Toespraak CEO Frans van Houten, Philips Innovation Experience 2012


DE GROTE UITDAGING: HET LEVEN VAN MENSEN VERBETEREN DOOR MIDDEL VAN ZINVOLLE INNOVATIES

november 13, 2012

Dames en heren,


Van harte welkom op de Philips Innovation Experience 2012. En van harte welkom in het Klokgebouw. Voor veel Eindhovense forenzen het gebouw dat hen laat weten dat ze weer thuis zijn. Voor veel medewerkers van Philips het gebouw dat al in de jaren dertig van de vorige eeuw aan de wereld liet zien dat Philips een innovatief bedrijf is. Niet alleen omdat het gebouw voor die tijd al bijzonder was: van gewapend beton, 60 meter hoog en indrukwekkend vormgegeven.
Maar zeker ook omdat dit gebouw het decor was van een historische innovatieve gebeurtenis: de eerste succesvolle wereldwijde radioverbinding.
Vanuit het Klokgebouw spraken koningin Wilhelmina en prinses Juliana op 1 juni 1927 tot de landgenoten in Nederlands-Indië, twaalfduizend kilometer ver weg. De vaderlandse pers schreef dat 'dankzij het technisch vernuft van een Nederlandse onderneming Moederland en Koloniën ineens zoveel dichter tot elkaar waren gebracht'. Deze nieuwe technologie veranderde onze levens voorgoed.


Een uitstekende plek dus om ideeën uit te wisselen over problemen en uitdagingen, creatie en innovatie, anders denken en anders doen. Want zoals Albert Einstein ooit zei: “We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them."


Laten we daarom eerst eens kijken naar de mondiale uitdagingen, de Grand Challenges, die op onze weg liggen. Dat zijn er volgens mij in ieder geval drie.


Eén: tussen nu en 2050 zal de wereldbevolking toenemen van zeven naar negen miljard mensen. Ruim tweederde van deze mensen zal in steden wonen; in Europa zal dat zelfs rond de tachtig procent zijn.
Leefbare steden, slimmer, veiliger, duurzamer maken en zorgen voor voldoende voedsel en drinkwater, is een enorme uitdaging.


Twee: in de ontwikkelde landen vergrijst de bevolking in hoog tempo.
Het goede nieuws is dat de meesten van ons in de toekomst langer zullen leven. Op dit moment zijn er zo’n 900 miljoen wereldbewoners die ouder zijn dan 60 jaar. In 2050 zijn dat er naar verwachting 2,4 miljard.
Het minder goede nieuws is dat in 2050 ongeveer vijftig procent van de bevolking aan een vorm van chronische ziekte zal leiden, zoals diabetes, kanker of COPD. Daardoor zal de vraag naar hoogwaardige, toegankelijke gezondheidszorg recht evenredig groeien. Dat kost geld en menskracht: is er genoeg beschikbaar?


Drie: de sterke bevolkingstoename zal leiden tot een groeiende vraag naar energie, voedsel en water. Als wij niets aan de vraagkant doen, zal het wereldwijde energieverbruik de komende twintig jaar naar verwachting met vijftig procent stijgen, net als de vraag naar voedsel. Tegelijkertijd zullen miljoenen mensen te maken krijgen met drinkwatertekorten, ook door de gevolgen van klimaatverandering.


Philips heeft daarom als missie een wezenlijke bijdrage te leveren om deze Grand Challenges te helpen oplossen. Ons doel is om in 2025 jaarlijks het leven van drie miljard mensen te verbeteren met zinvolle innovatieve oplossingen en zo bij te dragen aan een gezondere en een meer duurzame wereld.


Met andere woorden: we willen onze talenten en capaciteiten inzetten voor zaken die van belang zijn voor de samenleving, die de levens van mensen over de hele wereld kunnen verbeteren. Dat moet snel. Ons interne transformatieprogramma Accelerate! zal ons hierbij helpen: met meer entrepreneurship ondernemen, sneller beslissen en met nog meer focus innoveren zijn kernelementen van het programma, waarbij we inzetten op groeimarkten. We willen innoveren via samenwerking. In partnership met u: andere bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties, overheden. Nationaal en internationaal. Relevant en duurzaam.


