Contact us    

Electronische slapeloosheid

Tim Leufkens - Laat ik maar meteen beginnen met een citaat over hoe ernstig het gesteld is met onze slaap:

 

“The hurry and excitement of modern life is held to be responsible for much of the insomnia of which we hear; and most of the articles and letters are full of good advice to live more quietly and of platitudes concerning the harmfulness of rush and worry. The pity of it is that so many people are unable to follow this good advice and are more obliged to lead a life of anxiety and high tension.”

 

We hebben het blijkbaar te druk in deze moderne tijd en daardoor slapen we slecht. Ondanks alle goede adviezen blijven velen onder ons toch doorgaan met dat hoge stressvolle tempo dat tegenwoordig vereist is om een beetje bij te blijven. Ik heb bewust het citaat niet voorzien van een bron. Hoewel de schrijver van het citaat onbekend is, weet ik wel het tijdschrift waarin het vermeld staat en wanneer het geschreven is: British Medical Journal, 1894(!).

 

Slechte slaap veroorzaakt door een stressvol leven lijkt dus niet een probleem van de laatste decennia te zijn. Toch is er het een en ander veranderd. Uit een recent onderzoek kwam het schokkende resultaat dat tegenwoordig 30 procent van de werkzame, Amerikaanse bevolking minder dan 6 uur per nacht slaapt. Vijftig jaar geleden was dat nog minder dan 3 procent. Eén van de belangrijkste factoren die hiervoor wordt aangehaald is het gebruikt van electronica en kunstmatig licht. Tja, wie kent het niet? Vlak voor het slapen gaan nog even de wat mailtjes lezen, nog een laatste blik op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest, en tot slot nog even de Nu.nl-app openen. Mogelijkerwijs staat bij een groot deel dan ook nog de TV op de achtergrond aan. Behalve dat die activiteiten er voor zorgen dat ons brein weer actief wordt op een moment dat het eigenlijk tot rust moet komen, zorgen al die apparaten er ook voor dat onze interne 24-uurs klok compleet in de war raakt. Het blauwe licht dat er vandaan komt verstoort namelijk de afgifte van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat we in ons 24-uurs ritme blijven.

 

De lichtsystemen en beeldschermen van Philips zijn wat dat betreft in eerste instantie niet de grootste vrienden van onze slaap. Maar gelukkig zijn we ons er bij Philips ook van bewust, dat de geruststellende woorden van Thomas Edison 'the use of electricity for lighting is in no way harmful to health, nor does it affect the soundness of sleep' herzien moeten worden. Onderzoekers van Philips zijn hard aan het werk om intelligente lichtsystemen te creëren die de slaap niet verstoren. En daarnaast wordt naar allerlei slaapverbeterende oplossingen gezocht om ervoor te zorgen dat jij ’s ochtends uitgerust en fit wakker wordt.

 

Over slaap, technologische innovaties, en slaapmythes zullen mijn collega Tim Weysen en ik de komende periode iedere maand schrijven. We hebben afgesproken iedere blog af te sluiten met een vraag voor de ander. Bij deze dan: Tim, 3FM DJ Giel Beelen heeft onlangs 198 uur radio gemaakt. Een bijzondere prestatie, maar wat misschien nog meer bijzonder was, was dat Giel na één dag rust weer om 6:00 uur aan het werk ging. Wat vind jij, was dat verstandig?

Tim Leufkens

Tim Leufkens

Onderzoeker bij Philips Research

Tim is slaaponderzoeker bij Philips Research en is onder meer gespecialiseerd in slaap, het brein, slapeloosheid en niet farmaceutische beinvloeding van het slaapritme.

 

Volg Tim via:

LinkedIn

 

Het laatste nieuws van Philips

twitter

facebook