Verzorging voor moeder en kind
Verzorging voor moeder en kind

Gezond eten als je borstvoeding geeft

Wanneer je borstvoeding geeft, is het belangrijk dat je net zo gevarieerd en gezond eet als tijdens je zwangerschap.

Moedermelk produceren om een hongerige pasgeborene te voeden, is hard werken en kost veel energie, zo'n 500 calorieën per dag. Probeer dus ook iets meer te eten dan je normaal doet. Als je niet genoeg eet, maakt je lichaam nog steeds melk van een goede kwaliteit, maar je voelt je lusteloos en je lichaam herstelt zich minder snel van de bevalling.

Eetgewoonten als je borstvoeding geeft - voldoende eten

Probeer overdag buiten de drie hoofdmaaltijden een of twee tussendoortjes te nemen die rijk zijn aan energie. Een boterham met ham of kip bijvoorbeeld, of een cracker met kaas, gedroogd fruit en noten (vermijd pinda's als er allergie voorkomt in je familie), yoghurt, muesli of een kop verse soep.

IJzerhoudend voedsel

Als je last hebt van bloedarmoede, is het raadzaam om een ijzersupplement in te nemen, dan voel je je minder moe. Je kunt ook extra ijzerhoudend voedsel eten, zoals rood vlees, muesli met extra vitaminen en mineralen, hardgekookt eigeel en groene groenten. Vitamine C helpt het lichaam bij het opnemen van ijzer uit eieren, groenten en graanproducten, dus eet ook voedsel dat rijk is aan vitamine C, zoals aardappels, citrusvruchten, tomaten en paprika's.

Voedsel dat je beter met mate kunt eten

Het vermoeden bestaat dat bepaald voedsel dat baby's via de borstvoeding binnenkrijgen, problemen veroorzaakt als winderigheid en boeren, darmkrampjes en zelfs diarree. Veelgenoemde boosdoeners zijn tomaten, grote hoeveelheden citrusvruchten of het sap daarvan, knoflook en rauwe ui, kool en spruitjes, aardbeien, champignons, koolzuurhoudende dranken, scherp gekruid eten, chocolade en allerlei soorten bonen. Je hoeft niet radicaal te stoppen met eten van dit voedsel, maar eet het met mate en schrap het alleen van het menu als je denkt dat je baby er last van heeft.

Soms kan overgevoeligheid voor zuivelproducten symptomen als darmkrampjes veroorzaken bij je baby. Als je overweegt een poosje geen zuivelproducten meer te nemen, vraag dan advies aan een deskundige om er zeker van te zijn dat jij en je baby alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen.

Zorg dat je niet te veel cafeïne uit thee, koffie, cola en andere frisdranken binnenkrijgt. Je baby kan er onrustig van worden en slaapt minder gemakkelijk.

De informatie in deze artikelen is uitsluitend bedoeld als algemeen advies en dient op geen enkele wijze ter vervanging van deskundig medisch advies. Als jij of je gezin of je kindje lijdt aan bepaalde symptomen of aandoeningen die ernstig of langdurig zijn, of als je specifiek medisch advies nodig hebt, neem dan contact op met een arts. Philips AVENT kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie die op deze website wordt verstrekt.

Een handige e-mail in elke fase


Meld je aan voor e-mails van Philips Avent, boordevol tips en handige aanbiedingen in elke fase van je zwangerschap en de ontwikkeling van je baby.

 

Gratis aanmelden

Verwante producten

Verwante adviezen

Adviezen en tips voor borstvoeding

Adviezen en tips voor borstvoeding

Tips voor flesvoeding

Tips voor flesvoeding