23 oktober 2017

Philips staat op EANM 2017 stil bij de waarde van geavanceerde moleculaire beeldvorming

Innovatieve oplossingen verrijken en vereenvoudigen het traject van klinische besluitvorming, van diagnose tot behandeling, om zorg meer te personaliseren

Amsterdam, Nederland en Wenen, OostenrijkKoninklijke Philips N.V. (NSYE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat op het congres van de European Association of Nuclear Medicine (EANM) van dit jaar oplossingen voor moleculaire beeldvorming centraal zullen staan. Philips richt hiermee de aandacht op zijn inzet voor innovatie en meer persoonsgerichte zorg. Moleculaire beeldvorming biedt inzicht in lichaamsprocessen op moleculair en cellulair niveau en houdt een potentiële transformatie van de gezondheidszorg in door het mogelijk te maken ziektes eerder te constateren en preciezer te behandelen. Philips blijft eraan werken om in het vakgebied van de nucleaire geneeskunde oplossingen voor moleculaire beeldvorming te introduceren die de kwantitatieve nauwkeurigheid vergroten en nieuwe klinische toepassingen mogelijk maken om de zorg meer te personaliseren en de workflow – van diagnose tot behandeling – efficiënter te maken. Op de Philips-stand op het EANM-congres zijn de nieuwste oplossingen en technologieën te zien die de toekomst van de nucleaire geneeskunde dichterbij brengen, zoals Vereos Digital PET/CT.

Met Vereos, het eerste en enige volledig digitale systeem voor positronemissietomografie (PET)/CT ter wereld, maakt Philips werk van de toezegging om de zorg verbeteren door middel van betere detecteerbaarheid en karakterisering van kleine laesies[1]. Vereos zorgt voor een betere patiëntervaring door snelle scans (minder dan 5 min.) van het hele lichaam met een lage PET-dosis[2], zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit. Vereos vereenvoudigt het proces van klinische besluitvorming door te zorgen voor een snel en trefzekerder traject voorafgaand aan de behandeling van kanker.

Philips Vereos Digital PET/CT wordt geplaatst in toonaangevende zorginstellingen in verschillende delen van de wereld. De meest recente installatie van de digitale PET/CT-scanner vond plaats in het Isala Oncologisch centrum in Zwolle. “Isala is er trots op een van vijf eerste ziekenhuizen ter wereld te zijn waar de digitale PET/CT-scanner is geplaatst”, aldus Daniëlle Koopman, Technisch Geneeskundige bij het Isala Oncologisch centrum.

“Op dit moment maakt moleculaire beeldvorming het voor artsen mogelijk om op basis van meer inzicht, precisie en zekerheid besluiten te nemen, waarmee gepersonaliseerde zorg weer een stap dichterbij komt”, aldus Kees Wesdorp, hoofd Business Group Diagnostic Imaging. “Philips heeft een duidelijk stempel gedrukt op de nucleaire geneeskunde door artsen de beschikking te geven over innovaties als Time-of-Flight PET en digitale PET/CT. Op het EANM-congres laten we dit jaar zien hoe onze innovaties zijn gericht op vereenvoudiging van het traject naar klinische besluitvorming, door meerwaarde te bieden voor beeldvormingsteams, zorgsystemen en vooral ook voor patiënten.”

De toekomst van de nucleaire geneeskunde dichterbij brengen

Philips toont op het EANM-congres zijn nieuwste oplossingen en technologieën, die de toekomst van de nucleaire geneeskunde dichterbij brengen:

• Vereos Digital PET/CT – Het eerste en enige volledig digitale PET/CT-systeem ter wereld, met de door Philips zelf ontwikkelde DPC-technologie (Digital Photon Counting). Vereos biedt betere detecteerbaarheid en karakterisering van kleine laesies[1]. Het systeem biedt eersteklas detecteerbaarheid en kwantificering bij slechts de helft van de PET-dosis[2]. Vereos zorgt er tevens voor dat laesies in slechts een tiende van de tijd worden gedetecteerd[3].

• Ingenuity TF PET/CT – Maakt gebruik van Philips’ Astonish TF-technologie voor beter(e) beeldcontrast, -resolutie en -kwaliteit. Voorzien van de door Philips zelf ontwikkelde xPand5-kwantificeringstools ter ondersteuning van de meting en monitoring van het ziekteverloop. Deze technologieën zorgen samen met nieuwe CT-functionaliteiten, zoals iPatient, iDose4 en reductie van metalen artefacten voor implantaten (O-MAR), via een gepersonaliseerde, patiëntgerichte workflow voor meer trefzekerheid en consistentie.

• SPECT-oplossingen – CardioMD IV en BodyMD* – Betaalbare SPECT-oplossingen voor cardiologische en algemene doeleinden om het investeringsrendement te maximaliseren.

• IntelliSpace Portal 9.0 – De nieuwste editie van het integrale, geavanceerde platform voor visuele analyse en kwantificering omvat tools voor kwantitatieve tumor-tracking en behandelingsreacties, gecombineerd met een gestroomlijnde workflow voor nacontroles en analyse van oncologische casussen. IntelliSpace Portal 9.0 biedt organisatiebrede toegang tot een compleet pakket aan toepassingen, gericht op moleculaire beelden en voor verwerking en beoordeling van nucleaire geneeskunde, SPECT, SPECT/CT en PET/CT.

Innovatie in woord en beeld

Philips organiseert dit jaar op zijn EANM-stand een aantal toespraken en presentaties in de vorm van een live forum. Daarnaast worden door Philips-partners uit de academische wereld tien wetenschappelijke presentaties en posters gepresenteerd om inzichtelijk te maken wat de waarde is van Philips’ digitale PET/CT-systeem voor moleculaire beeldvorming: bevordering van kennis en toepassingsmogelijkheden door middel van functionaliteit als laesiedetectie en kwantitatieve beeldvorming.

Voor meer informatie over de oplossingen van Philips voor moleculaire beeldvorming en over de aanwezigheid van Philips op het EANM-congres kunt u terecht op stand 402, www.philips.com/eanm, en het gesprek volgen op @PhilipsLiveFrom

[1] Nguyen NC, Image Quality and Diagnostic Performance of a Digital PET Prototype in Patients with Oncologic Diseases: Initial Experience and Comparison with Analog PET, J Nucl Med 2015; 56:1378–1385.

[2] Liu X et al, Impact of FDG Dose Reduction on Lesion Quantification in Dynamic PET: A Simulation Study Based on Clinical Trial Data, SNMMI 2016.

[3] Zhang J., Evaluation of speed of PET acquisition: How fast can we go? - A validation of list mode PET simulation approach with true acquisitions, SNMMI 2017.

*CardioMD IV en BodyMDBody MD zijn niet op elke markt beschikbaar. Neem contact op met uw lokale Philips-vertegenwoordiger voor informatie over leverbaarheid in uw land.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum