Philips en Rijksmuseum verlengen langjarige relatie en richten aandacht op verbinding tussen kunst en welzijn

Mede dankzij Philips, founder van het Rijksmuseum sinds 2001, blijven mensen verrijkende ervaringen met kunst opdoen

maart 8, 2016

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) en het Rijksmuseum hebben vandaag bekendgemaakt dat hun langjarige relatie met nog eens vijf jaar wordt verlengd. Als onderdeel van de samenwerking zullen Philips en het Rijksmuseum de handen ineenslaan om gezamenlijk zinvolle innovaties en programma’s te ontwikkelen, die de verbinding tussen kunst en welzijn versterken en de algehele ervaring van de museumbezoekers verrijken.

Het Rijksmuseum is hét museum van Nederland. Na tien jaar verbouwen, restaureren en renoveren opende het Rijksmuseum in 2013 zijn deuren weer voor het publiek. In 80 zalen vertellen 8000 objecten het verhaal van 800 jaar Nederlandse kunst en geschiedenis, van de Middeleeuwen tot Mondriaan. Als founder van het Rijksmuseum is Philips nauw betrokken geweest bij de verbouwing en herinrichting van het museum. Het Rijksmuseum en de kunstwerken die het herbergt worden verlicht door LED-verlichting van Philips die specifiek is ontworpen om de ervaring van bezoekers te verrijken. In combinatie met andere Philips-technologieën ondersteunt de verlichting ook het behoud van de kunst. Met een totaal oppervlak van 9.500 vierkante meter is het museum één van de grootste tentoonstellingsruimtes ooit die volledig met LED-lichtbronnen wordt verlicht.

“Dit jaar vieren we de vernieuwing van onze samenwerking met het Rijksmuseum, die al vele jaren teruggaat”, aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Het verheugt me dat we blijven werken aan onze gezamenlijke missie: een positieve invloed uitoefenen op het leven van mensen door de combinatie van technologie, mensgericht ontwerp en onze culturele geschiedenis.”

“Ik ben buitengewoon trots en verheugd dat we na 15 ‘verlichte’ jaren de goede samenwerking met onze founder Philips voortzetten”, zegt Wim Pijbes, algemeen directeur van het Rijksmuseum. “Het behoud van het Nederlandse culturele erfgoed is onderdeel van ons gezamenlijke doel. Daarbij willen we technologische innovaties van Philips op nieuwe manieren toepassen om de huidige en toekomstige generaties te raken en te inspireren met kunst. Ik kijk er naar uit om samen met Philips kunst bij te laten dragen aan het menselijk welzijn.”

Relatie Philips en Rijksmuseum richt zich nu ook op kunst en welzijn

Voor aanvullende persinformatie kunt u contact opnemen met:

Philips
Yvette van Braam Morris
Philips Benelux
E-mail: Yvette.van.braam.morris@philips.com

Rijksmuseum
Jacobien Schneider
Press Office
j.schneider@rijksmuseum.nl

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2015 een omzet van 24,2 miljard euro, heeft wereldwijd circa 104.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.

Over het Rijksmuseum

De mooiste schatten en de spannendste verhalen vind je in het Rijksmuseum. 8.000 topstukken vertellen het verhaal van 800 jaar Nederlandse kunst en geschiedenis van de Middeleeuwen tot Mondriaan. Verrassend gepresenteerd in een indrukwekkend gebouw met als hoogtepunt de Eregalerij. Hier vind je de publiekslievelingen uit de Gouden Eeuw van Johannes Vermeer, Frans Hals, Jan Steen en de wereldberoemde Nachtwacht van Rembrandt van Rijn.

Missie
Het Rijksmuseum is het museum van Nederland. Het verbindt mensen, kunst en geschiedenis. Als nationaal instituut biedt het Rijksmuseum voor een breed hedendaags (inter)nationaal publiek, een representatief overzicht van de Nederlandse kunst en geschiedenis vanaf de Middeleeuwen én belangrijke aspecten van Europese en Aziatische kunst. Het Rijksmuseum bewaart, beheert, conserveert, restaureert, onderzoekt, bewerkt, verzamelt, publiceert en presenteert in en buiten het eigen gebouw.