WGP

Zwaar impressed

12 Februari 2019

“Improving the lives of 3 billion people a year by 2025.” De duidelijke missie van Philips, in elf woorden. Het leven verbeteren van drie miljard mensen, elk jaar. Gedurfd, maar vanuit de geschiedenis van het bedrijf bekeken niet zo gek. Al sinds 1891 verlicht Philips niet alleen de huishoudens, maar ook de levens van mensen. Door bijvoorbeeld huizen te bouwen, speelplaatsen aan te leggen, een sportvereniging én een winkelketen (Etos) op te zetten. 

 

Het werkgelegenheidsplan (WGP) zet deze traditie voort door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen hun draai weer te vinden. Daarvoor kunnen ze bij Philips een jaar lang werkervaring opdoen. In die tijd krijgen ze ook de kansen en middelen om te werken aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling: Wie ben ik? Wat kan ik goed? En wat wil ik hierna? Want, zo wordt vanaf het begin duidelijk gemaakt: baanzekerheid heb je niet. 

 

Ik kende het niet, het WGP. Waarschijnlijk omdat ik mijn opleiding nog niet eens ben begonnen, laat staan heb afgerond. Ook heb ik nog geen tijd gehad om een afstand tot de arbeidsmarkt te ervaren. En zelfs al had ik dat alles wel, dan nog had ik goed moeten zoeken: Philips lijkt er voor een buitenstaander soms wat stil over. Zo blijkt ook na wat rondvragen. Weinig mensen uit mijn omgeving kennen het, en binnen Eindhoven werd mijn vraag, ‘wat is het WGP?’, door sommigen in eerste instantie ontvangen met een niet-snappende blik. Tenminste, tot er een (Philips-)lampje ging branden. 

 

Vaak geen goed teken. Als iemand een initiatief van een bedrijf niet kent, lijkt dat een gemiste kans... Maar blijkbaar is de positive branding niet het belangrijkste aan dit project voor Philips.

 

Voor mensen van het bedrijf zelf waarschijnlijk geen nieuwe info, voor mij wel. Het voelt alsof er ergens een addertje onder het gras schuilt. Waarom zo altruïstisch? Wat haalt Philips hier uit? Met wat argwaan ondervraag ik ervaringsdeskundigen, tijd om te ontdekken hoe het écht zit.

 

Nou, zo dus. 

 

Huidige WGP’ers, ex-WGP’ers, coördinatoren en toevallige omstanders, ze laten allemaal weten dat dit inderdaad is hoe het zit. Het draait Philips in de eerste plaats om de mensen, enige mogelijke ‘winst’ is extra. En wanneer ik het addertje gevonden denk te hebben in de vorm van goedkope arbeidskrachten, blijkt ook daar iets tegen geregeld te zijn. Afgesproken taken en afgebakende tijd voor de persoonlijke ontwikkeling maken ‘misbruik van WGP’ers’ onmogelijk. 

 

Dat laat me achter met een impressed gevoel. Misschien is het dan toch zoals het lijkt. Een oprecht mooi project, met een lange geschiedenis, dat mensen helpt om uit de situatie te komen waar ze in zitten en hen – en via hen nog veel meer mensen en bedrijven – een stapje verder brengt. Op mijn laatste dag bij Philips kom ik erachter dat Philips ook nog Nederlandse taallessen aanbiedt aan wie dat nodig heeft. Laat ik mezelf corrigeren: ik ben zwaar impressed.

 

Zo komt de zin van elf woorden tot leven, ook buiten de producten om. Als ze zo doorgaan hebben ze de missie wel heel snel gerealiseerd! Wat is dan de volgende slogan? Laat me een suggestie doen voor een die wat langer meekan:

“Philips, improving lives since 1891.“

 

Blik op het WGP, door Emma Tiggelaar