Philips introduceert Breathe Boldly-beweging op Wereld COPD-dag

Philips voegt zich bij de COPD Foundation en de familie van wijlen Leonard Nimoy met de vraag aan de wereld om via #BreatheBoldly op sociale media aandacht te schenken aan COPD

16 november 2016

Amsterdam, Nederland – Op Wereld COPD-dag kondigt Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) met trots het sociale initiatief Breathe Boldly aan, dat erop gericht is bewustzijn te kweken voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). Patiënten met COPD hebben vaak problemen met ademen, wat soms aanvoelt alsof zij adem moeten halen door een rietje. Onder leiding van Philips, met ondersteuning van de COPD Foundation en de dochter en schoonzoon van wijlen Leonard Nimoy, die in 2015 overleed aan COPD, moedigt Breathe Boldly mensen aan op sociale media met de hashtag #BreatheBoldly voor #COPD een foto of video van henzelf te publiceren waarop zij een activiteit ondernemen terwijl ze ademen door een rietje, om zo hun medeleven en steun uit te drukken voor mensen die met COPD leven.

Volgens voorspellingen van de Wereldgezondheidsorganisatie [1] wordt deze ziekte, die jaarlijks meer dan drie miljoen levens eist, de komende vijftien jaar naar verwachting de op twee na belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd, met meer slachtoffers dan borstkanker, darmkanker en prostaatkanker samen.

Ondanks de brede verspreiding van COPD weten de meeste mensen niet wat het is, of dat zij deze levensbedreigende ziekte zelf zouden kunnen hebben. Breathe Boldly vraagt mensen een activiteit te ondernemen waar zij van houden, terwijl zij door een rietje ademen om medelevend begrip te winnen voor hoe een COPD-patiënt zich elke dag weer voelt. Wie belangstelling heeft voor deelname dient:

• Van zichzelf een foto of video te maken waarop een activiteit naar eigen keuze wordt ondernomen terwijl er geademd wordt door een rietje;
  • Deze foto of video te publiceren op sociale media met uitleg van hoe het voelt om door een rietje te ademen, en daarbij de hashtags #BreatheBoldly en #COPD te gebruiken; en
  • Vrienden te taggen en hen uit te dagen hetzelfde te doen.

“Er zijn zo veel mensen die lijden aan COPD maar toch ondervindt de ziekte nog steeds weinig zichtbaarheid of begrip”, zegt John Frank, General Manager Philips Sleep & Respiratory Care. “Veel mensen nemen aan dat alleen zware rokers het risico lopen, maar dat is niet zo. Wij hopen dat Breathe Boldly niet alleen wereldwijd het bewustzijn voor de ziekte zal vergroten, maar ook mensen in staat zal stellen de symptomen van COPD beter te onderkennen. Daardoor zou een beter begrip ontstaan van hoe het is om te leven met deze ziekte die wereldwijd zoveel mensen treft.”

Eerder dit jaar kondigde Philips aan dat zij sponsor zou worden van de documentaire Remembering Leonard – His Life, Legacy and Battle with COPD [2], samenwerkend met dochter Julie Nimoy en schoonzoon David Knight van wijlen Leonard Nimoy, om bewustzijn te kweken voor de ziekte. Als toonaangevend leverancier van oplossingen voor COPD-beheer zet Philips zich in voor het verbeteren van de levens van COPD-patiënten wereldwijd, door het aanbieden van oplossingen en producten die hen helpen hun dagelijkse activiteiten te ondernemen en bewustzijn te kweken voor de ziekte.

“In februari dit jaar overleed mijn vader aan COPD, een ziekte die hij waarschijnlijk het grootste deel van zijn leven al had maar die pas veel later werd gediagnostiseerd toen zij veel ernstiger was geworden”, zegt Julie Nimoy. “Ons werk met Philips, de COPD Foundation en de Breathe Boldly-beweging is een voortzetting van de laatste missie van mijn vader, en dat was bewustzijn te kweken voor deze ongeneeslijke ziekte.”

Om meer te weten te komen over COPD of een donatie te doen aan de COPD Foundation, bezoek Philips.com/WorldCOPDDay. Om meer te weten te komen over de Breathe Boldly-beweging of u erbij aan te sluiten, bezoek Facebook.com/PhilipsRespiratoryWellness. Om meer te weten te komen over Remembering Leonard – His Life, Legacy and Battle with COPD of de trailer te bekijken, bezoek copdllap.com.

[1] Wereldgezondheidsorganisatie. 2008. Overgenomen van http://www.who.int/respiratory/copd/burden/en/

[2] Remembering Leonard – His Life, Legacy and Battle with COPD. Dir. Julie Nimoy, David Knight. Health Point Productions, 2016. Film.

Philips launches Breathe Boldly movement on World COPD Day

Voor aanvullende persinformatie kunt u contact opnemen met:

Marianne Nouwens

Philips Benelux

E-mail: Marianne.Nouwens@Philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.