Contact us    

De kracht van communicatie in het digitale tijdperk

 

Dit is het tijdperk van de consument. Jij hebt de touwtjes in handen. Je gaat naar de supermarkt en je kunt alle boodschappen zelf pakken, scannen en afrekenen zonder dat er iemand anders aan te pas komt. Of nog beter: online bestellen, een persoonlijke korting krijgen en de boodschappen laten thuisbezorgen. Of je gaat op vakantie: je vergelijkt verschillende vluchten, boekt online, checkt zelf in, en gaat via een oogscan door de paspoortcontrole. Je regelt zelf je bankzaken: saldo bekijken, geld overboeken, je portfolio controleren, je uitgaven van de laatste drie maanden nagaan – of het nu in New York is of een dorpje op het Indiase platteland, je hebt alles in de hand.
En ondanks dit alles is technologie nog steeds ver te zoeken in één deel van je leven waar je echt alles in de hand wilt hebben – waarbij het niet alleen handiger is om zelf de regie te voeren, maar waar dit een onvoorstelbaar grote invloed kan hebben. Dat deel van je leven dat om gezondheid gaat. Maar daar is nu verandering in aan het komen.

De ontbrekende schakel in het zorgmanagementproces

Samen met Salesforce, het Radboudumc en een groep patiënten en medici hebben we een oplossing ontwikkeld die mensen met diabetes type 1 ondersteunt. Het gaat om een mobiele patienten-app met een gepersonaliseerd dashboard dat ook direct toegang biedt tot een online gemeenschap waar alles (klinische gegevens, medische dossiers en door apparatuur of de patiënt verstrekte gegevens) en iedereen – medici, apothekers, patiënten en zorgverleners –samenkomt.

En daartussen ligt de schakel die volgens ons al zo lang ontbreekt in de zorg. Patiënten hebben altijd al toegang gehad tot zorgprofessionals: de mensen die weten wat hen scheelt. Via lokale patiëntenverenigingen of online forums is er altijd contact mogelijk geweest met lotgenoten, met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als zij.

Maar wat als dat we al deze mensen zouden kunnen samenbrengen en kunnen laten samenwerken? En wat als we gegevens daarin een centrale plaats zouden kunnen geven? En als we nu eens een veilige, gemodereerde online gemeenschap zouden kunnen opzetten waar de kracht van een patiëntenplatform naadloos kan integreren in het hele zorgmanagementproces? Waar patiënten kunnen samenwerken met hun verschillende zorgveleners én met elkaar?

Patiëntgerichte zorg

Bij Philips zijn we jaren geleden al begonnen aan ons traject op weg naar patiëntgerichte zorg. Medio vorig jaar zijn we daarin aangekomen bij de introductie van het digitale cloudbased zorgplatform HealthSuite voor de ondersteuning van het veilig opslaan en analyseren van gegevens over de gezondheid en leefstijl van mensen.

We wisten echter dat voor een echt overtuigende gebruikerservaring meer nodig is dan gegevens alleen. We moesten vervolgstappen zetten door samen te werken met sterke partners in de zorgwereld en de industrie. Zo kunnen we oplossingen ontwikkelen die op ons platform zijn toegesneden: klinische oplossingen die mensen de mogelijkheid bieden om niet alleen hun gezondheidsgegevens te integreren, maar ook om er iets concreets en zinvols mee te doen.

Als ik naar mijn dochter Kim kijk, die elke dag met haar diabetes moet omgaan, besef ik dat we haar daar de middelen voor moeten geven. Ze moet daarnaast echter ook toegang hebben tot een actieve gemeenschap van medepatiënten, en contact kunnen maken met zorgverleners/verzorgenden (waaronder ik) en medici.

De ontbrekende schakel in het zorgmanagementproces

Samen met Salesforce, het Radboudumc en een groep patiënten en medici hebben we een oplossing ontwikkeld die mensen met diabetes type 1 ondersteunt. Het gaat om een mobiele patienten-app met een gepersonaliseerd dashboard dat ook direct toegang biedt tot een online gemeenschap waar alles (klinische gegevens, medische dossiers en door apparatuur of de patiënt verstrekte gegevens) en iedereen – medici, apothekers, patiënten en zorgverleners –samenkomt.

En daartussen ligt de schakel die volgens ons al zo lang ontbreekt in de zorg. Patiënten hebben altijd al toegang gehad tot zorgprofessionals: de mensen die weten wat hen scheelt. Via lokale patiëntenverenigingen of online forums is er altijd contact mogelijk geweest met lotgenoten, met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als zij.

Maar wat als dat we al deze mensen zouden kunnen samenbrengen en kunnen laten samenwerken? En wat als we gegevens daarin een centrale plaats zouden kunnen geven? En als we nu eens een veilige, gemodereerde online gemeenschap zouden kunnen opzetten waar de kracht van een patiëntenplatform naadloos kan integreren in het hele zorgmanagementproces? Waar patiënten kunnen samenwerken met hun verschillende zorgveleners én met elkaar?

