Nieuwscentrum

Philips bovenaan de ranglijst van internationale iF Design Awards 2016 met 48 bekroningen


De Awards weerspiegelen het toegenomen belang van design in het teken van communicatie, concept en service

februari 29, 2016

Amsterdam, NederlandKoninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHI) maakte vandaag bekend dat zij op de 2016 iF Design Awards is vereerd met 48 bekroningen, waaronder drie prestigieuze iF Gold Awards. Daardoor staat Philips nu op de eerste plaats van de internationale iF-ranglijst voor design. Elk jaar organiseert iF International Forum Design GmbH de iF Design Award, een van de hoogst gewaardeerde designcompetities. De iF Design Award, die wereldwijd wordt erkend als een symbool van uitmuntend design, ontvangt meer dan 5000 inzendingen uit 70 landen.


Philips Design heeft de weg bereid voor de verschuiving van productgerichte naar ervaringsgerichte vormgeving. Door nauw samen te werken met onze klanten en onze visie te verruimen naar vormgeving voor hele ecosystemen hebben we een geweldige impact gehad op de echte wereld en dat weerspiegelt zich in onze eerste plaats op de iF-ranglijst”, zegt Sean Carney, Chief Design Officer bij Philips. “Door middel van ontwerpgericht denken hebben we de kracht van het Internet der Dingen, 'big data' en ecosystemen gebundeld voor het verwezenlijken van onze ambitie om de wereld gezonder en duurzamer te maken via design.”


Met deze 48 iF-winnaars heeft Philips het aantal bekroningen vergroot dat zij heeft ontvangen in alle disciplines van de iF Design Award, waaronder communicatie-, professioneel concept- en servicedesign. Philips behaalde ook een prijs in de eerste editie van de categorie Public Value. De  extra mobiele ultrasound oplossing Lumify (in de discipline communicatiedesign); de hartcatheterisatiesuite voor het Advocate Lutheran General Hospital in Park Ridge, Illinois (VS) (in de discipline professioneel conceptdesign); de geavanceerde unit voor neonatale intensieve zorg (NICU) (in de discipline servicedesign) en Licht voor Openbare Ruimten (in de discipline public value) werden erkend om hun creatieve benadering en hun impact die verdergaat dan alleen productdesign.
De drie Gold-winnaars werden op 26 februari bekend gemaakt in München, Duitsland:

   Gold Award - Communicatiedesign:
Lumify extra mobiele Ultrasound oplossing

Lumify is 's werelds eerste ultrasound oplossing die is gebaseerd op een app voor smartphone of tablet waarmee zorgverleners verbinding kunnen maken met patiënten om hen hoogwaardige zorg te verlenen wanneer dat nodig is. De digitale wijze waarop Philips ultrageluid voor de gezondheidszorg benadert, stelt klinische medici in staat hun uitwisselbare smartphone of tablet te veranderen in een geavanceerde oplossing voor beeldvorming die is ontworpen voor een snelle diagnose op locatie, geleide procedures, delen van gegevens en samenwerking. Lumify is ontworpen met de eenvoud van de hedendaagse mobiele technologie in gedachten en brengt de vertrouwde hardware samen met een ecosysteem van app-software voor ultrageluid, geavanceerde omvormerinnovaties, connectiviteit en ondersteunende diensten. Dit levert een volledig ‘connected health’ ervaring op die klinische inzichten en hulpmiddelen in handen geeft van meer leveranciers in de gezondheidsbranche.

Download hi-res foto

   Gold Award - Productdesign: DreamWear
De revolutionaire vormgeving van DreamWear, ontworpen om patiënten het gevoel te helpen geven dat ze geen masker dragen, richt een luchtstroom langs de zijkanten van het maskerframe waardoor patiënten comfortabel in elke positie kunnen slapen en meer bewegingsvrijheid hebben in bed. Met DreamWear hebben patiënten een vrije en natuurlijke zichtlijn, terwijl het kleine kussentje onder de neus een minimaal contact garandeert en dat voorkomt rode vlekken, discomfort of irritatie in de neusgaten en op de neusbrug[1]. Dankzij het vrije zicht kunnen patiënten hun normale activiteiten in bed ondernemen, zoals TV kijken, lezen met hun leesbril of zelfs hun partner een welterustenkus geven. Dat biedt patiënten een comfortabelere en vrijere slaapoplossing, waardoor ze meer het gevoel van een natuurlijke slaap ondervinden.

Download hi-res foto

   Gold Award - Productdesign: IconiQ Special Edition Shaver
De IconiQ Special Edition Shaver is het nieuwste elektrische 3-kops scheerapparaat van Philips. In de vormgeving ervan weerklinkt de traditionele scheerborstel, maar dan wel met draadloze oplaadtechnologie en een SmartClick interface. Om de volgende scheerbeleving te realiseren, is het futuristische aanzien van de IconiQ Special Edition Shaver ontworpen voor de moderne man die de voorkeur geeft aan een aangename scheerervaring. Dit scheerapparaat, dat in een beperkte oplage wordt geleverd, maakt gebruik van eersteklas materialen zoals een aan/uit-schakelaar van bewerkt aluminium, keramische 'black body'-verf en chique, warme, metallic-roze gouden accenten voor een prettig en toch innovatief product. Het scheerapparaat, de reinigingsborstel en de tondeuse gebruiken de intuïtieve SmartClick, terwijl de draadloze oplaadplaat er dankzij de Qi-technologie voor zorgt dat het apparaat en compatibele mobiele telefoons netjes worden opgeladen.

Download hi-res foto


Vandaag de dag beschikt Philips Design over een team van meer dan 500 vormgevers – één van de grootste en meest diverse van zijn soort in de wereld. Het team omvat 35 nationaliteiten, ondergebracht in 15 ontwerpstudio's overal ter wereld – van Nederland tot Azië en de VS.


Philips Design draagt haar iF Design Awards op aan onze collega en vriend Annemieke Strous. http://ifworlddesignguide.com/annemieke-strous-memorium


Sinds 1953 heeft iF zich toegelegd op het organiseren van eerlijke, onafhankelijke en gerenommeerde Design Awards en zij heeft daarmee een toppositie verworven op het gebied van internationale awards. Het iF kwaliteitszegel, dat staat voor uitmuntende vormgeving en vormgevingsprestaties, wordt wereldwijd erkend, met deelnemers die uiteenlopen van automobielfabrikanten tot zelfstandige designstudio's. De iF-ranglijst bevat de totale resultaten van alle iF Design Awards van de laatste drie jaar. 


[1] Het masker maakt geen direct contact met de neusbrug of de neusgaten

IconiQ Special Edition Shaver

IconiQ Special Edition Shaver

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Yvette van Braam Morris
Sr. Communicatiemanager / woordvoerder algemene zaken
Tel. +31 6 31 63 99 58
E-mail: Yvette.van.braam.morris@philips.com

.

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2015 een omzet van 24,2 miljard euro, heeft wereldwijd circa 104.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.

.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.