Contact us    

Verlichten van hun levens

 

 

Connected health: patiënten actief betrekken bij hun gezondheid en monitoring op afstand
Bill Bien - De moderne maatschappij vertoont een zorgwekkende tendens naar het vanzelfsprekend vinden van onze meest waardevolle grondstoffen. Water, fossiele brandstoffen, zeeleven, planten- en dierenwereld en het milieu in zijn algemeen. Pas als we op het punt staan zulke zaken te verliezen, beginnen we ze werkelijk op waarde te schatten en de wezenlijke rol te zien die ze in onze levens spelen.

Datzelfde geldt ook voor licht. Tussen zonsopkomst en zonsondergang verlicht het een enorm schilderdoek waarop we onze doelen nastreven en op elkaar reageren. Maar soms, ten gevolge van geografische eigenaardigheden, wordt het natuurlijk licht ernstig gekortwiekt en dat beperkt de manier waarop bedrijven zaken kunnen doen, kinderen kunnen spelen en de maatschappij kan functioneren.

 

Een van de plaatsen waar dit zich voordoet, is Uppsala, een mooie stad aan de oostkust van Zweden op 40 treinminuten van Stockholm. Het ligt echter zo noordelijk dat er in de wintermaanden vaak minder dan zes uur zonlicht per dag is. Schoolkinderen en forenzen vertrekken in het donker van huis en keren er ook weer in het donker terug, en het tekort aan licht dat ze daardoor ervaren, beïnvloedt hun stemming, werkmotivatie en fysieke gezondheid.

 

Philips draait er er op dit moment het ‘Light up the Dark’-project dat gebruikmaakt van innovatieve connected verlichtingstechnologie in een poging een deel van de stad en de levens van haar inwoners te transformeren. We installeren een state-of-the-art beheersysteem voor connected LED-buitenverlichting in een van de meest populaire groene ruimten van Uppsala, het Tegnérparken, ook wel bekend als Giraffe Park, in het hart van de gemeenschap. Als de zon om 15 uur ondergaat, betekent dat het einde van de speeltijd en kunnen de kinderen niet meer zo gemakkelijk genieten van wat normaal gesproken een veilige buitenruimte zou zijn.

 

Nu echter, dankzij het Philips CityTouch LED straatverlichtingssysteem, moedigen we de gemeentelijke technici aan om op afstand precies de verlichtingsniveaus van het park in te stellen in overeenstemming met het tijdstip van de dag een het aantal mensen dat er aanwezig is. Daarnaast, doordat de LED-lampen lang meegaan een milieuvriendelijk zijn, kunnen lokale overheden in principe energiebesparingen van 70% en besparingen van 70% op het onderhoud realiseren.

   

En, het belangrijkst: Philips CityTouch is een intuïtieve, online op afstand te besturen innovatie met meetbare voordelen. Ouders kunnen er zeker van zijn dat hun zoons en dochters in een goed verlichte omgeving spelen die baadt in een elegante regenboog van kleuren. Voetgangers, automobilisten en fietsers voelen zich beter op hun gemak en men hoopt dat de hele omgeving een wedergeboorte zal ondergaan doordat zij 's middags niet langer donker is. En kinderen spelen er en blijven gezond; dat zorgt voor een vooruitgang in hun sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling, weg uit de beslotenheid van hun kamers en de krachtige verleiding van computers en televisies.

       

Dit is wat zinvolle innovatie betekent voor Philips, zoals het dat al meer dan 120 jaar doet. Met behulp van technologie om direct voordeel te leveren voor de levens van mensen en gegevens te verzamelen om een dieper begrip te krijgen van onze klanten. Niet gewoonweg innoveren omwille van de innovatie maar eerst vragen wat het specifieke probleem is en dat vervolgens oplossen.

   

Wij werken samen met overheden, leiders van gemeenschappen, ondernemingen en belanghebbenden om te begrijpen hoe onze innovaties zowel bevrijdend kunnen zijn voor burgers als een positieve invloed hebben op hun omgeving.

   

Philips CityTouch is een resultaat van dit samenwerkend denken en maakt deel uit van ons IntelligentCity-initiatief dat steden een totaaloplossing biedt voor een connected openbareverlichtingssysteem. Nu steeds meer mensen verhuizen naar stedelijke gebieden – in 2050 zal twee derde deel van de wereldbevolking in steden wonen - wordt dit soort openbare verlichting zelfs nog meer een geïntegreerd deel van onze veiligheid en gezondheid.

   

Wij hopen dat Uppsala een baken zal worden voor deze stoutmoedige visie, en een voorbeeld van hoe een eenvoudige innovatie een enorme verandering teweeg kan brengen voor een kleine gemeenschap. Het is een experiment dat kan worden toegepast in gemeenschappen overal ter wereld en dat heel goed laat zien waar het bij dit project allemaal om gaat. Het is een voortdurend evoluerend concept dat innovatie in staat stelt de uitdagingen van de maatschappij aan te gaan en dat het voor ons mogelijk maakt nog directer verbinding te maken met mensen om een beter begrip te krijgen van hun verlangens, zodat onze innovaties nog effectiever kunnen worden.

 

Want als er één ding is dat we als onderneming nooit als vanzelfsprekend zullen beschouwen, dan zijn dat de behoeften van onze klanten.


Bill Bien

Bill Bien

Bill is Head of Strategy, Marketing, en Alliances bij Philips Lighting

As an accomplished high-tech senior executive, with a solid blend of strategic insight, operations acuity, unique perspectives, and influential leadership, I’ve created game-changing solutions in complex corporate enterprises and fast growing startups. 

 

Volg Bill Bien via:

LinkedIn

 

Het laatste nieuws van Philips

twitter

facebook