Nieuwscentrum

21 maart 2018

Europese primeur: het AZ Maria Middelares ziekenhuis in Gent start proef met Philips om patiënten op te volgen via draadloze technologie

GENT - Het AZ Maria Middelares ziekenhuis in Gent test een draagbare sensor van Philips die automatisch en real-time de medische vitale parameters doorstuurt naar het elektronisch patiëntendossier. Als de toestand van de patiënt verslechtert, informeert de sensor via het elektronisch patiëntendossier de verpleegkundige, die dan snel kan ingrijpen. dr. Van Sassenbroeck, Hoofdarts Spoedeisende Hulp van het AZ Maria Middelares ziekenhuis: “We volgen deze vitale parameters al vijf jaar lang zeer nauwgezet op, waardoor we erin geslaagd zijn om het aantal reanimaties met 80% te verminderen. Door de metingen te automatiseren met verschillende types van draadloze technologie komt er meer tijd vrij voor de zorgverleners om andere patiëntgerichte zorgtaken te doen.”

Draadloze opvolging van vitale waarden

Dat de draagbare sensor van Philips de werkdruk in het ziekenhuis vermindert, staat buiten kijf. De technologie wordt op het lichaam van de patiënt bevestigd, en meet draadloos vitale waarden zoals de hartslag, temperatuur, bloeddruk en ademhaling. “De sensor kent automatisch een early warning score toe, een methode om de medische toestand van een patiënt te beoordelen”, vertelt Kurt Roesbeke, projectmedewerker bij AZ Maria Middelares. “Voorheen werd die score handmatig ingevoerd en berekend. Als de score verhoogde, nam ook de frequentie van opvolging toe. Dat betekende een toename van de werkdruk van verpleegkundigen, en minder comfort voor de patiënt.”

Dit project kan het toonbeeld zijn van hoe slimme technologie de kwaliteit van zorg ondersteunt. Bovendien moet het mogelijk zijn om via doorgedreven gegevensanalyse, op basis van nieuwe algoritmes, bijkomende verbeteringen door te voeren in het zorgtraject. Het zijn boeiende tijden.

Ronny Goethals

medisch directeur

Gepersonaliseerde zorg

Het project is uniek in Europa en een voorbeeld van hoe technologie de zorgsector veiliger én efficiënter maakt. “Dit project kan het toonbeeld zijn van hoe slimme technologie de kwaliteit van zorg ondersteunt. Bovendien geeft het de mogelijkheid om via vergaande gegevensanalyse, op basis van nieuwe algoritmes, verbeteringen door te voeren in het zorgtraject. Het zijn boeiende tijden”, vertelt Medisch Directeur Ronny Goethals van het AZ Maria Middelares ziekenhuis.

“Het grote voordeel is dat zorgverleners zich nu volledig kunnen toeleggen op het verlenen van gepersonaliseerde zorg”, vertelt Murk Westerterp, Business Manager bij Philips. “Het handmatig meten en objectiveren van bijvoorbeeld de ademhaling was zeer complex en tijdrovend. Dit neemt de wearable sensor nu volledig over. Voor ons is dit het bewijs dat slimme technologie de betrokkenheid verhoogt en bovendien de behandeling patiëntvriendelijker maakt.”

Behoefte aan stimulerende ziekenhuisfinanciering

In het huidige financieringsmodel voor ziekenhuizen in België bepaalt onder meer het aantal reanimaties de financiering van de afdeling Intensive Care. Met zijn moderne aanpak vermindert het AZ Maria Middelares dat aantal sterk, maar daardoor loopt ook de financiering van de overheid terug. “Bovendien financieren we deze draagbare sensor volledig met eigen middelen. Het is jammer dat we er financieel op inboeten door dit innovatieve project dat tegelijk inzet op patiëntveiligheid, kwaliteit van zorg en een betere patiëntbeleving”, besluit Medisch Directeur Ronny Goethals.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 74.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Thema's

Catherine Zenner

AZ Maria Middelares

GSM: 0478 99 53 11

Beeldmateriaal

Delen op sociale media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.