Philips viert twintigste verjaardag van eerste publieke AED met bewustwordingscampagne over plotselinge hartstilstand

22 september 2016

  • Campagne richt zich op rol van ‘alledaagse helden’ bij het redden van levens
  • Onderneming bereikt mijlpaal: 1,5 miljoen HeartStart-defibrillators verkocht wereldwijd.

 

EindhovenKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het de twintigste verjaardag en de 1,5 miljoenste verkoop viert van de Philips HeartStart-defibrillator, de eerste Automatische Externe Defibrillator (AED) die is ontworpen voor gebruik door leken. Naar aanleiding van deze mijlpalen start de onderneming een campagne om bij het publiek onder de aandacht te brengen hoe vaak plotselinge hartstilstand eigenlijk voorkomt. Het doel is om mensen voor te lichten over het gebruik van AED’s en over wat ze zelf kunnen doen om levens te reden. Ondanks de brede beschikbaarheid van AED’s vandaag de dag zijn veel mensen er nog weinig bekend mee, weten ze niet hoe eenvoudig AED’s te gebruiken zijn, en twijfelen ze vaak nog of ze moeten ingrijpen als iemand plotseling een hartstilstand krijgt. Philips wil laten zien hoe gemakkelijk het is om een AED te gebruiken en hoe belangrijk een AED is, om zo ervoor te zorgen dat elke leek in actie kan komen om te helpen een leven te redden.

 

Plotselinge hartstilstand (Sudden Cardiac Arrest, SCA) vormt een van de voornaamste doodsoorzaken en een omvangrijk gezondheidsprobleem in Europa en de Verenigde Staten. Elk jaar worden circa 420.000 mensen in de VS en 275.000 mensen in Europa getroffen door een niet-traumatische plotselinge hartstilstand die door noodhulpdiensten buiten het ziekenhuis wordt vastgesteld [1,2]. Als omstanders echter ingrijpen door middel van hartmassage en AED’s, blijven vier op de tien slachtoffers in leven [3]. Met hartmassage kan het leven van een slachtoffer van hartstilstand wel worden gerekt, maar de meerderheid van deze slachtoffers is niet te redden met hartmassage alleen. In het kader van deze campagne werkt Philips samen met medisch experts en mensen die een hartstilstand hebben overleefd om een van de grootste obstakels van dit moment weg te nemen: het gebrek aan vertrouwen bij de gemiddelde voorbijganger om in een noodsituatie een AED te gebruiken.

 

“Moderne AED’s zijn ontzettend eenvoudig te gebruiken: je opent de houder en het apparaat geeft vervolgens bij elke stap gesproken instructies. Desondanks zijn mensen nog steeds onzeker of ze moeten ingrijpen als ze getuige zijn van een plotselinge hartstilstand”, zegt dr. Joe Frassica, Chief Medical & Innovation Officer bij Philips en Chief Science Officer bij Philips Research North America. “We moeten ervoor zorgen dat mensen weten wat AED’s zijn en hoe ze moeten worden toegepast – en dat ze inzien dat AED’s echt door iedereen te gebruiken zijn. Juist de momenten tussen een hartstilstand en de aankomst van hulpdiensten zijn cruciaal. Iedere extra persoon die we de kennis en het vertrouwen kunnen geven om in te grijpen met behulp van een AED is in potentie weer een extra gered leven.”

 

De realiteit van plotselinge hartstilstand is dat het iedereen kan overkomen, overal en op elk moment [4]. Hoewel plotselinge hartstilstand het meest voorkomt onder 40-plussers, gaat het bij 9.500 gevallen per jaar, om kinderen onder de 18 [5]. Veel omstanders denken ten onrechte dat het beter is om op professionele hulp te wachten als iemand een plotselinge hartstilstand krijgt. Voor een maximale overlevingskans moet binnen drie tot vijf minuten nadat iemand onwel wordt een AED worden gebruikt [6]. Voor elke minuut zonder hartmassage en defibrillatie neemt de overlevingskans van een slachtoffer af met 7 tot 10% [7]. Na 10 minuten overleeft slechts een zeer klein aantal slachtoffers [8]. De mogelijkheid om onmiddellijk een behandeling te starten is van levensbelang, omdat slechts 10,6% van de slachtoffers een hartstilstand overleeft [9]. Gemiddeld kost het noodhulpdiensten in de VS zes tot tien minuten om een slachtoffer te bereiken [10]. Als omstanders ingrijpen en een behandeling met een AED starten, verdrievoudigt het overlevingspercentage naar 31,4%.

