij elkaar passen en omdat we de levens van mensen over de hele wereld verrijken.”

 

Voor meer informatie en om de ‘Dutch Masterjuices’-campagne te bekijken, kijk dan op www.philips.com/dutchmasterjuices.

 

Verwijzingen:

1. Aangepast overgenomen uit de European Health Interview Survey 2016. Beschikbaar op: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7694616/3-14102016-BP-EN.pdf/1234ac94-27fd-4640-b9be-427a42d54881. Geraadpleegd op 6 april 2018.

2. Wereldgezondheidsorganisatie, Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health. Beschikbaar op: http://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/. Geraadpleegd op 6 april 2018.

3. Wereldgezondheidsorganisatie, e-Library of Evidence for Nutrition Actions (eLENA). Beschikbaar op: http://www.who.int/elena/titles/fruit_vegetables_ncds/en/. Geraadpleegd op: 6 april 2018.

4. Harvard School of Public Health, The Nutrition Source, Vegetables and Fruits. Beschikbaar op: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/vegetables-and-fruits/. Geraadpleegd op 6 april 2018.

5. Door Philips uitgevoerde tests op druiven, watermeloenen, tomaten, appels, sinaasappels, aardbeien en ananassen. Het percentage varieert van 69% tot 92%, afhankelijk van het soort fruit.

6. Philips, Fresh juices for healthier living. Beschikbaar op: https://www.philips.ae/c-m-ho/food-preparation/liquid-health. Geraadpleegd op 6 april 2018.

 

Schilderijen in ‘Dutch Masterjuices’-campagne: 

  • Jan van Huysum, Stilleven met bloemen en vruchten, ca. 1728 
  • Anthony Oberman, Fruitstilleven in een terracotta schaal, ca. 1830
  • Floris Claesz. van Dijck, Stilleven met kazen, ca. 1615

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 74.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Meer informatieMinder informatie

Onderwerpen

Contact

Laura Seikritt

Laura Seikritt

Senior Public Relations Lead Personal Health Benelux 

Tel.: +31 6 20740318

Media assets

Deel op social media