Nieuwscentrum

okt 02, 2019

Frans van Houten geeft MBA-masterclass over ‘purpose’, bedrijfsstrategie en kunstmatige intelligentie

Gemiddelde leestijd: 4-6 minuten

Frans van Houten, CEO van Philips, gaf aan de vooravond van de VN-week een masterclass bedrijfsstrategie aan 700 MBA-studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in het Amsterdamse Tuschinski theater. 

 

Voor een volle zaal bespreekt Frans de noodzaak voor bedrijven om het creëren van langdurige waarde te verenigen met haar social purpose. Ook spreekt hij zich uit om de belangen van stakeholders op de lange termijn prioriteit te geven, boven de druk van aandeelhouders voor korte termijn winst.

 

Centraal in de masterclass staan zijn eigen ervaringen als CEO van Philips. Bij zijn aantreden als CEO in 2011 was Philips een groot elektronicaconcern. Het bedrijf had een uitgebreide portefeuille aan bedrijfsonderdelen, waaronder audio-, televisie- en verlichtingsactiviteiten. Onderdelen die Philips sindsdien heeft afgestoten.

/content/dam/corporate/newscenter/nl/standaPhilips CEO Frans van Houten on stage at Tuschinski Mission

Samen met het senior managementteam nam Frans het besluit om de focus van het bedrijf te richten op de sterk groeiende zorgmarkt. Dit heeft ertoe geleid dat Philips zijn innovatie en onderzoek (10% van de jaarlijkse omzet, die in 2018 in totaal 18,1 miljard euro bedroeg) inmiddels richt op digitale gezondheidstechnologie en Big Data om de gezondheidzorg te verbeteren. Philips richt zich daarnaast ook op het creëren van toegang tot gezondheidszorg wereldwijd.

 

Frans vertelt: "We hebben gekeken naar wat ons doel is, en hoe Philips zich relevant kan maken voor de gemeenschappen die we bedienen. We signaleerden dat de gezondheidszorg een gebied is met grote onvervulde behoeften en besloten ons volledig te richten op de grote uitdagingen van een vergrijzende bevolking, chronische ziekten, stijgende zorgkosten en beperkte toegang tot kwalitatieve gezondheidszorg." 

We signaleerden dat de gezondheidszorg een gebied is met grote onvervulde behoeften en besloten ons volledig te richten op de grote uitdagingen van een vergrijzende bevolking, chronische ziekten, stijgende zorgkosten en beperkte toegang tot kwalitatieve gezondheidszorg.

Frans van Houten

CEO Philips

Na deze transformatie heeft Philips zich inmiddels gevestigd als leider op het gebied van gezondheidstechnologie. De strategie van Philips is afgestemd op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties. Als bedrijf meten we de impact van onze strategie in het bijzonder in relatie tot SDG3 – goede gezondheid en welzijn; SDG 12 - verantwoorde consumptie en productie; SDG 13 - klimaatactie. Dit streven wordt weerspiegeld in de missie van Philips om 3 miljard levens per jaar te verbeteren in 2030.
Philips CEO Frans van Houten on stage at Tuschinski Key Takeaways

Frans legt de groep MBA-studenten uit: "Philips oplossingen bereikten in 2018 1,54 miljard mensen. We zullen onze innovatie dus moeten opvoeren, en investeren in nieuwe bedrijfsmodellen om onze doelstelling te bereiken, vooral in opkomende markten. Dit is een duidelijk en krachtig doel. Maar we dagen onszelf ook op andere manieren uit. Zo hebben we bijvoorbeeld ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en toegang tot gezondheidszorg. Philips zal in 2020 volledig CO2-neutraal zijn in zijn wereldwijde activiteiten. En als leider in de circulaire economie zullen we in 2025 voor alle medische systemen 100% gesloten kringlopen hebben." 

 

"Leiders moeten lef tonen en de grenzen van hun organisaties blijven verleggen. Dit zal de voordelen voor alle stakeholders, en voor de samenleving in het algemeen, maximaliseren. Deze mentaliteit is een krachtige drijfveer voor Philips en onze medewerkers." 

Leiders moeten lef tonen en de grenzen van wat hun organisaties kunnen bereiken blijven verleggen.

In de tweede helft van zijn masterclass gaat Frans dieper in op hoe artificial intelligence (AI) een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de gezondheidszorg, het verbeteren van de ervaringen van patiënten en medewerkers, en het verlagen van de kosten van zorg - de zogenaamde 'Quadruple Aim' in de zorg. Volgens de CEO zijn er al veel oplossingen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie en machine learning. Van algoritmes die zorgverleners helpen bij het onderscheiden van ziektepatronen, tot voorspellende patiëntmonitoring en persoonlijke coaching. 

 

"Verbeteringen in werkstromen zijn een goed begin... maar als innovators in de zorg moeten we ambitieus zijn en goed nadenken over wat we kunnen bereiken. In feite staan datawetenschappers aan de wieg van een grote doorbraak van waar we AI kunnen integreren en optimaliseren binnen complete ziekte-georiënteerde oplossingen. En dat alles op een betrouwbare manier.”

 

Reflecterend op het event, zegt Frans: "Om concurrerend te kunnen zijn, hebben we het allerbeste talent nodig dat beschikbaar is. Zoals MBAs, strategen en datawetenschappers. De UvA is een waardevolle partner bij het zoeken naar en ontwikkelen van de volgende generatie leiders bij Philips. Ik heb enorm genoten van vandaag."

 

Meer weten?
 

- Wil je ook het leven van mensen verbeteren? Bezoek dan onze carrièrepagina's

- Meer weten over het er bij Philips aan toegaat? Bezoek dan ons @lifeatPhilips Instagram account.

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Steve Klink

Steve Klink

Philips Global Press Office

Tel: +31 6 10888824