Een groepje bedacht een sporthorloge met een app erbij om mensen in beweging te krijgen en had daar een heel mooie presentatie bij. Een andere groep bedacht een spel met augmented reality om mensen in beweging te krijgen. Het bijzondere hieraan was dat het ook bij andere sporten of verenigingen toegepast kon worden. Weer een andere groep bedacht pillen met een smaak om mensen beter te maken. Aan creatieve ideeën geen gebrek tijdens de finale van de derde editie van de PSV Brainport Scholenchallenge.
De marktkraampjes in het Philips Stadion hingen dinsdag voor de gelegenheid vol posters met bijzondere ideeën. Sommige goed uitvoerbaar, andere ideeën wat minder. Dat maakte allemaal niet uit, want de leerlingen van basisscholen uit de regio stonden te popelen om hun idee te pitchen voor de juryleden vanuit de Brainport-partners. Ongeveer 1500 leerlingen, hun leerkrachten en begeleiders verzamelden zich in het Philips Stadion voor deze Scholenchallenge.
De PSV Brainport Scholenchallenge is een onderwijsprogramma om kinderen te enthousiasmeren voor techniek. De leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van basisscholen uit de Brainportscholen bedenken oplossingen om toekomstige uitdagingen met behulp van technologie aan te pakken. Groep 6 werd gevraagd om het stadion van de toekomst te ontwerpen, groep 7 richtte zich op de vraag hoe de inwoners van Brainport gezond gehouden kunnen worden en groep 8 bedacht een nieuwe ‘musthave’ voor de Fanstore.
Deze leerlingen werkten de afgelopen maanden tijdens de reguliere lessen de opdrachten uit in 5 thema’s: voeding, veiligheid, mobiliteit, duurzaamheid en gezondheid. Deze thema’s zijn een afgeleide van de Brainportpartners en iedere partner mocht een jury afvaardigen om de ideeën van de leerlingen te beoordelen. Namens Philips namen Ben Gorissen, Pim Korsten, Kirsten Knaapen en Nico Mutsaers deze taak heel serieus en beoordeelden de projecten op diverse criteria. De juryleden waren het roerend met elkaar eens over de inzet van de leerlingen tijdens het juryberaad. Zij zagen dat de kinderen heel serieus hadden gewerkt aan de opdrachten en raakten enthousiast door de vele creatieve oplossingen.
Terwijl de juryleden langs de kraampjes liepen en in gesprek gingen over de opdrachten, konden de andere leerlingen zich uit de klas vermaken op het Funpark in het stadion. Zij vermaakten zich bij de vele springkussens, stormbanen en voetbalspelletjes. Daar maakten ze graag gebruik van, want het leverde een orkaan van energie en geluid op. In het stadion konden zij deelnemen aan diverse techniek-activiteiten. Enkele collega’s van het Philips Museum stonden klaar met wat leuke proefjes om leerlingen wat bij te brengen over de relatie tussen gezondheid en technologie. De leerlingen konden bijvoorbeeld hun hartslag, lengte en longinhoud meten.
“Het is echt verrassend te zien wat de resultaten zijn. Ik was echt onder de indruk van de creativiteit en de uitwerkingen die laten zien hoe doelgericht ze zijn”, vertelde Ben Gorissen na het juryberaad. Nico Mutsaers vond het mooi te zien waar de verschillen per groep in zaten. Mutsears: “Sommigen werkten goed samen, anderen zijn weer beter in het presenteren.” De presentaties waren ook voor Kirsten Knaapen heel nuttig, want daardoor gingen de projecten meer leven. “We hebben de posters vooraf bekeken, maar eigenlijk zei dat niet zoveel. Dan stond er bijvoorbeeld alleen het woord duurzaamheid. Ze konden nu echt uitleggen wat ze daarmee bedoelden en daardoor kregen ze een betere beoordeling”, zei Knaapen.
Voor Philips is deze Scholenchallenge een mooie manier om leerlingen op een jonge leeftijd kennis te laten maken met Philips en de rol van technologie in gezondheid. Voor de juryleden was het bijzonder te zien dat het thema gezondheid bijvoorbeeld per groep, klas of school anders werd ingevuld. De ene groep richtte zich op beleving als patiënt in het ziekenhuis, terwijl andere leerlingen bewegen en gezond eten als belangrijke pijlers zagen. Ben Gorissen: “Bij Philips kijken we natuurlijk ook naar die beleving van patiënten en zo’n dag als vandaag benadrukt dat we ook constant moeten blijven nadenken hoe dat voor kinderen is.”
Zijn er ook toekomstige collega’s gespot tijdens de Scholenchallenge? De jury is het er wel over eens dat die kans zeer groot is. Gorissen denkt van wel: “Het is prachtig om hun denkproces te zien en met welke creatieve oplossingen ze komen. Zij dachten na over het proces, de veiligheid erbij en zelfs over duurzaamheid. Wij hebben vandaag zeker de engineers van de toekomst gezien.”