Nieuwscentrum

Frans van Houten
jan 13, 2021

Frans van Houten in De Telegraaf: "Philips zit op het juiste pad"

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

In een interview met De Financiële Telegraaf blikt Frans van Houten, CEO van Philips, terug op 2020 en de belangrijke rol die het gezondheidstechnologiebedrijf heeft kunnen vervullen in de wereldwijde coronacrisis. 

 

“We zijn in maart begonnen met het serieus vergroten van de productie van cruciale zorgapparatuur. Ik heb zelf nog nooit zo veel aan de telefoon gezeten. We hebben met honderden toeleveranciers moeten praten, productielocaties bouwen, met allerlei overheidsinstanties moeten onderhandelen en ondertussen intern zorgen dat Philips goed blijft draaien. Ik vond het een ontzettend uitdagende tijd, maar uiteindelijk ook één die bevrediging opleverde.”

 

Hij vindt dat Philips er na een klein jaar corona heel goed voor staat. “We hebben deze zomer onze strategie onder de loep genomen en onze investeerders verteld dat we denken de komende jaren met 5 à 6% te kunnen groeien. Dat kun je zien als een bevestiging dat we op het juiste pad zitten.”

Frans van Houten
Ⓒ FOTO MATTY VAN WIJNBERGEN

Veel behoefte aan gezondheidstechnologie

Frans kijkt naar 2021 met gematigd optimisme: “We zullen volgend jaar (in 2021, red.) weer groei realiseren. We zien dat er veel behoefte is aan gezondheidstechnologie. Vaccins komen eraan en dat zal zorgen dat het in de loop van het jaar beter wordt. We hebben producten die veel gevraagd worden en ik denk dat we enthousiast kunnen zijn over de toekomst.”

 

Ook wordt stilgestaan bij de transformatie van Philips. Frans: “Wij hebben ervoor gekozen daar actief te zijn waar onze innovatieve kracht het best tot zijn recht komt en dat is gezondheidstechnologie. Toen we de verlichtingstak naar de beurs brachten, hebben we extra ingezet op informatica. Zo’n portaal voor coronazorg dat we in april in twee weken voor de overheid hebben opgezet, is dankzij die investeringen gerealiseerd.”

Ik heb zelf nog nooit zo veel aan de telefoon gezeten. We hebben met honderden toeleveranciers moeten praten, productielocaties bouwen, met allerlei overheidsinstanties moeten onderhandelen en ondertussen intern zorgen dat Philips goed blijft draaien.

Frans van Houten

CEO Philips

Brainport als voorbeeld van onderscheidend ecosysteem

“Als je kijkt naar waar de wereld naartoe gaat en wat we nodig hebben om onze concurrentiepositie overeind te houden, dan moet je constateren dat de sterktes van het verleden niet de sterktes van de toekomst zijn. 
 

Tijdens de Elsevier Economielezing onlangs heb ik ervoor gepleit vijf of zes ecosystemen te ontwikkelen waarmee Nederland zich kan onderscheiden, op gebieden als voedsel- en landbouw, kunstmatige intelligentie, cloudtechnologie en hightech. 

 

Ik denk dat we het voorbeeld hebben gegeven met Brainport en persoonlijk ben ik in Rotterdam betrokken bij de samenwerking tussen de universiteiten in Delft en Rotterdam. Ik zie daar wel een ecosysteem komen rond medische technologie en een cluster rond biotechnologie in Leiden. En misschien is onderwijs dat je hebt gehad tot je 18e niet meer genoeg om tot je 65e mee te werken. Dus laten we investeren in een leven lang leren.”

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

(Meer) gerelateerd nieuws