Duurzaamheid zal de rode draad zijn bij onze innovaties. Belangrijk in dat verband is dat Philips wereldwijd erkend wordt als leider op het gebied van duurzame innovatie. Dat blijkt onder andere uit onze plek op de prestigieuze Dow Jones Sustainability Index: wij staan op de eerste plaats van onze ‘SuperSector’. Een positie die we zeker willen vasthouden.


Zinvolle innovatie voor duurzame ontwikkeling vergt naast een heldere visie op de toekomst ook de voortdurende inspanning en wil om te verbeteren. We hebben de lat hoog gelegd met drie duurzaamheidsdoelstellingen:
In 2015 zullen 500 miljoen mensen toegang hebben tot gezondheidszorg oplossingen van Philips.
In 2015 zal 50% procent van onze totale omzet uit groene producten komt. Producten die gemiddeld 50% energiezuiniger zijn en met een groeiend aandeel hergebruikt materiaal.
Tot 2015 zullen onze investeringen in groene innovaties verdubbelen naar twee miljard euro. Stevige doelstellingen die we gaan halen.


Om onze duurzaamheidsvisie te realiseren omarmt Philips bijvoorbeeld het idee van de circulaire economie. In een circulaire economie worden alle materialen hergebruikt in hetzelfde of een ander product zonder kwaliteitsverlies. Als we alle restproducten hergebruiken en als al deze producten milieuneutraal zijn, is de kringloop compleet.


Een mooi voorbeeld is het gebruik van recycled plastics in producten zoals koffiezetapparaten, strijkijzers en stofzuigers zoals onze groene Senseo, die is gemaakt van 50% gerecycled plastics en 45% gerecycled metaal. Hierdoor stimuleren wij innovatie in de recycling industrie. Wij laten als Philips zien dat zonder enig compromis aan design of kwaliteit, de kringloop dus echt gesloten kan worden.


Een ander voorbeeld is onze ‘pay per lux’ oplossing, ontwikkeld in samenwerking met architect Thomas Rau: de gebruiker betaalt alleen voor de werkelijk verbruikte hoeveelheid licht, maar is geen eigenaar van de verlichtingsinstallatie zelf. Na afloop van de contractperiode neemt Philips de producten weer terug om ze als grondstoffen te hergebruiken. Hiermee stimuleren we de innovatiesnelheid door versnelde toepassing. Dat is nieuw. Net als het feit dat wij in deze proef geen product leveren, maar een dienst.


Maar hoe zit het nu met onze oplossingen voor de Grand Challenges, dé mondiale vraagstukken van deze tijd?
Met andere woorden – en dat is de eerste uitdaging die wij oppakken:
Hoe kunnen we het leven van de mensen wereldwijd verbeteren met zinvolle innovaties in de gezondheidszorg?
Onze visie op de gezondheidszorg is dat we het zien als een totale cyclus: van diagnose tot behandeling tot nazorg. De patiënt staat centraal. Hierbij werken we samen met klinische partners omdat die een directe relatie hebben met de patiënt. Onze focus is daarbij op innovaties om sneller en scherpere diagnoses te stellen en behandelingen minder ingrijpend te maken, bijvoorbeeld:
Oplossingen die gericht zijn op minder invasieve behandelingen.
Oplossingen die ervoor zorgen dat het systeem betaalbaar blijft.
Innovaties waar iedereen van kan profiteren, ook in de opkomende economieën van Azië en Afrika.


Mooie visie. Maar wat doen we nu er nu al aan?
We werken aan digitale beeldvormende technologieën zodat artsen in staat zijn om steeds meer non-invasief in het lichaam te kijken én te behandelen. Een voorbeeld hiervan is de toepassing van deze techniek bij de behandeling van borstkanker. Philips heeft een technologie ontwikkeld waarmee we zonder operaties, tumorcellen kunnen vernietigen. Want bij de strijd tegen borstkanker gaat het niet alleen om de behandeling van de ziekte, maar ook om de manier waarop patiënten die behandeling ervaren en ermee kunnen leven.
Daarom onderzoeken we samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht of en hoe wij borstkanker kunnen behandelen met een van onze innovaties MR-HIFU. Dit is een revolutionair systeem dat MR-beeldvorming combineert met krachtige ultrasone golven om een tumor te als het ware te verbranden, terwijl het lichaam het vernietigde weefsel zelf afvoert. Aan de andere kant van de wereld, in India, maakt deze zelfde Philips-innovatie het mogelijk om bindweefselgezwellen in de baarmoeder zonder operatie te behandelen. We verwachten dat deze innovatie ook bij de behandeling van andere soort tumoren een belangrijke rol kan gaan spelen.
Allemaal voorbeelden van betekenisvolle innovaties die bijdragen aan de mondiale gezondheidszorg. Maar er is nog veel te doen en te bereiken.


Ook we zijn ook bezig met oplossingen als het gaat om de tweede Grand Challenge: Hoe maken wij steden leefbaarder en duurzamer?
De uitdaging is enorm. Steeds meer mensen gaan in steden wonen; de stedelijke gebieden worden steeds groter. In 2009 telde de wereld 21 zogeheten ‘megacities’: metropolen met meer dan 10 miljoen inwoners. Maar tussen nu en 2025 zullen er tegen de 30 ‘megacities’ bestaan met meer dan 10 miljoen inwoners!


Stadsbewoners willen niet alleen in een stad wonen; kwaliteit van leven, identiteit, veiligheid, maar ook voedsel, drinkwater en duurzaamheid zijn van even groot belang. Energiezuinige LED-verlichting speelt daarin een belangrijke rol.
Om maximaal effect van LED te realiseren zijn slimme managementsystemen nodig. Eén van die oplossingen is CityTouch. CityTouch maakt draadloos flexibele aansturing van alle straatverlichting en openbare verlichting in de stad mogelijk vanuit één centraal punt. Afgelopen zomer tijdens de VN-conferentie Rio+20 is ons systeem opgenomen in de Sustainia100-lijst; de lijst van de beste duurzame oplossingen ter wereld. Daar zijn we natuurlijk trots op.


Maar ook als het gaat om de verlichting van snelwegen, bieden slimme, en energiezuinige verlichtingsystemen een goedkopere en duurzame oplossing. Het licht helemaal uitdoen zoals Rijkswaterstaat onlangs voorstelde – om geld te besparen en lichtvervuiling tegen te gaan – is helemaal niet nodig. Onze lichtsystemen zijn slimmer, omdat men in de controlekamer de hoeveelheid licht automatisch kan afstemmen op de lichtbehoefte. Ze zijn duurzamer omdat we dan – alleen al in Nederland – de CO2-uitstoot met één derde kunnen verminderen.


Onze verlichtingsinnovaties kunnen ook op een andere manier bijdragen aan een leefbare en duurzame stad. Wij denken namelijk dat Cityfarming een opkomende en groeiende activiteit is: voedsel verbouwen in een stedelijke omgeving. Onderzoeken wijzen uit dat twintig gebouwen met Cityfarming de hele stad New York kunnen voorzien van groente en fruit! Onze oplossing voor LED-verlichting in de tuinbouwsector kan Cityfarming economisch haalbaar maken. In leegstaande verticale hoogbouw of in totaal ecologische nieuwbouw. Licht is immers essentieel om het hele jaar door gewassen van goede kwaliteit te kweken. Bovendien kunnen we een optimaal LED-verlichtingsrecept opstellen voor elk voedselgewas, een ‘recept’ dat zorgt voor maximale opbrengst en minimaal energieverbruik in elk groeistadium. Dat is een revolutie op het gebied van voedselproductie. Later vandaag laten we u nader kennismaken met dit systeem.


