Philips en Amazon Web Services introduceren cloud-dienst voor snelle back-up van medische gegevens

februari 22, 2016

• Nieuwe snelle en veilige back-up-dienst draait op Amazon Web Services en het digitale HealthSuite-platform van Philips, en kan het volledige gegevensarchief van elke zorgorganisatie naar de cloud migreren in slechts enkele dagen in plaats van maanden
  • Dienst biedt snelle en betaalbare oplossing voor zorgorganisaties die hun gegevens in de cloud willen opslaan

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag de introductie van een beveiligde gegevens back-updienst aangekondigd die is ontwikkeld in samenwerking met Amazon Web Services (AWS). Deze is in staat om snel een reservekopie van het volledige gegevensarchief van een zorgorganisatie te maken, en deze op te slaan in de cloud. De nieuwe opslagdienst van Philips is speciaal toegesneden op de opslag van medische gegevens, en stelt zorgorganisaties in staat om belangrijke patiëntgegevens nog beter te beveiligen tegen lokale gebeurtenissen die kunnen leiden tot gegevensverlies, waaronder storingen aan apparatuur en natuurrampen zoals aardbevingen, branden en overstromingen. Deze nieuwe opslagoplossing houdt een verdere versterking in van de samenwerking tussen Philips en AWS, die is gericht op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die de zorgsector helpen om sneller over te stappen op een zorgmodel dat meer geïntegreerd, meer op waarde gebaseerd en patiëntgerichter is.

Als gevolg van het toegenomen gebruik van medische beeldvorming en opkomende diagnostische en therapeutische toepassingen van digitale pathologie en genoominformatie, moeten zorgorganisaties steeds grotere hoeveelheden gegevens opslaan en als back-up veilig bewaren. Het gegevensarchief van een gemiddeld ziekenhuis kan gemakkelijk honderden terabytes of zelfs meerdere petabytes beslaan, en is vaak verspreid over verschillende locaties binnen de organisatie. Gegevensoverdracht naar een externe back-updienst is hierdoor zeer kostbaar en tijdrovend, zelfs als dit gebeurt via een snelle breedbandverbinding. Vanwege deze beperkingen vertrouwen veel zorgorganisaties momenteel op lokale back-upservers die rechtstreeks gekoppeld zijn aan hun interne netwerk, waardoor gegevensherstel bij grootschalige uitval niet kan worden gegarandeerd.

Deze nieuwe hybride opslagoplossing benut Philips' deskundigheid op het gebied van beheer van medische gegevens in combinatie met AWS Import/Export Snowball, een dienst van AWS die gegevensoverdracht op petabyte-schaal mogelijk maakt. Het volledige gegevensarchief van een ziekenhuis kan hiermee worden geïntegreerd, beheerd, versleuteld en gemigreerd naar de cloud, en dat in slechts enkele dagen in plaats van de weken of zelfs maanden die een dergelijke operatie in beslag zou nemen via een bekabeld netwerk. Met behulp van de gegevenshersteldienst van Philips hoeft de IT-afdeling van een ziekenhuis alleen maar een AWS Import/Export Snowball-apparaat aan te sluiten op het interne netwerk, de juiste beveiligingsfuncties te activeren en de vereiste gegevens over te zetten naar het apparaat. Het fysieke apparaat wordt vervolgens teruggestuurd en de gegevens worden gemigreerd naar Philips HealthSuite, een open, digitaal cloud-platform voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie innovatieve, geïntegreerde oplossingen op het gebied van gezondheid en klinische IT.

De Philips-oplossing is leveranciersneutraal ten aanzien van de aard, indeling en bron van de gegevens, en biedt alle functionaliteit voor beveiliging, identiteits- en toegangsbeheer, audits, registratie en traceerbaarheid die noodzakelijk is voor het maken van back-ups van medische gegevens. Het doel is om een dienst te bieden die voldoet aan de vereisten van de Amerikaanse Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA) in de tweede helft van 2016.

De gegevensherstel- en opslagdienst van Philips voldoet niet alleen aan de vereisten voor eenmalige back-up, maar is tevens ontworpen om te voorzien in de veranderende back-up-behoeften van IT-afdelingen in de zorgsector. Eén of meerdere AWS-gegevensdragers (capaciteit: 50 TB) blijven op locatie om een lokale back-up-mogelijkheid te bieden voor herstel van alle of een deel van de opgeslagen gegevens. Het digitale HealthSuite-platform van Philips biedt gebruikers de mogelijkheid om geavanceerde rapportages op te stellen en uitgebreide gegevensanalyses uit te voeren, waaronder populatieonderzoeken. Met behulp van het platform is het eveneens mogelijk om bestanden naar en uit de cloud te migreren via een beveiligde Philips-netwerkverbinding.

“Gezien de aard van hun gegevens is het begrijpelijk dat veel zorgorganisaties in het verleden voor interne oplossingen hebben gekozen. Nu moeten ze echter een nieuwe benadering toepassen vanwege de enorme toename van de te beveiligen hoeveelheid gegevens en de nieuwe wettelijke eisen”, aldus Dale Wiggins, die bij Philips verantwoordelijk is voor het HealthSuite-platform. “Dankzij onze samenwerking met AWS kunnen we onze klanten een geavanceerde, snelle en betaalbare oplossing bieden die draait op ons HealthSuite-platform, en die het mogelijk maakt om back-ups van medische gegevens in de cloud op te slaan en te beheren.”

“We zijn blij dat we nu nog meer zorgorganisaties kunnen laten kennismaken met de voordelen van de cloud, in samenwerking met Philips”, aldus Bill Vass, vice-president van AWS Storage Solutions. “We hebben het digitale HealthSuite-platform van Philips gecombineerd met onze krachtige AWS Import/Export Snowball-dienst, waarmee meerdere petabytes aan gegevens met behulp van beveiligde apparatuur kunnen worden overgezet naar en vanuit de AWS-systemen. Zo kunnen onze klanten in de zorgsector op een veilige en betrouwbare wijze back-ups maken van hun essentiële patiëntgegevens, en deze in de cloud opslaan.”

Philips behoorde tot de eerste gebruikers van AWS-technologieën en heeft al eerder samengewerkt met AWS aan de IoT-dienst om een ecosysteem te creëren voor nieuwe gepersonaliseerde digitale zorgoplossingen.

Philips presenteert zijn nieuwe HealthSuite-oplossing voor gegevensherstel en -beheer in stand 3416 op het jaarlijkse congres van de Healthcare Information & Management Systems Society (HIMSS), dat dit jaar van 29 februari tot en met 4 maart plaatsvindt in congrescentrum Sands Expo in Las Vegas (VS). Blijf op de hoogte en volg @PhilipsLiveFrom op Twitter, of kijk op www.philips.com/himss voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op #HIMSS16.

Saskia Maas
Philips Health Systems Benelux
Tel: +31 (0)653408194
Email: Saskia.maas@philips.com
TwitterL @Saskija.

Over Royal Philips

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 104.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming neemt een leidende positie in op het terrein van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.  .