Innovation that matters to you

Contact us      

Zinvolle innovatie aanwenden om de behandeling van kanker te verbeteren

Hoe intelligente automatisering de angst bij patiënten kan verminderen en betere behandelplannen voor radiotherapie tot stand kan brengen

 

 

03-02-2016 Abhi Chakrabarti

Van alles wat een huishouden kan ontwrichten, is kanker ongetwijfeld de meest angstaanjagende. De behandeling van kanker is in de afgelopen tien jaar echter enorm verbeterd. Innovatieve technologie helpt bij het stellen van een vroegtijdige diagnose, en allerlei behandelmogelijkheden, zoals bestralingstherapie, richten zich steeds meer op de zieke cellen en sparen gezond weefsel, waardoor de kansen op genezing en een betere levenskwaliteit voor talloze patiënten over de hele wereld toenemen.

Maar dat is niet genoeg, en bij Philips zijn we druk bezig om op alle fronten aan de weg te timmeren in de strijd tegen kanker, of het nu gaat om preventie, diagnose, behandeling of thuiszorg – gezamenlijk aangeduid als 'het zorgcontinuüm'. Een van de speerpunten is bestralingstherapie, waarbij hoog-energetische deeltjes of golven worden gebruikt om kankercellen te vernietigen of te beschadigen. Volgens de American Cancer Society behoort radiotherapie tot de meest gebruikelijke behandelingen van kanker, alleen of in combinatie met andere therapieën. Dit terrein heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld doordat dankzij geavanceerde beeldvormingssoftware hoogwaardige behandelplannen kunnen worden opgesteld om de tumor aan te pakken en gezonde cellen zoveel mogelijk te ontzien.

 

Behandelapparatuur, zoals de Linear Accelerator of LINAC, kan tegenwoordig op talloze manieren worden ingezet voor precisiebestraling, afgestemd op de persoon in kwestie, zoals vastgelegd in het behandelplan. De behandeling zelf, die poliklinisch wordt uitgevoerd, neemt enkele weken in beslag, en het feit dat het gebruik van stralingstherapie toeneemt, wijst erop dat deze behandelwijze goede resultaten oplevert.

 

Het behandeltraject voor kanker gezien door de ogen van een patiënt

Op het eerste gezicht lijkt het alsof we alle problemen het hoofd hebben geboden en dat alles naar wens verloopt. Maar dat is niet helemaal waar. En dat wordt duidelijk als we het behandeltraject bekijken door de ogen van een patiënt.

 

De eerste afspraak met de oncoloog gaat gepaard met veel onzekerheid, bezorgdheid en wachten. Tijdens dit gesprek zal de oncoloog een typisch behandeltraject schetsen en proberen de patiënt gerust te stellen. Daarna is het vaak enkele dagen wachten op de CT‑scan, ook wel een simulatiescan genoemd. De beelden van deze CT-scan, evenals andere beelden die worden verkregen via MR- of PET/CT-scanners tijdens de diagnose, worden vervolgens gebruikt om een persoonlijk behandelplan op te stellen.

Het planningsproces is tijdrovend, en neemt vaak meerdere dagen in beslag; arbeidsintensief omdat er veel handmatig werk bij komt kijken; en het levert uiteindelijk behandelplannen op waarvan de kwaliteit in hoge mate afhangt van de vaardigheid van degene die verantwoordelijk is voor de plannen.

 

Het behandelplan is van groot belang voor de kwaliteit van de behandeling zelf. Voor de meeste patiënten betekent dit dat ze na hun CT-scan een week, of langer, moeten wachten alvorens de behandeling van start gaat, hetgeen bijdraagt aan hun angst en in veel gevallen hun gezondheid verder aantast door een gebrek aan eetlust en slaaptekort. In sommige gevallen moeten patiënten lange afstanden afleggen naar een gespecialiseerd oncologisch centrum voor hun vier à zes weken durende behandeling, hetgeen weer vertragingen en extra kosten met zich meebrengt.

 

Bij Philips willen we op dit punt een omslag teweegbrengen.


Zinvolle innovatie om de behandeling van kanker te verbeteren

Het moge duidelijk zijn dat we de angst waarmee het woord 'kanker' is omgeven, niet helemaal kunnen wegnemen. Maar we doen er alles aan deze angst waar mogelijk te verminderen door zinvolle innovatie. We zijn bezig intelligente automatische functies op te nemen in al onze beeldvormingsapparatuur en behandelplanningssoftware om het proces veel minder arbeidsintensief te maken, zodat al het werk sneller en minder afhankelijk van de technicus kan worden verricht en de kwaliteit van het behandelplan minder afhankelijk wordt van de vaardigheid van degene die het behandelplan opstelt.

 

Doordat deze systemen hen het repetitieve werk grotendeels uit handen nemen en garant staan voor hoogwaardige behandelplannen, kunnen de gespecialiseerde medewerkers van een radiologie-afdeling zich wijden aan kerntaken die echt hun onverdeelde aandacht vereisen. Verder werken we aan de integratie van de meeste functionaliteiten in de apparatuur om het hele proces van begin tot eind eenvoudiger en sneller te maken. Het spreekt voor zich dat dit de efficiëntie van een drukke afdeling ten goede komt en medisch personeel de middelen aanreikt om de kwaliteit van behandelingen te verbeteren.

Maar hoe zit het met de patiënten en hun naasten? Hebben zij baat bij deze paradigmaverschuiving?

Absoluut. Het verkorten van de tijd die verstrijkt tussen simulatiescan en de start van de behandeling heeft enorme gevolgen voor de patiënten en hun naasten. Stelt u zich eens voor dat patiënten na hun scan niet meer naar huis gaan om daar een week op de uitslag te wachten. In plaats daarvan krijgen ze vrijwel onmiddellijk na de scan een gesprek met hun oncoloog die hun persoonlijke behandelplan met hen doorneemt.

 

Bovendien hoeven ze niet meer een hele week te wachten alvorens de behandeling wordt gestart. Deze kan binnen één of twee dagen na de simulatiescan van start gaan – en mogelijk nog dezelfde dag! In veel gevallen hoeven ze niet meer urenlang te reizen doordat hun lokaal oncologisch centrum over de vereiste technologie beschikt om hen hoogwaardige behandelingen te bieden.

 

Dit zijn niet zomaar veranderingen voor de patiënt. Ze maken een wereld van verschil voor hun welzijn. En dit alles wordt mogelijk gemaakt door de integratie van intelligente automatische functies in medische apparatuur, iets waar we binnen Philips veel belang aan hechten.

Dat is pas zinvolle innovatie.

 

Meer informatie over de Philips-oplossingen op het gebied van stralingsoncologie.

Abhi Chakrabarti  


Directeur Global Marketing, Philips Radiation Oncology Systems

Abhi Chakrabarti is Directeur Marketing bij Philips Radiation Oncology Systems. Hij is de afgelopen 20 jaar werkzaam geweest in verschillende marketing- en salesfuncties, zowel dienstverlenend als toepassingsgericht, op het gebied van stralingstherapie. Hij behaalde een master en doctoraatstitel in elektrotechniek.

 

Volg Abhi op:

LinkedIn

Related Articles

The latest from Philips

twitter

facebook