Philips introduceert IntelliSpace Universal Data Manager, een interoperabele en schaalbare oplossing voor zorginstellingen

28 november 2016

In tegenstelling tot conventionele ‘Vendor Neutral Archives’* (VNA) speelt IntelliSpace Universal Data Manager in op de behoefte aan integratie van gescheiden gegevensbestanden vanuit verschillende bronnen. De nadruk ligt op hoge prestaties bij het beschikbaar maken van omvangrijke gegevensreeksen, zoals medische beelden.

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat de krachtige IntelliSpace Universal Data Manager op de markt wordt gebracht. Deze schaalbare, veilige, interoperabele oplossing voor gegevensbeheer ondersteunt zorginstellingen bij het organiseren van omvangrijke gegevensreeksen. Het gaat hier om miljoenen beelden en andere gegevens vanuit verschillende bronnen, en bij het snel beschikbaar maken daarvan op het gehele netwerk. De IntelliSpace Universal Data Manager vormt een aanvulling op het Philips IntelliSpace-portfolio met zorginformatica, waaronder de IntelliSpace PACS-applicaties voor radiologiewerkstroombeheer en IntelliSpace Portal, het geavanceerde visualisatie- en kwantificeringsplatform.

Bestaande conventionele oplossingen voor archivering van medische beelden richten zich op compatibiliteit met meerdere fabrikanten, maar laten dat vaak ten koste gaan van prestaties en schaalbaarheid. De nieuwe interoperabele IntelliSpace Universal Data Manager van Philips is anders. Door de integratiemogelijkheden, universele beheermethodes en schaalbaarheid komt deze oplossing tegemoet aan huidige en toekomstige behoeften van zorgverleners en draagt zo bij aan een betere, meer integrale zorgverlening zonder concessies te doen aan de systeemprestaties.

De IntelliSpace Universal Data Manager biedt verbeterde ondersteuning voor de gebruiksduur van beelden en configureerbare opslagopties, is volledig schaalbaar en voldoet tevens aan de prestatie-eisen van grote radiologieafdelingen. Veel zorgorganisaties hebben moeite met het beheren van de miljoenen beelden en andere gegevens die vaak worden opgeslagen op decentrale systemen en infrastructuren van verschillende fabrikanten, verspreid over meerdere afdelingen en locaties. Dat kan uiteenlopen van röntgenbeelden en CT- en MRI-scans van radiologie-, cardiologie- en oncologieafdelingen tot digitale foto’s die dermatologen en plastisch chirurgen tijdens consulten maken. Met de IntelliSpace Universal Data Manager hebben radiologen en artsen toegang tot relevante multidisciplinaire medische beelden, waarmee ze een completer en integraler beeld hebben van de aandoeningen van hun patiënten over een langere periode. De gegevensbeheeroplossing werkt met beeldmodaliteiten en opslagsystemen van verschillende fabrikanten en ondersteunt medische beeldvormingsnormen, zodat bestaande bedrijfsmiddelen in gebruik kunnen blijven.

“Chief Information Officers van zorginstellingen hebben te maken met complexe IT-landschappen en zijn op zoek naar effectievere gegevensbeheerstrategieën”, aldus Yair Briman, Senior Vice President en General Manager van het Philips Healthcare IT. “Philips streeft naar geavanceerde oplossingen die universeel en interoperabel zijn en organisaties helpen bij het integreren van de veelheid aan gestructureerde en niet- gestructureerde beelden. Hiermee worden oplopende bedrijfskosten beteugeld en zijn patiëntdossiers eenvoudig toegankelijk.”

De Universal Data Manager maakt gebruik van de mogelijkheden van Philips HealthSuite voor verdere uitbreiding van de functies en mogelijkheden om medische beelden integraal beschikbaar te maken, zowel binnen instellingen als tussen verschillende ziekenhuizen.

Philips IntelliSpace is een geïntegreerd portfolio van zorginformaticaoplossingen met mogelijkheden op het gebied van klinische werkstromen, ondersteuning van medische besluitvorming en patiëntbeheer. De IntelliSpace Universal Data Manager werkt naadloos samen met IntelliSpace PACS en IntelliSpace Portal ten behoeve van diagnostische en therapeutische trefzekerheid in de radiologie, cardiologie, neurologie en andere klinische domeinen.

De nieuwe technologie wordt getoond in stand 6735 op het RSNA-congres, dat dit jaar van 27 november tot en met 2 december in Chicago plaatsvindt. Voor meer informatie over de geïntegreerde informaticaoplossingen van Philips kunt u terecht op onze website over IT beheer.  Kijk op www.philips.com/rsna voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op RSNA 2016 en volg de conversatie op @PhilipsLiveFrom en de hashtag #RSNA16 om tijdens het congres live updates te ontvangen.

* Een VNA is een universele gegevensbeheeroplossing waarin medische beelden, documenten en overige klinisch relevante gegevens in een standaardformaat worden opgeslagen, zodat ze snel en naadloos beschikbaar zijn via andere informaticasystemen.

Saskia Maas

Philips Health Systems

saskia.maas@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum