Nieuwscentrum

Philips introduceert op RSNA 2016 DoseWise Portal 2.2, de nieuwe softwareoplossing voor stralingsdosisbeheer

21 november 2016

• Nieuwe connectiviteits- en aanpassingsmogelijkheden ondersteunen verdere integratie van radiologiegegevens om de stralingsrisico’s voor patiënten en medewerkers te beperken.
  • Nauwere integratie met Philips IntelliBridge Enterprise en IntelliSpace PACS-technologie verbetert de toegang tot patiëntgegevens, versoepelt werkstromen en verbetert de interoperabiliteit op het gehele IT-netwerk van ziekenhuizen.

Amsterdam – Op het congres van de Radiological Society of North America (RSNA) heeft Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG AEX: PHIA) vandaag DoseWise Portal 2.2 gepresenteerd, de volgende generatie van het softwareplatform voor zorgverleners voor het registreren, bijhouden en analyseren van stralingsblootstelling van patiënten en medewerkers. Deze nieuwste versie van DoseWise Portal biedt verbeterde connectiviteits- en IT-mogelijkheden met het oog op belangrijke uitdagingen waar radiologieafdelingen mee te maken hebben. Denk hierbij aan het beheer van de stralingsblootstelling om het welzijn van patiënten en medewerkers te waarborgen en het verbeteren van de geïntegreerde toegang tot patiëntgegevens ten behoeve van goed onderbouwde besluitvorming. In de Verenigde Staten worden stralingsdosisbeheer en veiligheid steeds belangrijker nu artsen en zorginstellingen moeten voldoen aan de normen voor CT-scanprotocollen en dosisoptimalisatie van de onafhankelijke accreditatie-instelling Joint Commission. Daarnaast stelt het nieuwe betalingsprogramma MACRA van CMS (Centers for Medicare & Medicaid Services) bepaalde eisen aan dosisbeheer, waaraan artsen moeten voldoen om recht te hebben op een meer nauwkeurige (volledige) vergoeding.

Op het jaarlijkse congres van de Radiological Society of North America (RSNA) presenteert Philips de nieuwe mogelijkheden van DoseWise Portal 2.2, waaronder integratie met Philips IntelliBridge Enterprise voor HL7-functionaliteit en IntelliSpace PACS. Gezamenlijk bieden deze nieuwe mogelijkheden artsen toegang tot meer patiëntgegevens, waardoor ze eenvoudiger voor verschillende modaliteiten de stralingsdosis kunnen interpreteren waaraan een patiënt per onderzoek blootstaat, om vervolgens de totale blootstelling te kunnen analyseren.

Philips DoseWise Portal 2.2 is integreerbaar in belangrijke zorg-IT-systemen van Philips, en kan worden gebruikt in combinatie met spraakherkenningssoftware van andere aanbieders. Daarmee hebben radiologen meer patiëntgegevens tot hun beschikking en kunnen ze gegevens vastleggen ter ondersteuning van beter onderbouwde besluitvorming ten aanzien van dosisbeheer. DoseWise Portal 2.2 is nu geïntegreerd met:

• IntelliSpace PACS – Gebruikers kunnen de stralingsblootstelling tijdens een patiëntonderzoek direct van het PACS-beeld aflezen, of de totale stralingsblootstelling tijdens de gehele onderzoeksgeschiedenis van een patiënt opvragen uit de modaliteitswerklijst.
  • IntelliBridge Enterprise – Stelt gebruikers in staat om te zoeker naar cruciale geactualiseerde patiëntgegevens (waaronder BMI, gewicht en leeftijd) c.q. deze op te vragen uit het elektronische patiëntdossier van het ziekenhuis, voor gebruik met DoseWise Portal.
  • Eersteklas spraakherkenningssoftware – Maakt het mogelijk om de stralingsblootstelling van patiënten op te nemen in ingesproken rapporten, om tijd te besparen en het aantal transcriptiefouten te helpen verminderen.

“Deze nieuwe versie van DoseWise Portal biedt artsen een volledig en historisch inzicht in de blootstelling aan straling van een patiënt binnen de desbetreffende instelling. Dit zorgt voor betere ondersteuning van de besluitvorming en waarborgt de dosisoptimalisatie. Daarnaast kan de onderbouwing voor onderzoeksaanvragen in één keer in orde worden gemaakt”, zegt Dominic Siewko, stralingsdeskundige bij Philips. “Philips streeft ernaar om toonaangevende technologische en IT oplossingen te bieden voor stralingsdosisbeheer. De nieuwe functies van DoseWise Portal bevorderen een veiligheidsgerichte cultuur op radiologieafdelingen en geven artsen de beschikking over diepgaande analysefuncties en concreet toepasbare inzichten op basis van blootstellingsgegevens.”

Nieuwe integratiemogelijkheden zorgen voor betere rapportage en ondersteuning van besluitvorming

DoseWise 2.2 is geschikt voor verschillende modaliteiten en systemen van verschillende leveranciers. Het verzamelt gegevens over patiëntspecifieke stralingsdoses van röntgenmodaliteiten, en maakt zo verbeterde gegevensanalyse mogelijk. Naast uitgebreidere integratie met IntelliSpace PACS, IntelliBridge Enterprise en leveranciersonafhankelijke spraakherkenningssoftware, biedt DoseWise Portal 2.2 ook:

• Verbeterde connectiviteit met Philips DoseAware-producten – Compatibiliteit met DoseAware en DoseAware Xtend zorgt ervoor dat de dosisgegevens van patiënten en medewerkers op één display worden gecombineerd voor diepgaande analyse van de stralingsblootstelling. De gehele DoseAware-serie is nu compatibel met DoseWise Portal.
  • Aanpasbaar, gebruiksvriendelijk Analytics Package – De intuïtieve gebruikersinterface en de verbeterde diagram- en grafiekfunctionaliteit van ‘Chart Builder’ vereenvoudigen het opstellen van rapportages dankzij het aanpasbare dashboard en veelgebruikte rapportindelingen.

Philips presenteert DoseWise Portal 2.2 op RSNA 2016 op stand nr. 6735 in Hal B op McCormick Place. Volg @PhilipsLiveFrom voor nieuws gedurende het evenement, of kijk op Philips’ speciale RSNA-website voor meer informatie over Philips’ aanwezigheid op #RSNA16.

Voor meer informatie over DoseWise Portal 2.2 en de overige Philips-oplossingen voor stralingsdosisbeheer kunt u terecht op https://www.usa.philips.com/healthcare/product/HC895001.

Saskia Maas

Philips Health Systems

Mobiel +31 6 53 408 194

saskia.maas@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.