Nieuwscentrum

Tomatentelers in Verenigd Koninkrijk voltooien volledige groeicyclus met 100% Philips LED-verlichting

30 september 2016

Eindhoven, Philips Lighting (Euronext Amsterdam beursticker: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, maakt bekend dat APS Salads, de grootste tomatenteler van het Verenigd Koninkrijk, en de Flavour Fresh Solfresh Group, leverancier van tomaten aan supermarkten, beiden hun eerste groeilijkcyclus van respectievelijk 12 en 10 maanden hebben voltooid met 100% Philips LED-licht. Dit markeert de overgang van hybride belichting, waarbij LED en conventionele hogedruknatriumlampen (HPS) in combinatie worden gebruikt, naar 100% LED-tuinbouwbelichting voor het verbeteren van de opbrengst en het jaarrond telen van constant smakelijke fruit en groenten.

APS Salads is met haar Wight Salads-locatie in de Arreton Valley, Isle of Wight, een belangrijke leverancier voor tal van belangrijke levensmiddelenwinkels in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf beoogt het jaarrond telen van smakelijke tomaten met een hoge kwaliteit. In samenwerking met CambridgeHOK, een businesspartner van Philips Lighting, stapte APS Salads over naar 100% gebruik van LED-tuinbouwverlichting met Philips GreenPower toplights en een dubbele rij tussenbelichting.

Phil Pearson, groepsdirecteur ontwikkeling bij APS Salads en voorzitter van het British Tomato Growers' Technical Committee: “Voorheen, met het hybride HPS/LED-systeem, konden we geen constante gewaskwaliteit realiseren voor een betaalbare prijs en produceerden we in de winter teveel warmte met de HPS-belichting. Na 12 maanden met 100% LED, telen we de hele winter door tomaten van constante kwaliteit die even goed smaken als tomaten die midden in de zomer geteeld zijn." Pearson voegt eraan toe: “We verbruiken twee derde minder energie in vergelijking met de tijd dat we kassen hadden die met HPS werden belicht. Ook kunnen we de gewasbalans beter regelen doordat we totale controle hebben over verwarming en belichting en een sterk rendement op onze investeringen realiseren.” Het nieuwe duurzamere systeem zal zich binnen drie jaar terugbetalen."

Nadat besloten was over te stappen op 100% LED-belichting had CambridgeHOK slechts acht weken nodig van het plaatsen van de order tot het inschakelen van de LED-verlichting. De nieuwe LED-tuinbouwbelichting kan in totaal 220 micromol/s/m2 produceren bij 2,7 micromol/watt, en dat overtreft de prestaties van andere fabrikanten in termen van efficiëntie.

Flavour Fresh

Flavour Fresh Solfresh Group, uit Southport, Lancashire, is een van de toonaangevende sla-producenten in het Verenigd Koninkrijk en voorziet belangrijke supermarktketens van de slasoorten Sweet Rosso, Piccolo, Santini en Tomkin. Voordat Flavour Fresh overstapte op LED-tuinbouwbelichting maakte het bedrijf gebruik van natuurlijk licht voor het telen van tomatengewassen. Dit betekende dat er tussen december en maart geen tomaten geoogst konden worden. Sinds Philips Lighting businesspartner Agrolux 100% LED-tuinbouwbelichting installeerde in de 0,5 ha grote kassen, met twee lijnen tussenbelichting en topbelichting, kan Flavour Fresh het hele jaar rond tomaten oogsten.

Andy Roe, productiemanager bij Flavour Fresh zegt: “De opkomst van het LED-tijdperk is zonder twijfel de grootste innovatie in de glastuinbouw sinds de uitvinding van de tractor. Philips Lighting heeft LED-licht voor de tuinbouw ontwikkeld om de wetenschap van de plantfysiologie te onthullen en slaagde in deze technische tovenarij in het voordeel van telers en voedselconsumenten.” Flavour Fresh verwacht dankzij de LED-technologie een ongeveer 30% hogere opbrengst van haar tomaatgewas te realiseren.

Philips Lighting

Renee de Bruin

Email: renee.de.bruin@philips.com

Philips Horticulture LED Solutions

Daniela Damoiseaux

daniela.damoiseaux@philips.com

Over Philips Lighting NL

Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT) is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Onze kennis over de positieve invloed van licht op mensen, gecombineerd met onze uitgebreide technische expertise, stelt ons in staat om nieuwe, digitale verlichtingsinnovaties te ontwikkelen die waarde toevoegen, rijke gebruikerservaringen bieden en actief bijdragen aan het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele-, als de consumentenmarkt en verkopen de meeste energiezuinige LED-verlichtingsproducten ter wereld. Philips Lighting loopt voorop bij de ontwikkeling van connected lichtsystemen en -diensten. Gedreven door de onbegrensde mogelijkheden van het 'Internet of Things', kijken we verder dan licht alleen om huizen, gebouwen en openbare ruimtes te transformeren. In 2015 werd een omzet van 7,5 miljard euro gerealiseerd. We hebben circa 36.000 medewerkers in dienst, verspreid over meer dan 70 landen. Kijk op https://www.philips.nl/a-w/about/news/all-news.html voor meer nieuws over Philips Lighting.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.