feb 18, 2020

Samen met de ‘Baas van Morgen’ bouwt Philips aan de toekomst

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Wat zou je doen als je de baas van een multinational was? Veel mensen vinden dat een mooie vraag om over te filosoferen. Voor Kelly (15 jaar), vmbo-leerling van het Antoon Schellens College in Eindhoven, werd het afgelopen donderdag realiteit. Zij stond voor één dag in de schoenen van Hans de Jong, President van Philips Nederland. 

 

Een kijkje in de keuken van een groot bedrijf is een mooie ervaring, die jongeren inspireert om het beste uit zichzelf te halen. Het laat zien hoeveel mogelijkheden er zijn als je gebruik maakt van jouw talenten. Voor de scholieren die meedoen aan ‘Baas van Morgen’ en afkomstig zijn uit wijken met een sociaaleconomische achterstand, is dat vaak een echte eyeopener.

High Tech Campus

Stipt om half negen stond Hans klaar om Kelly met zijn auto op te halen bij haar school. Zij vond het best spannend om kennis te maken maar tijdens de rit naar de High Tech Campus was het ijs gelukkig al snel gebroken. 
Baas van Morgen Auto
Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, namen beide ‘Bazen’ de agenda door. Kelly was erg nieuwsgierig naar de Campus en wilde graag weten welke rol de locatie speelt binnen het grote gezondheidstechnologieconcern. Dat trof, want als eerste stond een rondleiding door het ExperienceLab op het programma.

Het leven beter maken

In het ExperienceLab test Philips nieuwe oplossingen en technologieën in een zorgomgeving die zo natuurgetrouw mogelijk is nagebootst. Dat geeft waardevolle feedback waarmee producten verder gefinetuned kunnen worden.

 

Tijdens de rondleiding legde Hans uit dat alles wat Philips ontwikkelt, draait om de vraag: hoe kunnen we de levens van mensen overal ter wereld beter maken? Voor welke gezondheid gerelateerde problemen kan Philips een oplossing bieden? 

Baas van Morgen VR
Om te laten zien hoe dat werkt, had het bedrijf een mooie uitdaging voor Kelly bedacht. Stel: je opa en oma wonen nog in hun eigen huis, maar zijn slecht ter been of worden een beetje vergeetachtig. Als zij bij je op visite zijn geweest, wil je zeker weten dat zij veilig thuis zijn gekomen. Welke oplossing kun je bedenken om dat aan te pakken? 

Frisse kijk

Enthousiast ging Kelly met deze vraag aan de slag, samen met een team van het ExperienceLab en Philips Design. Het was duidelijk te zien dat de oplossingen die ze gezien had, haar inspiratie hadden gaven. Maar een tiener denkt anders en vrijer dan de gemiddelde wetenschapper – Kelly had dan ook duidelijk een eigen, frisse kijk op de zaak. 

 

“Ik heb met een klasgenootje geruild zodat ik naar Philips kon. Ze hebben heel veel dingen om mensen te helpen. Ik vond de MRI-scanner waar je ingaat en waar je rustig van wordt heel mooi. Ik vind het heel fijn om te horen dat Philips zich daar ook mee bezig houdt. Dat ze nadenken over hoe de ervaring voor de patiënt het beste is”, zei Kelly. “Mijn idee is een armband die laat weten wanneer iemand thuis is. Ik heb een grote familie en ga ook vaak met oma op pad, dan is het fijn om te weten wanneer mensen thuis zijn.”

Baas van Morgen Creatief

Eenmaal tevreden over het concept, ging zij aan de slag met een Philips ontwerper om van haar idee een schets te maken. Die presenteerde zij vervolgens trots aan het Design-team. Van zenuwen was geen spoor meer te bekennen: op alle vragen had Kelly een antwoord klaar. Deze ‘Baas van Morgen’ had haar zaken goed op orde!

 

“Ik hoop dat Kelly en alle andere ‘Bazen van Morgen’ de positieve ervaringen die zij tijdens deze dag hebben opgedaan, nog lang bij zich zullen dragen en zullen delen met hun medescholieren”, aldus Hans over de dag. “Nederland heeft al het jong talent hard nodig om te kunnen bouwen aan een mooie toekomst. Als Philips daarvoor vandaag een vonk van inspiratie heeft gegeven, ben ik een trotse ‘Baas van Vandaag’.”

Baas van Morgen Recap

Initiatiefnemer JINC

Philips deed voor de vierde keer mee aan ‘Baas van Morgen’, een initiatief van JINC. Ieder jaar krijgen scholieren op deze dag de touwtjes in handen van grote ondernemingen verspreid over heel Nederland. Dit jaar deden maar liefst 317 ceo’s, directeuren en politici mee. 

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

(Meer) gerelateerd nieuws