Philips en Qualcomm kondigen strategische samenwerking aan voor de ontwikkeling van gepersonaliseerde digitale gezondheidszorg

31 augustus 2016

• Philips HealthSuite ingezet als een wereldwijde oplossing voor beveiligde data opslag voor Qualcomm Life’s medisch gekwalificeerde 2net™ Platform
  • Qualcomm Life’s 2Net Platform zal medische gekwalificeerde koppeling en integratie verzorgen van medische apparaten met het Philips HealthSuite ecosysteem

Amsterdam en San Diego (VS)Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) en Qualcomm Incorporated (NASDAQ: QCOM) (via haar dochteronderneming Qualcomm Life, Inc.) hebben vandaag een strategische samenwerking aangekondigd om de ontwikkeling te versnellen van digitale zorgtoepassingen voor het hele zorgspectrum: van gezond leven en preventie tot diagnose, behandeling en thuiszorg. De bedrijven slaan de handen ineen om elkaars kracht te benutten, zoals Philips’ voortrekkersrol op het vlak van ‘connected health’ IT en cloud data management en analyse volgens de richtlijnen van de gezondheidszorg. Qualcomm Life staat bekend om zijn toonaangevende expertise op het vlak van medisch gekwalificeerde draadloze communicatie tussen apparaten en hun integratie. Dankzij de samenwerking kunnen beide bedrijven zorgverleners straks digitale zorgoplossingen bieden met verbeterde mogelijkheden en binnen een veilig wereldwijd ecosysteem.

Integratie van een breed aanbod van ‘connected’ medische apparaten

Het wereldwijde 2net™ Platform van Qualcomm Life zal worden benut voor de koppeling van medische apparatuur met Philips HealthSuite, een ‘cloud-based’ ecosysteem van apparaten, apps en digitale instrumenten voor ‘connected health’. Door de koppeling van HealthSuite met het 2net™ platform biedt Philips haar HealthSuite-gebruikers een naadloze toegang tot een breed en groot aanbod van medische apparaten van Philips maar ook van vele andere partijen. Het gaat hierbij om medicijndispensers, biosensoren, beademingsapparaten, bloeddrukmeters, point of care-zelftestsystemen en bloedglucosemeters. Het 2net Platform biedt daarbij veel mogelijkheden op het gebied van beveiligde connectiviteit, data-acquisitie en het delen van data. Hiermee kunnen HealthSuite-gebruikers digitale zorgprogramma’s op maat ontwikkelen, daar medische apparaten vanuit het 2net platform aan toevoegen en zo een completer patiëntenprofiel opbouwen over een langere periode. Dit moet bijdragen aan vroegtijdiger meer preventief ingrijpen, ondersteuning bij diagnose, gepersonaliseerde behandelplannen en uiteindelijke betere behandelresultaten.

HealthSuite gaat data van Qualcomm Life huisvesten

Als onderdeel van de samenwerking gaat Qualcomm Life Philips HealthSuite inzetten als een oplossing voor beveiligde opslag en beheer van data van het medische 2net™ Platform. Hierdoor kan Qualcomm Life deze gezondheidsgegevens optimaal benutten door deze te verzamelen, te normaliseren en te analyseren. Klanten van Qualcomm Life krijgen bovendien toegang tot HealthSuite en kunnen applicaties ontwikkelen en deze integreren met systemen voor elektronische patiëntendossiers. HealthSuite biedt daarnaast mogelijkheden voor het uitvoeren van analyses en het beheren van autorisaties en andere toestemmingsprocedures. Dit alles in een beveiligde omgeving die voldoet aan alle richtlijnen voor de gezondheidszorg.

“Nu het steeds beter mogelijk is om effectieve zorg te verlenen in de thuisomgeving, maken zorgverleners, instanties voor thuiszorg en andere organisaties in toenemende mate gebruik van ‘connected’ gezondheidsdiensten. Hierdoor hoeft minder vaak een beroep te worden gedaan op spoedeisende zorg en het kan heropnames van patiënten met chronische aandoeningen voorkomen,” zegt Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics van Philips. “Door de samenwerking met Qualcomm Life kunnen we hun expertise benutten op het gebied van connectiviteit en draadloze communicatie. Op deze manier willen we zorgverleners in staat stellen beter met hun patiënten samen te werken en daarmee bijdragen aan de kwaliteit van de zorg. Zelfmanagement van patiënten in combinatie met een 24/7-verbinding met een zorgnetwerk is een opkomend model met veel mogelijkheden voor zowel chronisch zieke patiënten als hun zorgverleners.”

“Philips heeft onmiskenbaar een zeer vooraanstaande positie in de gezondheidszorg en zijn zorgactiviteiten worden ondersteund door zijn diepgaande technologische kennis. Door onze krachten te bundelen willen we intelligente zorg voor patiënten en zorgverleners op grote schaal mogelijk maken,” zegt Rick Valencia, president van Qualcomm Life, Inc. “We zijn bijzonder verheugd over de samenwerking met Philips waardoor het mogelijk wordt voor Qualcomm Life om zijn ecosysteem te laten groeien en uit te bouwen als het fundament voor het Internet of Medical Things.”

Jeroen Tas en Rick Valencia verzorgen keynote-presentaties op Connect 2016, het door Qualcomm Life georganiseerde congres over ‘connected health’-oplossingen dat op 31 augustus in San Diego (VS) plaatsvindt. Kijk voor meer informatie op http://www.qualcommlife.com/connect/ en volg @PhilipsLiveFrom, @QualcommLife via de event-hashtag #qualcommconnect.

Meer informatie over Philips HealthSuite is te vinden op: https://www.usa.philips.com/healthcare/innovation/about-health-suite.

Kijk voor meer informatie over Qualcomm Life 2net op: http://www.qualcommlife.com/mobile-medical-solutions.

Joost Maltha

Philips Communications Healthcare Informatics, Solutions and Services

Tel.: +31 610-55-8116

E-mail: Joost.Maltha@philips.com

Twitter: @JoostMaltha

Kathy O’Reilly

Philips Group Communications

Tel.: +1 978-659-2638

E-mail: Kathy.Oreilly@philips.com

Twitter: @kathyoreilly

Jamie Eisinger

Qualcomm Life, Inc.

Tel.: +1 858-845-1033

E-mail: jeisinge@qti.qualcomm.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Over Qualcomm

Qualcomm Incorporated (NASDAQ: QCOM) is een wereldleider op het vlak van 3G, 4G en de volgende generatie draadloze technologieën. Qualcomm Incorporated omvat Qualcomm’s licentie business, QTL, en het grootste deel van zijn patenten portfolio. Qualcomm Technologies, Inc., een dochteronderneming van Qualcomm Incorporated, opereert tezamen met zijn dochterondernemingen en alle Qualcomm R&D functies en dienstenverlenende functies, waaronder zijn semiconductor business, QCT. Al meer dan 30 jaar dragen Qualcomm’s ideeen en innovaties bij aan de volutie van digitale communicatie, verbinden zij mensen waar ook te wereld aan informatie, vermaak elkaar. Voor meer informatie kunt u de Qualcomm websites bezoeken website, OnQ blog, Twitter en de Facebook pagina.