Contact us    

Goed slapen? Pak stress aan!

“The hurry and excitement of modern life is held to be responsible for much of the insomnia of which we hear; and most of the articles and letters are full of good advice to live more quietly and of platitudes concerning the harmfulness of rush and worry. The pity of it is that so many people are unable to follow this good advice and are more obliged to lead a life of anxiety and high tension.” British Medical Journal

 

Dit citaat zal voor velen van ons herkenbaar zijn. We hebben het blijkbaar te druk in deze moderne tijd en daardoor slapen we slecht. En ondanks alle goede adviezen blijven we doorgaan met dat hoge, stressvolle tempo: we willen immers bijblijven. Toch komt dit treffende citaat niet uit 2016 maar uit 1894; blijkbaar speelt dit probleem dus al veel langer!

 

Te laat actief

Slechte slaap veroorzaakt door een stressvol leven lijkt dus niet een probleem van de laatste decennia. Wel is er het een en ander veranderd sinds 1894. Uit recent onderzoek kwam het schokkende resultaat dat dertig procent van de werkzame, Amerikaanse bevolking minder dan zes uur per nacht slaapt. Vijftig jaar geleden was dat nog minder dan drie procent. Een van de belangrijkste factoren die hiermee in verband wordt gebracht, is het gebruik van elektronica en kunstmatig licht. We kennen het allemaal: vlak voor het slapen gaan nog even snel wat mailtjes lezen. Dan nog een laatste blik op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest, en tot slot even de Nu.nl-app openen. In veel gevallen staat ook nog de tv op de achtergrond aan. Dit zijn allemaal activiteiten die ervoor zorgen dat ons brein weer actief wordt op een moment dat het eigenlijk tot rust moet komen. Bovendien zorgen al die apparaten er ook voor dat onze interne klok volledig in de war raakt. Het blauwe licht dat zij verspreiden verstoort namelijk de afgifte van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat we in ons 24-uurs ritme blijven.

 

Goede slaap kun je stimuleren

Het lezen van mail, het bekijken van sociale media op je smartphone en stressvolle dagen – het is allemaal te scharen onder de noemer ‘slechte slaaphygiëne’. Om een goede nachtrust te hebben en te houden, is een goede slaaphygiëne vereist. Slaaphygiëne is een verzameling adviezen over gedrag en omgeving die voor een goede slaapkwaliteit kunnen zorgen. De adviezen kunnen betrekking hebben op algemene gezondheid, zoals bijvoorbeeld eten, bewegen en middelengebruik, op de omgeving, zoals licht, geluid en temperatuur, en op slaapgerelateerd gedrag, zoals regelmatige bedtijden, activiteiten vóór het slapen gaan en het proberen in slaap te vallen. Het is raadzaam om een slechte slaaphygiëne actief aan te pakken; het zou namelijk een voorbode kunnen zijn voor het ontwikkelen van een slaapstoornis, zoals chronische slapeloosheid. Ook wordt er steeds meer bekend over hoe stress de slaap negatief kan beïnvloeden en andersom, hoe een slechte nachtrust een rol kan spelen in langdurige stress.   

 

Ruim 120 jaar geleden had men al door dat een jachtig leven mensen weerhoudt van een goede slaap. Ook toen leek men al te constateren dat adviezen alleen niet altijd voldoende zijn om mensen rustiger te laten leven en beter te laten slapen. Bij Philips zijn we ons daarvan bewust en daarom werken we hard aan effectieve oplossingen die ervoor zorgen dat jij ’s nachts wel lekker slaapt en ’s ochtends uitgerust en fit wakker wordt. Slaap is namelijk te belangrijk om te verliezen.

 

Droomoplossing

Slaapproblemen komen overal ter wereld voor, dus ook op de meest afgelegen plaatsen ter wereld zoals de outback van Australië. Hier was David Thompson al zijn hele leven boer in Katherine. Naarmate de jaren verstreken, merkte dat hij steeds minder energie had om zijn boerderij te runnen. Onderzoek in het ziekenhuis wees uit dat David lijdt aan slaapapneu. Een DreamStation CPAP-apparaat helpt hem nu om ’s nachts beter te slapen en geeft zijn arts ver weg in de stad de mogelijkheid om zijn slaap op afstand te monitoren. Landbouwer en slaapapneu-patiënt David Thompson legt uit wat voor hem werkt.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Tim Leufkens

Tim Leufkens

Onderzoeker bij Philips Research

Tim is slaaponderzoeker bij Philips Research en is onder meer gespecialiseerd in slaap, het brein, slapeloosheid en niet farmaceutische beinvloeding van het slaapritme.

 

Volg Tim via:

LinkedIn

 

Verwante artikel

  • De gevaren van te weinig slaap

    Het is al langer bekend: we slapen te weinig. In 1900 sliep een volwassene nog gemiddeld ruim negen uur, tegenwoordig wordt nauwelijks zes en een half uur slaap per nacht gehaald. Structureel veel minder dus terwijl nationale gezondheidsinstituten tussen de zeven en acht uur nachtrust adviseren voor een volwassene, om lichamelijk en geestelijk goed te kunnen functioneren.

Het laatste nieuws van Philips

twitter

facebook