Veel stadsbewoners hechten overigens niet alleen aan een veilige, duurzame stad om in te wonen, maar willen ook graag trots zijn op hun stad.
U kent vast allemaal het Empire State Building, icoon en symbool van de stad New York. Een mooi, apart gebouw, vrijwel even oud als ons Klokgebouw. Maar wij hebben de stad onlangs geholpen om er een echt kunstwerk van te maken. Met door ons ontwikkelde LED-technologie, wordt deze 443 meter hoge wolkenkrabber nu verlicht in een palet van maar liefst 16 miljoen kleuren. Uniek, oogstrelend mooi, maar ook maximaal energiezuinig en betrouwbaar. Onlangs is het kleurenpalet nog gebruikt om het verloop van de Amerikaanse verkiezingen aan te geven voor de stad New York.

En dat kan thuis ook. Iets minder groots en meeslepend, maar met in principe dezelfde mogelijkheden: met Philips hue kunt u de LED-lampen in huis of op afstand te bedienen vanaf uw smartphone of tablet. Aan- of uitzetten, maar ook de kleurtemperatuur bepalen met een kleurenschema of bijvoorbeeld door een kleur uit te kiezen in een zelfgemaakte foto. Dit zullen we u vandaag ook laten zien.


Naast LED’s zijn we ook met OLED’s bezig: dat zijn organische LED’s. Deze verlichting biedt compleet nieuwe mogelijkheden voor lichtontwerpen dankzij het zachte, diffuse licht dat zij verspreiden, hun platte vorm en hun grotere oppervlak. Kijkt u maar eens naar de OLED-kroonluchters in deze ruimte.


Dan tenslotte:
Hoe kunnen innovaties bijdragen aan een gezonder, beter leven?
Dat is een uitdaging die een rode draad vormt in de hele geschiedenis van Philips. Zo hebben we nu bijvoorbeeld, samen met Topkok Jamie Olivier, een nieuw apparaat ontwikkeld dat het avondeten op een gezonde en gemakkelijke manier klaarmaakt: de HomeCooker. Een apparaat dat past bij zijn missie om iedereen, schoolkinderen en volwassenen, aan te zetten tot gezond eten. Als meer mensen gezonder gaan eten, dan zal er ook minder obesitas voorkomen.


Ook een aantal andere Philips-innovaties zorgt voor gezondheid en welzijn van onze consument. We weten nu bijvoorbeeld dat er een direct verband bestaat tussen mond- en tandverzorging en bepaalde ziektes, zoals het verband tussen aangetast tandvlees en hartkwalen en diabetes. Daarom hebben we een aantal producten ontwikkeld die samen een volledig mondverzorgingssysteem vormen: voor poetsen en flossen, voor gezond en mooi.


De toekomst van technologie is meer en meer gepersonaliseerd en ‘connected’. Dit is mogelijk door smartphones en tablets te gebruiken. Daarom krijgen onze producten steeds meer een digitaal brein; slimmer en relevanter voor onze huidige en onze toekomstige consument. Zo ondersteunen we bijvoorbeeld ons anti-verouderingssysteem, RéAura, met een speciale app die feedback aan klanten geeft voor een optimaal resultaat. Ook voor onze espressoapparaten kijken we of de interfaces via menu’s en displays niet kunnen vervangen door een app die veel gebruiksvriendelijker is en die je bijvoorbeeld helpt ontkalken. Ook de eerder getoonde Philips hue is een voorbeeld. Maar er zijn er nog veel meer te bedenken. Of het nu gaat om gezondheid of wellness, huidverzorging, koken of koffie, licht of lucht. Hiermee maken we een verbinding tussen consument en product maar daarmee ook tussen consument en ons. Zo leren de gebruikers van ons, maar wij leren ook van onze gebruikers. Dat is een groot voordeel van het huidige digitale innovatietijdperk.


Zinvolle oplossingen ontwikkelen voor mondiale vraagstukken waarvoor de wereld zich gesteld ziet. Dat is onze missie. Vanochtend hebt u kennisgemaakt met enkele van deze innovaties en later vandaag zult u er nog meer zien. Tijdens deze Philips Innovation Experience willen we ervaringen delen, elkaar stimuleren en inspireren om mee te werken aan een betere wereld.
Want u weet hoe het werkt: “The best way to predict the future is to create it.”