Innovation that matters to you

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

De opkomst van de ‘on demand’-consument is in de afgelopen jaren veelvuldig onderwerp van discussie geweest. Sectoren zoals de detailhandel, horeca, media, overheid en onderwijs hebben allemaal een periode van ingrijpende veranderingen doorgemaakt als gevolg van digitale innovaties.

 

Uiteraard zijn zij niet de enigen. Ook binnen de gezondheidszorg zijn grote verschuivingen gaande: de vraag naar digitale diensten neemt toe, evenals de behoefte aan betrouwbare informatie. 

“Is bronchitis besmettelijk?” en “Hoeveel calorieën moet ik eten?” behoorden tot de populairste gezondheidsgerelateerde zoekopdrachten op Google in de periode van januari tot en met november 2015. Afgelopen jaar hadden ongeveer 1 op de 20 Google-zoekopdrachten betrekking op gezondheid. In 2015 werden er ruim 3 miljard keer gezondheids-apps gedownload uit de belangrijkste app-winkels. Met behulp van deze apps kunnen gebruikers zelf hun aandoening(en) in de gaten houden en hun levensstijl aanpassen. Stap voor stap krijgen we zo steeds meer inzicht in onze eigen gezondheid, en meer mogelijkheden om gericht actie te ondernemen.

 

De uitdagingen begrijpen
Begrijpt de zorgsector deze ingrijpende veranderingen? De communicatie met vrienden en familie verloopt tegenwoordig razendsnel en heel eenvoudig. Mensen kunnen online zakendoen, winkelen en zelfs een universitaire opleiding volgen. Ze kunnen heel eenvoudig hun financiële zaken regelen met behulp van smartphone-apps, en via ‘virtual reality’-toepassingen beroemde kunstwerken bezoeken en bekijken.

 

Het is slechts een kwestie van tijd voordat consumenten zich gaan afvragen waarom gezondheidszorg niet op dezelfde manier beschikbaar is.

 

De zorgsector heeft te maken met grote uitdagingen, en de obstakels voor vooruitgang houden allemaal verband met toegang tot en vrije uitwisseling van gegevens. Medische informatie is gevoelig en beweegt zich vaak met moeite door en tussen de ingewikkelde bureaucratische structuren die in veel landen zijn opgezet binnen de gezondheidszorg.

 

Slechte toegang tot gegevens en gebrekkige zorgcoördinatie hebben negatieve gevolgen voor patiënten en leiden tot slechtere zorgresultaten. Ondanks gestage voortgang bij de invoering van universele elektronische patiëntendossiers, meldt zo’n driekwart van de patiënten dat ze dezelfde informatie aan meerdere zorgverleners moeten doorgeven, zo blijkt uit de Future Health Index1, een in opdracht van Philips uitgevoerd onderzoek onder 25.000 patiënten. De meeste patiënten geven ook aan dat ze meerdere keren hetzelfde onderzoek moeten ondergaan, wat leidt tot vertraging bij de behandeling en verspilling van kostbare tijd. Dit zijn grote uitdagingen voor een sector die zijn weg zoekt in het digitale tijdperk, net als vele andere sectoren.

Traditionele modellen voldoen niet meer
De gezondheidszorg bevindt zich volgens mij in dezelfde situatie als de taxisector, de omroepen en de hotelsector bij de opkomst van respectievelijk Uber, Netflix en Airbnb. Omroepen konden vroeger bepalen waar mensen naar keken en wanneer, terwijl streaming-diensten als Netflix hun abonnees tegenwoordig in staat stellen om hun favoriete films en TV-series op elk gewenst tijdstip te bekijken. Dit heeft ertoe geleid dat streaming-diensten nu een essentieel onderdeel zijn van het online-aanbod van alle traditionele omroeporganisaties. Hele sectoren zijn als het ware ingehaald door innovatieve ontwikkelingen en zijn getransformeerd door de opkomst van de ‘on demand’-consument.

 

Particulieren kunnen nu hun eigen woning verhuren aan bezoekers, in plaats van het traditionele model waarbij men een kamer in een hotel of bed-and-breakfast boekt. Airbnb heeft ingespeeld op de behoefte van consumenten aan andere ervaringen en meer gepersonaliseerde accommodatie overal ter wereld, en heeft daarmee gezorgd voor grote veranderingen in de hotelsector.

 

Ik wil echter niet suggereren dat de gezondheidszorg stilstaat. Uit onderzoek blijkt dat consumenten behoefte hebben aan meer genetwerkte (‘connected’) gezondheidszorg. Ruim de helft (57%) van alle patiënten in de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar die deelnamen aan het Future Health Index-onderzoek geeft aan dat ze ten minste één apparaat c.q. oplossing voor gezondheidscontrole bezitten of gebruiken, terwijl 71% van de respondenten aangeeft dat ze afspraken eventueel online zouden willen regelen, en 66% zegt dat ze uitslagen van medische onderzoeken online zou willen ontvangen..

 

Hoe ziet de toekomst van de gezondheidszorg eruit?

Uit het onderzoek bleken echter ook enkele structurele problemen: 74% van de patiënten gaf aan dat zij zelf actief werken aan hun gezondheid, terwijl 75% van de artsen vond dat patiënten een meer actieve rol zouden moeten spelen. Er bestaat dus duidelijk een verschil tussen wat mensen denken dat ze zelf doen, en wat artsen waarnemen.

 

Bij Philips willen we die kloof verkleinen door mensen in staat te stellen beter voor zichzelf te zorgen met behulp van digitale technologieën en connectiviteit. Op de IFA 2016 presenteren we daarom een breed scala aan innovatieve en gepersonaliseerde producten die consumenten in staat stellen om gezond te blijven, een goed leven te leiden, en van het leven te genieten.

Onze persoonlijke gezondheidsprogramma’s zijn erop gericht om consumenten te helpen een actieve bijdrage te leveren aan hun eigen gezondheid en betere levensstijlkeuzes te maken. Gegevens afkomstig van Philips-apparaten met netwerkfunctionaliteit – zoals de Philips Health Watch, onze digitale bloeddrukmeters en onze weegschaal met lichaamsanalysefunctie – ondersteunen precies die kleine veranderingen in levensstijl die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken.

 

Informatie afkomstig van patiëntbewakingsapparatuur, sensoren in ziekenhuiskamers, draagbare hulpmiddelen en laboratoriumapparatuur zal uiteindelijk zorgen voor een enorme transformatie binnen de gezondheidszorg en een nieuw tijdperk inluiden van lagere kosten en snellere, efficiëntere behandelingen.

 

Consumenten zullen binnenkort toegang willen tot laboratoriumresultaten op hun smartphone, en dat binnen enkele minuten na afloop van hun consult of onderzoek; ze willen dat hun gegevens toegankelijk zijn op meerdere apparaten en vrijelijk kunnen worden uitgewisseld; en ze willen gewoon thuis zorg kunnen ontvangen.

 

Naarmate de zorgverlening zich in de geschetste richting ontwikkelt, zullen consumenten eindelijk in staat zijn om digitale ‘real time’ gezondheidszorg toe te voegen aan al die andere digitale diensten die nu al een vanzelfsprekend onderdeel zijn van hun dagelijks leven.

 

 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief.

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

[1] Meer dan 2.600 zorgprofessionals en 25.000 patiënten in Australië, Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, Japan, Nederland, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zweden hebben aan het onderzoek meegedaan.

Pieter Nota

Executive Vice President, CEO Personal Health, Chief Marketing Officer, lid Raad van Bestuur Koninklijke Philips N.V.

Pieter trad in 2010 bij Philips in dienst als CEO van Philips Consumer Lifestyle. Daarvoor was hij Chief Marketing & Innovation Officer en lid van de Raad van Bestuur van Beiersdorf AG (o.a. Nivea), met standplaats Hamburg. Hij begon zijn loopbaan in 1990 als Brand Manager bij Unilever in Nederland, waar hij opklom tot Marketing Director en lid van de Raad van Bestuur van Unilever in Polen en Duitsland, waar hij tot 2005 heeft gewerkt.

 

Pieter is geboren in Nederland in 1964. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Volg Pieter via:

LinkedIn

Related Articles

The latest from Philips

twitter

facebook