Oplossing voor diabetici

Een dergelijk concept van de integratie van een patiëntenplatform in het zorgproces heeft z'n waarde voor bepaalde toepassingen al bewezen: in Nederland is ParkinsonNet van het Radboudumc een bijzonder effectieve online gemeenschap waarin meer dan 2.700 zorgprofessionals ondersteuning bieden aan parkinsonpatiënten en hun verzorgers.

Door dit model als uitgangspunt te nemen en het verder te ontwikkelen, zijn we gekomen tot deze oplossing voor diabetici. De medische expertise van artsen en de analyse van de data uit een draadloze glucosemeter zijn daarmee net zo gemakkelijk te delen als een culinaire tip van een andere diabetespatiënt die net een perfecte koolhydraatarme chocolademousse heeft gemaakt.

De 387 miljoen diabetici die de wereld telt, lopen tegen allerlei problemen aan waar gezonde mensen nooit bij stilstaan. Elke dag staan ze tot soms wel 180 keer voor een besluit over hun gezondheid – ik weet ervan, vanwege mijn dochter bij wie op haar twaalfde diabetes is vastgesteld. Wij kunnen haar en haar medepatiënten daar nu bij helpen, zodat ze minder worden belast en in staat zijn om proactief met hun eigen aandoening om te gaan in de wetenschap dat er een zorgteam klaarstaat om hen in alles te ondersteunen.

Patiënt in de hoofdrol

Dat is het nieuwe zorgparadigma: onderling verbonden zijn als basis voor patiëntgerichte zorg met professionele ondersteuning wanneer dat nodig is. Daardoor krijgen patiënten de touwtjes in handen, terwijl zorgverleners kunnen helpen achteruitgang in gezondheid te voorkomen door gerichte vroegtijdige interventies. Patiënten kunnen aangeven hoe ze zich voelen, ze kunnen hun koolhydraatconsumptie bijhouden, en de draadloze glucosemeter maakt melding van pieken in de bloedsuikerwaarden. De zorgprofessional kan zo nodig advies geven voordat er een ernstige complicatie optreedt. Deze benadering kan in potentie helpen de zorgkosten te verlagen door preventie van ziekenhuisopnames en kostbare spoedeisende hulp.

En we willen nog een stap verder gaan: consumenten ondersteunen in de preventie van welvaartsziekten, zoals obesitas en diabetes type 2. Daarom hebben we vorige week tijdens de internationale innovatiebeurs IFA in Berlijn onze nieuwe programma's voor persoonlijke gezondheid gepresenteerd. Deze Philips-programma's vertegenwoordigen een nieuw tijdperk van 'connected care' voor consumenten, patiënten en zorgverleners. De zorg zal zich namelijk blijven verplaatsen van het ziekenhuis naar onze thuisomgeving en ons dagelijks leven. We willen je daarmee ook de tools geven inzicht te krijgen in je gezondheid als je nog niets mankeert en om dat zo te houden.

Op die manier krijgen mensen nieuwe mogelijkheden: om vitale functies te meten en zo inzicht te krijgen in de invloed van bepaalde leefstijlkeuzes op de gezondheid; om doelen te stellen en de vorderingen bij te houden; en om gemotiveerd te blijven met behulp van intelligente programma's die op iemands vorderingen inspelen en persoonlijke aanbevelingen doen. De persoonlijke-gezondheidsprogramma's van Philips zullen consumenten helpen gezonde leefgewoonten aan te houden.

Onze gezondheidsprogramma's zijn geen algemene methode om de lichamelijke conditie bij te houden: ze worden ontwikkeld in samenwerking met vooraanstaande artsen en psychologen, en maken gebruik van de diepgaande medische kennis en expertise op het gebied van professionele zorgverlening die Philips in huis heeft. De programma's voldoen aan de hoogste normen voor privacybescherming en beveiliging, waaronder de Europese privacy-richtlijn en de Amerikaanse Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA). Ze maken deel uit van het HealthSuite digitale platform van Philips, een open cloud-based platform dat gegevens over de gezondheid en informatie vanuit diverse apparaten en andere bronnen verzamelt en analyseert.

Het is aan de voortgaande innovatie – en daarmee aan oplossingen als deze – te danken dat Philips steeds meer klinische integratie, steeds betere patiëntbegeleiding en steeds meer preventieve zorg kan blijven bieden, en dat we ons doel van patiënt- en consumentgerichte en op samenwerking gebaseerde zorg steeds dichter naderen.

Jeroen Tas

CEO Philips Healthcare Informatics, Solutions & Services.

Hij ondersteunt de transformatie van de gezondheidszorg met innovatieve digitale innovatie.

 

Volg Jeroen op 

Linkedin
Twitter

 

Het laatste nieuws van Philips

twitter

facebook