Geschiedenis van het merk Philips

Het merk Philips is een vertrouwde naam in miljoenen huishoudens en gebouwen over de hele wereld. Het logo met zijn zeven blauwe hoofdletters en het schildembleem met sterren en golven wordt overal meteen herkend. In de loop van 120 jaar is Philips uitgegroeid tot een toonaangevend merk dat in markten over de hele wereld in hoog aanzien staat. De visuele identiteit van het bedrijf is trouw gebleven aan zijn oorsprong in de beginjaren van de 20e eeuw.

De huidige merkslogan van Philips: 'innovation and you'

innovation-and-you

In 2013 ontvouwde Philips een merkpositionering die voortbouwt op het erfgoed van het bedrijf als ontwikkelaar van innovaties die belangrijk zijn voor mensen. Als onderdeel van de nieuwe positionering introduceerde Philips de nieuwe merkslogan 'innovation and you'. Deze slogan komt voort uit de overtuiging van Philips dat innovatie alleen zinvol is als deze is gebaseerd op een fundamenteel inzicht in de behoeften en wensen van mensen. Het ontwerp van het Philips-schild werd ook gemoderniseerd voor gebruik in digitale en mobiele kanalen, waarbij de traditionele sterren en golven behouden bleven. De richting die het merk inslaat, werd tot leven gebracht door een digitaal verhalenplatform. Hier worden de vele innovaties van Philips tentoongesteld die echt een verschil maken voor mensen over de hele wereld.

Philips aan het begin van de 21e eeuw: 'sense and simplicity'

sense-and-simplicity

In september 2004 lanceerde Philips de merkbelofte 'sense and simplicity', waarmee het bedrijf een nieuwe weg insloeg. 'Sense and simplicity' reflecteerde het streven van Philips om een marktgestuurd bedrijf te zijn en de belofte te vervullen 'gebruiksvriendelijke, geavanceerde en op de behoeften van de individuele gebruiker toegesneden' producten en diensten te bieden. Het bedrijf richtte zich op de gezondheid en het welzijn van mensen met producten en oplossingen op het gebied van gezondheidszorg, consumentenlevensstijl en verlichting.

Werken aan een consistente wereldwijde aanwezigheid in de jaren negentig: 'Let's make things beter'

make-things-better

Tot het midden van de jaren negentig werden alle reclame- en marketingcampagnes uitgevoerd op productniveau en op lokale markten. Dit had tot gevolg dat er vaak meerdere verschillende campagnes tegelijkertijd liepen, waardoor Philips niet werd gezien als wereldwijd actief bedrijf.

 

Om een consistente wereldwijde aanwezigheid te creëren, introduceerde Philips in 1995 de eerste wereldwijde campagne met de slogan 'Let's make things beter'. Dit thema gaf uiting aan de 'One Philips'-gedachte en werd in alle markten over de hele wereld en voor alle Philips-producten gebruikt. Dit was ook de eerste campagne die het hele bedrijf samenbracht, waardoor werknemers zich meer betrokken voelden en de buitenwacht het bedrijf als een geheel ging ervaren.

Philips-identiteit met handelsmerk in de jaren dertig: de oorsprong van het schildembleem

shield-amblem

In deze periode breidden de bedrijfsactiviteiten van Philips zich snel uit. Het bedrijf was op zoek naar een handelsmerk dat het merk Philips op unieke wijze zou vertegenwoordigen, maar geen juridische problemen zou opleveren met de eigenaren van andere bekende, cirkelvormige emblemen. Deze wens heeft geleid tot de combinatie van de Philips-cirkel en het woordmerk in het schildembleem.

 

In 1938 deed het Philips-schild zijn intrede. Hoewel het door de jaren heen de nodige aanpassingen heeft ondergaan, is het basisontwerp hetzelfde gebleven. Samen met het woordmerk Philips geeft dit het bedrijf de kenmerkende identiteit die het vandaag de dag nog steeds heeft.

 

In de jaren dertig werden de vier sterren naast de drie golven voor het eerst samen in een cirkel geplaatst. Vervolgens verschenen de sterren en golven op radio's en grammofoonspelers, waarbij de cirkel onderdeel uitmaakte van het ontwerp. Geleidelijk werd het gebruik van het cirkelvormige embleem uitgebreid naar reclamemateriaal en andere producten. Sindsdien wordt dit handelsmerk wereldwijd gebruikt en is het een van de belangrijkste herkenningstekens van het bedrijf Philips en de producten met de merknaam Philips.

 

De inmiddels vertrouwde Philips-golven en -sterren werden in 1926 voor het eerst gebruikt op de verpakking van miniwatt-radiobuizen en op de Philigraaf, een vroeg geluidsopnameapparaat. De golven symboliseerden radiogolven, terwijl de sterren voor de nachtelijke ether stonden waardoor de radiogolven reisden. Na verloop van tijd werden deze twee elementen in een cirkel geplaatst, die vermoedelijk de wereld moest symboliseren.

Philips in de 20e eeuw: de eerste advertenties voor gloeilampen

Lamp

Philips & Co. werd opgericht in 1891 in Eindhoven om te voldoen aan de groeiende vraag naar gloeilampen na de toenemende beschikbaarheid van elektriciteit.

 

In de beginjaren van Philips & Co. werd de bedrijfsnaam op verschillende manieren vormgegeven, bijvoorbeeld als een embleem gevormd door de beginletters van Philips & Co. of als het woord 'Philips' op het glas van de geproduceerde gloeilampen.

 

Een van de allereerste campagnes werd gelanceerd in 1898, toen Anton Philips een serie briefkaarten gebruikte waarop bekende Nederlandse klederdrachten als marketingtools werden ingezet. Boven aan elke kaart werd elke letter van het woord Philips gedrukt in een reeks gloeilampen. Pas eind jaren twintig kreeg de naam Philips langzaam de vorm die we vandaag de dag kennen.