Philips kondigt 1000e installatie aan met de Ambient Experience-oplossing voor een patiëntvriendelijke ziekenhuisomgeving

18 november 2016

• Philips installeert een op maat gemaakte Ambient Experience-oplossing in het St. Claraziekenhuis in Bazel, Zwitserland, die met dynamische verlichting, projectie en geluid een ontspannende omgeving creëert tijdens CT-scanprocedures.
  • De 1000e installatie valt samen met de tiende verjaardag van Philips’ Ambient Experience en is tevens de eerste installatie in combinatie met de IQon Spectral CT scanner.

AmsterdamKoninklijke Philips  (NYSE: PHG, AEX: PHIA) maakt bekend dat er met de 1000e installatie in het St. Claraziekenhuis in Bazel, Zwitserland, een mijlpaal is bereikt voor haar Ambient Experience-oplossing. Met Ambient Experience creëert het Zwitserse ziekenhuis een rustgevende omgeving voor patiënten bij wie een computertomografie (CT-scan) wordt gemaakt. Sinds de commerciële introductie in 2006, heeft Philips haar Ambient Experience-oplossingen geïntegreerd in scan-, voorbereidings- en behandelruimtes en op de Spoedeisende hulp.

De 1000e installatie van Ambient Experience op haar tiende verjaardag is tevens de eerste die met de IQon Spectral CT scanner van Philips is geïntegreerd. De Philips IQon CT scanner is de eerste CT-scanner die gebaseerd is op een spectrale detector, die met een enkel laaggedoseerd onderzoek verschillende beelden van de anatomie van de patiënt maakt.

‘Het is geweldig om tijdens het maken van een CT-scan in deze ruimte nu al de positieve invloed van Ambient Experience op onze patiënten te zien,’ aldus professor Hoffmann, hoofd van de afdeling radiologie van het St. Claraziekenhuis in Bazel. ‘In plaats van gestrest, zijn deze patiënten duidelijk ontspannener tijdens hun scans, waardoor het prettiger is voor hen en efficiënter voor onze medewerkers. In combinatie met de unieke mogelijkheden van Philips’ IQon Spectral CT scanner vergeleken met conventionele CT-scanning, verheug ik me erop om onze patiënten een heel nieuw niveau aan zorg te geven.’

‘We kunnen ons allemaal de angst en stress voorstellen waarmee patiënten te maken kunnen krijgen wanneer ze naar het ziekenhuis gaan voor een scan of behandeling,’ zegt Werner Satter, directeur Healthcare Experience Solutions bij Philips. ‘We waren pioniers toen we in 2002 het Ambient Experience-concept introduceerden en sindsdien hebben we over de hele wereld een groeiende bewustwording van patiëntervaring gezien. De afgelopen tien jaar hebben we 1000 Ambient Experience-oplossingen geïnstalleerd op radiologieafdelingen, Spoedeisende hulp en in behandelruimten in meer dan 50 landen. We hebben gezien dat een bewust patiëntgecentreerde omgeving echt verschil kan maken voor de ervaring en gemoedstoestand van patiënten.’

Bij de Ambient Experience-oplossingen wordt gebruikgemaakt van dynamische verlichting, projectie en geluid om patiënten een rustgevende en relaxte omgeving te bieden. Patiënten worden betrokken doordat zij zelf het thema kunnen kiezen van de verlichting. Het thema bepaalt niet alleen de kleur en sterkte van de verlichting, maar ook de video en het geluid in de ruimte. Door te kiezen voor ‘patiëntgecentreerde’ ontwerpstrategieën worden onderzoeks- en behandelruimten minder rommelig en worden patiënten ook minder overweldigd door de technologisch complexe medische apparatuur en procedures. Philips’ Ambient Experience biedt niet alleen voordelen aan patiënten, maar in deze omgevingen verlopen procedures vlotter en werken medewerkers efficiënter en tevredener [1].

De eerste ruimte waarin Ambient Experience werd geïnstalleerd was in 2005 in het Advocate Lutheran General Children’s Hospital in Chicago in de VS. Het commerciële Ambient Experience-programma werd in 2006 in de VS geïntroduceerd en geleidelijk uitgerold naar Europa en groeigebieden als China en het Midden-Oosten. De Ambient Experience-ontwerpen van Philips bieden al ondersteuning voor afdelingen radiologie, cardiologie, oncologie en Spoedeisende hulp en worden ook steeds vaker toegepast binnen nieuwe terreinen als NICU’s (neonatale intensive care units) en IC’s (intensive care units). Ambient Experience-oplossingen kunnen worden uitgebreid van de scankamer naar de controlekamer, wachtruimten en complete afdelingen.

Philips zal Ambient Experience presenteren op het wetenschappelijke congres en de jaarvergadering van de Radiological Society of North America (RSNA) in Chicago (VS) later deze maand. Stand nummer 6735 van Philips bevindt zich in hal B op McCormick Place. Ga voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op dit congres naar de RSNA-congreswebsite van Philips en volg @PhilipsLiveFrom.

[1] Een enquête uitgevoerd in september 2015 door het Children’s Hospital for Wales (VK) onder 116 ouders/verzorgers van pediatrische patiënten (van wie er 47 ervaring hadden met de oude radiologieafdeling) liet de volgende uitkomsten zien:

• 89% gaf aan dat hun kind zich op de nieuwe afdeling radiologie (veel) gemakkelijker kon ontspannen;
  • 72% gaf aan dat, vergeleken met eerdere ervaringen op de oude radiologieafdeling, de ervaring van de scan-procedure heel wat beter was voor hun kind.
  • De Net Promoter Score van de nieuwe radiologieafdeling was 78 (116 respondenten).

Neem voor meer informatie contact op met:

Steve Klink

Philips Group Communications

Tel.: +31 6 10888824

E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.