13 maart 2018

Philips en de Hartstichting lanceren crowdfunding platform voor AED’s

• Jaarlijks worden ruim 15.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand;
  • Vooral in woonwijken overlijden nog te veel mensen onnodig aan een hartstilstand;
  • Een AED (Automatische Externe Defibrillator) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door een elektrische schok te geven;
  • Via BuurtAED.nl zamel je samen met je buren geld in voor een AED. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered;
  • Marco van Ginkel, aanvoerder van PSV, installeert AED in Wageningen.

Eindhoven - Uit onderzoek blijkt dat in Nederland meer AED’s nodig zijn, vooral in woonwijken overlijden nog te veel mensen onnodig aan een hartstilstand. Daarom lanceren Philips en de Hartstichting het crowdfunding platform BuurtAED.nl, zodat buurtbewoners samen een AED kunnen aanschaffen.

Marco van Ginkel, aanvoerder van PSV, installeert AED in Wageningen

Vandaag installeert Marco van Ginkel, aanvoerder van PSV, in Wageningen een AED. Wageningen is de woonplaats van Wim Rip, de video-analist van PSV die vorig jaar zelf een hartstilstand heeft gehad. Het gaat weer goed met Rip, hij werkt momenteel aan zijn verdere herstel.

Van Ginkel: “De hartstilstand van Wim heeft diepe indruk gemaakt op het team, de staf en iedereen die bij de club betrokken is. Met de installatie van de AED in zijn buurt willen we de aandacht vestigen op het belang van openbaar toegankelijke AED’s, zodat in de toekomst minder mensen overlijden als gevolg van een hartstilstand.”

Marco van Ginkel

Aanvoerder van PSV

Samen met je buren geld inzamelen via BuurtAED.nl

BuurtAED.nl is een crowdfunding platform waar buurtbewoners samen geld inzamelen om een AED aan te schaffen. Het BuurtAED-pakket bevat onder andere de meest robuuste AED, en een kwalitatief hoogwaardige buitenkast, van wereldwijd marktleider Philips.

Door het starten van je eigen actiepagina op BuurtAED.nl kun je heel gemakkelijk samen met je buren geld inzamelen voor een AED. Je ziet wie er doneert en je houdt overzicht over de voortgang. Met de bijdrage van Philips maak je direct al een mooie start.

Frans Smeur, dierenarts bij dierenkliniek Kortenoord waar de AED vandaag aan de gevel wordt geïnstalleerd: “Al jaren hebben we het voornemen om een AED aan te schaffen, maar het kwam er nooit van. De hartstilstand van Wim Rip, een goede klant, was ook voor ons een wake-up call. We zijn blij dat er nu eindelijk eentje in onze buurt hangt.”

6-minutenzone

Jaarlijks worden ruim 15.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Hartstilstanden vinden vaak plaats bij mensen thuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten vergroot de kans op overleving.

De Hartstichting maakt zich al jaren ‘hart’ om van Nederland een 6-minutenzone te maken: een zone waarin slachtoffers van een hartstilstand binnen de cruciale 6-minuten worden gereanimeerd en een AED wordt ingezet, zodat méér mensen overleven. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered.

In januari 2018 zijn Philips en de Hartstichting een driejarige samenwerking aangegaan.

NOOT VOOR REDACTIE

Over Wim Rip

Wim Rip is videoanalist. Hij wordt gezien als pionier op zijn vakgebied. Rip is al vijf jaar in dienst van PSV. Daarvoor werkte hij ook voor de staf van het Nederlands elftal. Verder was hij ook werkzaam als videoanalist voor Bert van Marwijk tijdens diens periode als bondscoach van Saoedi-Arabië.

Tijdens de eerste helft van de wedstrijd FC Groningen – PSV van woensdag 13 december 2017 krijgt Rip een hartstilstand. In het stadion is een AED aanwezig, waarmee hij gereanimeerd kan worden. Uiteindelijk is hij naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij nog diezelfde avond is geopereerd. Momenteel werkt Rip hard aan zijn herstel.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 74.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux