Zinvolle innovatie

Duurzame gezondheidszorgoplossingen kunnen de samenleving en onze toekomst veranderen. Ralph McCurdy heeft constante medische aandacht nodig, net als al die andere senioren in onze vergrijzende samenleving die vatbaar zijn voor chronische ziekten. Deze gepensioneerde inwoner van Phoenix, Arizona bevindt zich in een vroeg stadium van dementie en heeft een hoge bloeddruk. Enkele jaren geleden betekende dit nog dat hij naar een duur woonzorgcentrum of verzorgingstehuis zou moeten, weg van zijn huis en van zijn vrouw met wie hij al 64 is getrouwd.

Maar nu kan Ralph thuis blijven wonen, dankzij een innovatief zorgverleningsmodel dat Philips samen met Banner Health uit Arizona ontwikkelde.
Een speciaal team van zorgprofessionals bewaakt constant de vitale gegevens van Ralph met behulp van digitale producten en software voor de tablet-pc. Ze kunnen psychologische ondersteuning en advies geven aan de vrouw van Ralph en in geval van nood direct hulp bieden.
Door de vergrijzing komen chronische ziekten als hartaandoeningen, diabetes en kanker steeds vaker voor. Voor zorgaanbieders leidt dit wereldwijd tot toenemende en onbeheersbare kosten.

Duurzame oplossingen op basis van innovatie kunnen de wereld veerkrachtiger maken."

 

Putting meaning into innovation, CNBC Innovation Cities, 2014.

Deze groeiende mondiale gezondheidsproblematiek is slechts één van de uitdagingen die innovatieve bedrijven aanpakken door te investeren in innovatie die écht van betekenis is voor de klant. Vaak betekent dit dat naast nieuwe producten ook geheel nieuwe systemen en diensten worden ontworpen om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren en de leeftijdgebonden maatschappelijke uitdagingen van onze samenleving aan te pakken.
Chief Executive Officer Frans van Houten van Philips denkt dat er wereldwijd drie uitdagingen zijn op het gebied van gezondheidszorg. De eerste is dat de wereldbevolking groeit en verstedelijkt. In 2050 zullen we met 9 miljard mensen zijn. Twee derde daarvan zal in steden leven, oplopend tot 80% in Europa.
 
De oplossing is om deze steden slimmer, veiliger en duurzamer te maken dan de huidige stedelijke gebieden.
De tweede uitdaging is demografisch. In ontwikkelde economieën is de samenleving snel aan het vergrijzen, omdat mensen langer leven. Op dit moment zijn wereldwijd ongeveer 900 miljoen mensen ouder dan 60 jaar. In 2050 zullen dat er zo'n 2,4 miljard zijn.
De groei van de bevolking leidt tot de derde uitdaging: een grotere vraag naar energie, gezond voedsel en water. "Duurzame oplossingen op basis van innovatie kunnen zorgen voor meer veerkracht, maar alleen als die innovatie is gericht op de gezondheid en het welzijn van mensen", aldus van Houten.
Om te komen tot duurzame oplossingen kunnen zorgaanbieders wereldwijd niet meer volstaan met alleen innoveren. Ze moeten samenwerken met de mensen voor wie ze werken, om zicht te krijgen op de grootste behoeften van klanten. Ze moeten bovendien zoeken naar gelijkgestemde partners om de beste oplossingen te vinden.
Philips werkt samen met steden over de hele wereld aan slimme straatverlichtingssystemen die steden veiliger en duurzamer maken. Een van deze oplossingen, CityTouch, geeft de managementteams van een stad real time controle over elk lichtpunt. Dat wil zeggen dat ze licht binnen enkele seconden in en uit kunnen schakelen, waar en wanneer dat nodig is.
Ook in India heeft dit geleid tot nieuwe gezondheidszorgoplossingen. Philips bundelde zijn krachten met de internationale non-profitorganisatie RAD-AID en het Indiase onderzoeksinstituut PGIMER voor de ontwikkeling van een mobiel programma voor vrouwen op het platteland van India. Zo krijgen duizenden vrouwen toegang tot controle op borstkanker, baarmoederhalskanker en osteoporose. Ook in andere halfstedelijke regio's en plattelandsgebieden van het land zijn gezondheidsdiensten geïmplementeerd.
Veel oplossingen voor de gezondheidszorg zijn te danken aan de vooruitgang van de digitale technologie, waardoor bedrijven slimmere hulpmiddelen kunnen maken die op maat gemaakt zijn voor de individuele gebruiker. Zo heeft de klant weer de controle en is hij verzekerd van een meer persoonlijke en betekenisvolle ervaring. Op die manier kan innovatie gemeenschappen transformeren, overheden helpen om mondiale gezondheidsproblemen aan te pakken en burgers in staat stellen om een gezonder en bevredigender leven te leiden.

Hoeveel van de 7 miljard mensen op de wereld zijn ouder dan 60 jaar?

900 miljoen. Dit aantal zal naar verwachting stijgen naar 2,4 miljard in 2050. Bron: Philips Aging Well Think Tank whitepaper report

Bekijk al onze oplossingen voor de gezondheidszorg