Philips Lighting verlicht de donkerste dagen van het jaar met de volgende generatie verlichting voor patiëntenkamers in ziekenhuizen die de mens centraal stelt

Philips HealWell verlichtingssysteem, ontwikkeld om de slaap te ondersteunen en de beleving, het comfort en de tevredenheid te verbeteren in instellingen voor de gezondheidszorg

21 december 2016

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, kondigde vandaag haar derde generatie Philips HealWell verlichtingssysteem aan, dat specifiek werd ontwikkeld voor het ondersteunen van de slaap en het verbeteren van de beleving, het comfort en de tevredenheid van zowel patiënten als medewerkers in instellingen voor de gezondheidszorg.  Het systeem maakt gebruik van innovatieve dynamische verlichtingsrecepten die de bioritmen van patiënten gedurende de dag ondersteunen met een bewezen positief effect op slaapcycli en met een hogere mate van comfort en tevredenheid voor zowel patiënten als medewerkers.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat hoge lichtniveaus gedurende de dag helpen de menselijke biologische klok en het slaap/waak-ritme te reguleren. 1 2 3 Door in ziekenhuizen, waar patiënten de hele dag binnen zijn, de patronen van het natuurlijke daglicht na te bootsen, zorgt Philips HealWell automatisch voor een ritme van dynamisch daglicht dat de biologische klok van patiënten ondersteunt. Ook stelt het patiënten en medewerkers in staat het licht individueel te regelen voor het creëren van extra comfort en sfeer. Voor medewerkers creëren hoge niveaus van functioneel licht een betere werkomgeving bij hun zorg voor patiënten en het uitvoeren van hun taken.

Philips HealWell generatie 3 is volledig LED-gebaseerd en maakt gebruik van Philips SmartBalance-armaturen met instelbaar wit licht en Philips Color Kinetics gekleurde koofverlichting. Philips HealWell kan geïnstalleerd worden als een opzichzelfstaand systeem of als onderdeel van een netwerkverlichtingssysteem dat de hele ziekenhuiscampus omvat. Het wordt bediend door een Philips Dynalite beheersysteem dat ook de bewaking en rapportage van het energieverbruik kan omvatten en uiteindelijk gebruikt kan worden ter ondersteuning van de integratie in gebouwbeheersystemen of andere subsystemen in instellingen voor de gezondheidszorg.

Betere slaap – de geweldige genezer

De technologie werd getest in een klinische proef en een gezamenlijk veldonderzoek met de afdeling Cardiologie van het Universitair Medisch Centrum in Maastricht (Nederland), met het doel na te gaan hoe de verlichting in patiëntenkamers invloed heeft op slaappatronen, waardering en stemming tijdens de ziekenhuisopname. De resultaten, in november 2016 gepubliceerd in The Journal of Sleep Research 4, bevestigen de voordelen voor slaap en tevredenheid bij de toepassing van het Philips HealWell verlichtingssysteem. Na vijf dagen ziekenhuisopname nam de slaapduur met bijna een half uur toe in vergelijking met kamers met standaardverlichting.

“Bij Philips Lighting zien we verlichting die de mens centraal stelt, zoals Philips HealWell, als een uitstekende kans om aan onze klanten een toegevoegde waarde te leveren die rekening houdt met de juiste combinatie van functionele, emotionele en circadiaanse verlichting, aangepast aan de behoeften van de gebruikers”, zegt dr. Luc Schlangen, Principal Scientist bij Philips Lighting. “Voor instellingen in de gezondheidszorg wordt het steeds belangrijker een genezende omgeving te creëren die het verblijf van de patiënten aangenamer maakt en hun herstel bevordert.”

Philips HealWell generatie 3 is commercieel verkrijgbaar vanaf begin 2017.

1 Riemersma-van der Lek, R., et al., Effect of Bright Light and Melatonin on Cognitive and Noncognitive Function in Elderly Residents of Group Care Facilities: A Randomized Controlled Trial. JAMA: The Journal of the American Medical Association, 2008. 299(22): p. 2642-2655.

2 White, M.D., S. Ancoli-Israel, and R.R. Wilson, Senior living environments: evidence-based lighting design strategies. HERD, 2013. 7(1): p. 60-78.

3 Boubekri, M., et al., Impact of windows and daylight exposure on overall health and sleep quality of office workers: a case-control pilot study. J. Clin. Sleep Med, 2014. 10(6): p. 603-611.

4 Giménez, M., Geerdinck, L. M., Versteylen, M., Leffers, P., Meekers, G. J. B. M., Herremans, H., de Ruyter, B., Bikker, J. W., Kuijpers, P. M. J. C., Schlangen, L. J. M. 2016. Patient room lighting influences on sleep, appraisal and mood in hospitalized people. Journal of Sleep Research.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Philips Lighting

Eeva Raaijmakers

E-mail: eeva.raaijmakers@philips.com

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichtingsproducten, -systemen en -diensten, levert innovaties die de waarde van ondernemingen ontsluiten en rijkere gebruikservaringen bieden die helpen levens te verbeteren.  We bedienen zowel de professionele als de consumentenmarkt en zijn binnen de branche toonaangevend in het benutten van de mogelijkheden van het Internet der Dingen voor het transformeren van woningen, gebouwen en stedelijke omgevingen. In 2015 realiseerden we een omzet van EUR 7,5 miljard met ongeveer 34.000 medewerkers in meer dan 70 landen. Nieuws over Philips Lighting is te vinden op http://www.newsroom.lighting.philips.com.