IBA en Philips lanceren een nieuwe, patiëntgerichte Ambient Experience-oplossing voor IBA’s protontherapiesysteem

September 22, 2016

Ambient Experience is een interactieve oplossing die gebruikmaakt van moderne technologie en design om de patiënten en het zorgpersoneel tijdens de protontherapie een comfortabelere, kalme ervaring te bieden

Amsterdam (Nederland) en Louvain-la-Neuve (België) - IBA (Ion Beam Applications SA), wereldleider op het vlak van protontherapie-oplossingen voor de behandeling van kanker, en Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een toonaangevend gezondheidstechnologiebedrijf, kondigen vandaag de lancering aan van een speciale, patiëntgerichte Ambient Experience-oplossing voor het onderstel van IBA’s Proteus®PLUS protonbehandelingsinstallatie. Deze oplossing is nu beschikbaar voor de Proteus®ONE* en de Proteus®PLUS*.

Ambient Experience is ontworpen en gebouwd door Philips. Het is een interactieve, op de patiënt gerichte gezondheidszorgomgeving die gebruikmaakt van moderne technologie en een op de mens gerichte vormgeving om een comfortabele, kalme ervaring te creëren voor de patiënten en de medewerkers, de workflows te verbeteren en de operationele effectiviteit te doen toenemen. Ambient Experience is geïmplementeerd in de onderstellen van IBA’s protontherapie-installaties. De patiënt kan zelf het thema, het licht, het geluid en de videobeelden kiezen voordat de behandeling begint. Door de klinische omgeving te verbeteren, biedt Philips Ambient Experience meer comfort voor de patiënt en een aangenamere ervaring voor de medewerkers. In 2014 ontving Philips een internationale Red Dot Award voor het productdesign van zijn Proteus®ONE Ambient Experience-oplossing. De nieuwe ontwikkeling van Ambient Experience maakt deel uit van een bredere samenwerking tussen de twee bedrijven. De twee werken ook samen aan de marketing en verkoop van IBA’s protontherapieoplossingen en Philips’ beeldverwerkings- en klinische informaticaoplossingen.

Picture for email

“Dit nieuwe Ambient Experience-product maakt deel uit van de succesvolle bredere samenwerking tussen IBA en Philips”, aldus Françoise Vamecq, Alliance and Strategic Partnership Director bij IBA. “Samen willen we een volledige oplossing bieden die de patiënt centraal stelt.”

“Patiënten staan bloot aan angst en stress, en dat is heel begrijpelijk”, aldus Werner Satter, Business Leader Healthcare Experience Solutions bij Philips. “In de afgelopen 10 jaar hebben wij wereldwijd honderden Ambient Experience-oplossingen geïnstalleerd op radiologieafdelingen, op spoedafdelingen en in behandelkamers. In die tijd hebben wij gemerkt dat een omgeving waarvan het ontwerp bewust op de patiënt is gericht, echt een verschil kan maken voor hoe de patiënt zich voelt en hoe hij of zij de behandeling beleeft.”

"De Philips Ambient Experience is een van de vele aspecten die de Proteus®ONE onderscheidt”, aldus dr. Lane Rosen van het Willis-Knighton Cancer Center, het eerste IBA-centrum dat gebruikmaakte van de Philips Ambient Experience. “De patiënten kunnen zelf de kleurstellingen, de muziek en de videobeelden aanpassen. Onze patiënten beleven plezier aan die ervaring, want dit helpt ze om zich tijdens de behandeling te ontspannen en stil te blijven liggen. De Ambient Experience-sfeer werkt ook kalmerend voor de medewerkers en de behandelend arts tijdens deze uiterst nauwkeurige behandeling."

"Een kankerbehandeling kan een akelige ervaring zijn. Het is daarom van essentieel belang om de omgeving zo aangenaam mogelijk te maken om stress tegen te gaan”, aldus prof. Karol Sikora, Chief Medical Officer bij Proton Partners International in de UK, waar op dit moment drie protontherapiecentra in aanbouw zijn. “Wij geloven dat de vormgeving van de ruimte samen met licht en muziek kan helpen om een ontspannende, kalmerende ervaring tot stand te brengen. Het werkt ook ontspannend voor onze medewerkers, want er ontstaat een meer empathische sfeer. We kijken ernaar uit om volgend jaar in Newport, Wales aan de slag te gaan in ons eerste centrum met Philips Ambient Experience."

In 2016 staat voor IBA en Philips de inrichting van vier nieuwe ruimtes in de VS op het programma: drie Proteus®PLUS-ruimtes in het Miami Cancer Institute en een Proteus®ONE-ruimte in het Royal Oak in Beaumont, Michigan. Daarnaast hebben Philips en IBA een reeks interessante projecten in de pijplijn voor de uitrusting van ruimtes met Philips Ambient Experience-elementen in het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en Taiwan.

*Proteus®ONE en Proteus®PLUS zijn de merknamen van de Proteus®235.

Bezoek voor meer informatie het Philips News Center.

Steve Klink

Philips Group Communications

Tel.: +31 6 10888824

E-mail: steve.klink@philips.com