Steeds meer bedrijven nemen maatregelen om CO2-uitstoot te reduceren. Maar hoe bepaal je wat je als bedrijf het beste kunt doen en wat het effect van die maatregelen zijn op het klimaat? Robert Metzke, Global Head of Sustainability bij Philips, sprak met het NRC over science based targets, die volgens de krant zijn ‘uitgegroeid tot gouden standaard voor klimaatdoelen’.
Science based targets, of wetenschappelijk gebaseerde doelstellingen, zijn ‘reductiedoelen voor broeikasgassen die in lijn zijn met wat de wetenschap nodig acht om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen’; het gaat dus om een scenario waarin de aarde maximaal 1,5 graden opwarmt. Philips was een van de eerste Nederlandse bedrijven die science based targets opstelde. Nu, een paar jaar later, gaat het gezondheidstechnologiebedrijf nog een stapje verder. Onlangs werd een nieuw programma geïntroduceerd om ook leveranciers te stimuleren en te helpen om zich ook aan de maatregelen te committeren: “We hebben tienduizend leveranciers, over de hele wereld”, aldus Robert.
“Als de helft van de leveranciers deelneemt, dan kan het programma een impact maken die ruim zeven keer zo groot is als de duurzaamheidsmaatregelen die we individueel nemen.”
Volgens de krant gelden science based targets als ‘de beste objectieve methode die er is’. Bijkomend voordeel is dat de doelen niet alleen gelden voor de lange termijn, maar ook voor de komende 5 tot 15 jaar. Bedrijven kunnen hun doelen laten valideren door het Science Based Targets initiative (SBTi): ‘de scheidsrechter die bepaalt of doelen goed genoeg zijn, ontstaan uit samenwerking tussen verschillende internationale non-profitorganisaties.’ Die validatie was nog niet eenvoudig, vertelt Robert: “Philips heeft vrij grote modellen gebouwd om alles uit te rekenen. Nu is duidelijk dat 95 procent van alle uitstoot wordt veroorzaakt in de toeleveringsketen en de gebruiksfase.” Het werk was niet voor niets: in 2018 kreeg Philips als een van de eerste bedrijven in Nederland de validatie van het SBTi. ‘Reden voor taart en slingers op Metzkes afdeling’, aldus NRC. Lees het hele artikel: Groot en klein – ieder bedrijf kan CO2-uitstoot te lijf gaan
Lees ook:
Philips wil 2,5 miljard levens verbeteren in 2030; hoe en waarom meten we dat? Robert Metzke, Head of Sustainability, legt uit waarom Philips zichzelf duurzaamheidsdoelstellingen stelt en hoe de resultaten worden gemeten en berekend.
Woordvoerder Philips Benelux Tel: +31 6 19 28 83 20
You are about to visit a Philips global content page
Continue