Verzorging voor moeder en kind
Verzorging voor moeder en kind

Veilige oefeningen om fit te blijven

Als je je vermoeider voelt dan normaal of last hebt van je rug, is oefeningen doen het laatste waar je zin in hebt. Toch kan het je helpen om je beter te voelen, dieper te slapen en je weerstand op te bouwen. En voor het geval je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt: als je oefeningen doet, ben je na de bevalling sneller terug op je oude gewicht.

Maar er zijn een paar dingen waaraan je moet denken voordat je je sneakers aantrekt:

Vraag toestemming aan je arts

Onder bepaalde omstandigheden kunnen oefeningen tijdens de zwangerschap risico's inhouden. Denk aan hart- en longproblemen, hoge bloeddruk, vaginale bloedingen of problemen met de baarmoederhals, of het risico op vroeggeboorte. Als je een van deze problemen hebt, raadpleeg dan je arts voordat je begint. 

Streef naar 30 minuten

Als je al een poosje geen oefeningen hebt gedaan, begin dan rustig. De eerste keer vijf minuten en elke keer vijf minuten langer totdat je de 30 minuten kunt volmaken. Als je voor je zwangerschap regelmatig beweging hebt genomen, vraag dan je arts of je op dezelfde voet kunt doorgaan. 

Soorten oefeningen

Ziekenhuizen en fitnesscentra organiseren vaak cursussen zwangerschapsyoga of zwangerschapsgym. Dit kun je ook proberen:

  • Wandelen
  • Zwemmen of wateraerobics
  • Low-impact aerobics
  • Fietsen op de hometrainer
  • Lichte krachttraining

Wat je niet moet doen

Vermijd activiteiten met een hoog risico, zoals contactsporten, gewichtheffen en alles waarbij je kunt vallen.

Doe het rustig aan

Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, neem de tijd om op te warmen en af te koelen en luister goed naar je eigen lichaam. Bel je arts als je een van de volgende symptomen hebt:

  • Pijn op de borst
  • Kortademigheid
  • Vaginale bloeding
  • Lekkend vruchtwater uit je vagina
  • Minder bewegingen van je baby
  • Weeën

Gezond eten

Verantwoorde voeding kan je helpen om gezond te blijven en je goed te voelen. Ontdek hoe je tijdens je zwangerschap gezond kunt eten.

De informatie in deze artikelen is uitsluitend bedoeld als algemeen advies en dient op geen enkele wijze ter vervanging van deskundig medisch advies. Als jij of je gezin of je kindje lijdt aan bepaalde symptomen of aandoeningen die ernstig of langdurig zijn, of als je specifiek medisch advies nodig hebt, neem dan contact op met een arts. Philips AVENT kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie die op deze website wordt verstrekt.

Verwante producten

Verwante adviezen

Adviezen en tips voor borstvoeding

Adviezen en tips voor borstvoeding

Gezond eten als je borstvoeding geeft

Gezond eten als je borstvoeding geeft