Philips museum viert 90 jaar design met speciale expositie

Philips museum viert 90 jaar design met speciale expositie

 

Eindhoven, 6 oktober 2015 - Vanaf 9 oktober toont het Philips museum in een nieuwe tijdelijke tentoonstelling de ontwikkelingen van design bij Philips. 'Celebrating 90 years of design at Philips' vertelt aan de hand van een uitgekiende selectie producten en verhalen hoe design bij Philips door de jaren heen heeft bijgedragen aan zinvolle en duurzame innovaties, en het verbeteren van levens wereldwijd.
 

Louis Kalff
Negentig jaar geleden, met de komst van artistiek leider Louis Kalff naar Eindhoven, kreeg design bij Philips een nieuwe impuls. Onder leiding van de veelzijdige Kalff komt niet alleen het iconische Philips logo tot stand, maar ook de ontwerpen van tal van bekende Philips-producten zoals armaturen, radio's, luidsprekers en scheerapparaten. Het Philips museum brengt voor deze expositie zowel gangbare, als zeldzame en unieke objecten samen. Dit geeft goed weer hoe de rol van design binnen Philips in die tijd veranderde.


Van Kapelletje tot Bubelle
Het Kapelletje van Kalff is een vroeg voorbeeld van het belang dat Philips aan het design van zijn producten hechtte. Deze radio uit begin jaren dertig onderscheidt zich van zijn hoekige tijdgenoten door zijn afgeronde vormen en de prominente plaats van het Philips beeldmerk. Mede door de aansprekende designs werd Philips begin jaren dertig al marktleider met meer dan een miljoen verkochte radio's. Ook vandaag werken designers bij Philips in de geest van Kalff op zoek naar nieuwe zinvolle innovaties.

Het Philips museum toont met trots de fragiele Bubelle Dress uit 2010. Deze jurk combineert nieuwe zachte materialen en technologie in kleding. Het is een tastbaar resultaat van een experiment binnen Philips Design om een beeld te ontwikkelen van ons leven in de verre toekomst.

 

Killer in the Kitchen
Dat design niet enkel gaat over vorm of over het uiterlijk van producten, maar ook een motor kan zijn voor het verbeteren van leefomstandigheden in onderontwikkelde gebieden blijkt uit het 'Philantropy by Design' project. Designers van Philips ontwikkelden samen met lokale partijen in India de Chulha, een eenvoudig te installeren en te gebruiken oven om het grote aantal doden en zieken door koolmonoxidevergiftiging terug te dringen. Ook de Chulha is een van de topstukken tijdens deze tentoonstelling.

 

Augmented Reality
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven (19-25 oktober) lanceert het Philips museum speciaal voor deze expositie een Augmented Reality applicatie waarmee bezoekers een virtueel kijkje kunnen nemen in onder meer het Evoluon en het spraakmakende paviljoen dat Philips in 1958 door Le Corbusier liet ontwerpen voor de wereldtentoonstelling van 1958.

 

Design Expo Philips Bubelle Dress

Meer nieuws: