Verzorging voor moeder en kind
Verzorging voor moeder en kind
Philips AVENT - Chunkier food choices for your baby

Grovere voeding kiezen voor je baby

Vanaf ongeveer negen maanden kun je meer afwisseling in de voeding voor je kleintje aanbrengen en bijvoorbeeld tussendoortjes geven, zoals stukjes rauwe groenten.

Philips AVENT - Chunkier food choices for you baby

Zo maak je een babymaaltijd

Het is goed om je baby aan te moedigen zelf te eten, ook al moet je zo nu en dan nog even helpen. Als je afwisselend eten op tafel zet, met verschillende kleuren of texturen, help je de aandacht van je baby vast te houden bij het ontdekken van nieuwe soorten voedsel.

Een babybuikje is snel gevuld, dus hoewel baby's energie nodig hebben om te groeien, is het beter geen maaltijd te geven die alleen uit vezelrijke voeding bestaat, zoals bruin brood of volkorenbrood.

Vetten zijn ook belangrijk voor de energieproductie en bevatten waardevolle vitaminen, zoals vitamine A. Geef daarom geen magere melk, kaas en yoghurt aan baby's jonger dan 2 jaar.

Tijdens het tweede levensjaar weigeren baby's vaak nieuw eten of eten dat ze eerder wel lustten. Het goede nieuws is dat als je tijdens deze periode veel verschillende voeding aanbiedt, de kans kleiner is dat ze op latere leeftijd door deze moeilijke fase gaan.

Zelfs als het toch lastige eters worden, leren de meeste kinderen uiteindelijk de dingen te eten die ze hun ouders en andere kinderen zien eten. Je kunt daarom het beste zo vaak mogelijk samen met je baby en eventueel nog andere kinderen eten. Bovendien is het goed voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Babymaaltijdplanner voor drie dagen

Dag 1

Ontbijt:

Cornflakes met kiwi

Lunch:

Kip kerrie met rijst en gestoomde bloemkool

Yoghurt met verse mangopuree

Diner:

Pasta met puntpaprikasaus

Vla met frambozen

Tussendoortjes:

Plakjes kiwi, bloemkoolroosjes, broodkorstjes, gekookte pastastukjes

Dag 2

Ontbijt:

Babymuesli met bosbessen

Lunch:

Pasta met bolognesesaus

Mandarijnpartjes

Diner:

Vis-aardappelkoekjes met roerbakgroenten

Perzik-frambozensmoothie

Tussendoortjes:

Bosbessen, gekookte pastastukjes, stukjes roergebakken groenten

Dag 3

Ontbijt:

Roerei met reepjes geroosterd brood

Lunch:

Lamsvlees met couscous en gestoomde groenten

Rijstpudding

Dinner:

Asperges met fetakaas

Aardbeien

Tussendoortjes:

Stukjes rijpe peer, gestoomde stukjes groente, kerstomaatjes

De informatie in deze artikelen is uitsluitend bedoeld als algemeen advies en dient op geen enkele wijze ter vervanging van deskundig medisch advies. Als jij of je gezin of je kindje lijdt aan bepaalde symptomen of aandoeningen die ernstig of langdurig zijn, of als je specifiek medisch advies nodig hebt, neem dan contact op met een arts. Philips AVENT kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van de informatie die op deze website wordt verstrekt.

Een handige e-mail in elke fase


Meld je aan voor e-mails van Philips Avent, boordevol tips en handige aanbiedingen in elke fase van je zwangerschap en de ontwikkeling van je baby.

 

Gratis aanmelden

Verwante producten

Verwante adviezen

Recepten voor baby's en peuters

Recepten voor baby's en peuters

Peutermaaltijden – evenwichtige voeding

Peutermaaltijden – evenwichtige voeding

Eenvoudige recepten voor kinderen

Eenvoudige recepten voor kinderen

Tips voor peutermaaltijden

Tips voor peutermaaltijden