 

“Meer dan acht jaar geleden zat ik tijdens de lunch met vrienden te praten over het komende schoolbal toen ik plotseling bewusteloos raakte. Ik viel van mijn stoel en begon te stuiptrekken”, vertelt Lindsay Hayden, die een hartstilstand heeft overleefd. “Ik had een plotselinge hartaanval. En ik was toen pas zeventien. Een klasgenoot, een goede vriend van me, was anderhalf jaar daarvoor aan een hartstilstand overleden, en zijn ouders hadden in zijn nagedachtenis een AED aan de school aangeboden. Die AED heeft mij het leven gered. Zonder de hulp van een klasgenoot en het gebruik van de AED was ik er nu niet meer geweest. Een plotselinge hartstilstand maakt geen onderscheid en kan echt iedereen treffen. Ik had het geluk dat mijn klasgenoot besefte dat ik een hartstilstand kreeg, hartmassage kon geven en wist wat een AED was. Maar geluk zou eigenlijk geen hoofdrol moeten spelen als het om mensenlevens gaat.”

 

Philips introduceerde in 1996 zijn eerste publieke AED, de Forerunner van Heartstream, en is al sinds de oprichting van de onderneming toonaangevend in de zorgsector, getuige de vele mijlpalen en baanbrekende innovaties die onder meer in de kindergeneeskunde zijn gerealiseerd. Philips heeft AED’s ontwikkeld voor gebruik door leken in uitzonderlijk situaties. Deze apparaten geven een ongetrainde omstander het vertrouwen om snel en zelfverzekerd in te grijpen en het initiatief te nemen om iemands leven te redden. 

 

Sinds deze innovatie en de naamsverandering van het product – Philips-AED’s heten nu HeartStart – is een groot aantal levens gered. In 2015 waren onze HeartStart-defibrillatoren te vinden aan boord van 80% van alle grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, tientallen regionale maatschappijen en een aanzienlijk deel van de grootste internationale maatschappijen. HeartStart-systemen zijn ook te vinden op een groot aantal van de drukste Amerikaanse luchthavens, bij een van de grootste bus- en touringcaroperators in Europa, bij 43 professionele sportclubs en bij 85% van de bedrijven op de Fortune 500-ranglijst. HeartStart-AED’s zijn tegenwoordig te vinden op tal van belangrijke openbare plekken en zijn daardoor steeds beter beschikbaar, zodat mensen op het juiste moment de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben. 


Kijk voor meer informatie over overlevenden en de HeartStart-producten van Philips op: http://www.usa.philips.com/healthcare/articles/aed-solutions. Meer informatie over de wereldwijde activiteiten van Philips in het kader van World Heart Day op 29 september is te vinden op www.myheartisunique.com.

 

Referenties
 

1Incidence of EMS-treated out-of-hospital cardiac arrest in the United States, Thomas D. Rea; Mickey S. Eisenberg; Greg Sinibaldi; Roger D. White, Resuscitation, September 16, 2016

2Incidence of EMS-treated out-of-hospital cardiac arrest in Europe, Incidence of EMS-treated out-of-hospital cardiac arrest in the United States, Thomas D. Rea; Mickey S. Eisenberg; Christie Atwood; Johan Herlitz, Resuscitation, September 16, 2016

3About SCA, Mary M. Newman, Sudden Cardiac Arrest Foundation, September 16, 2016

4Sudden Cardiac Arrest Is Not on Consumers' Radar, According to a New Study by the Sudden Cardiac Arrest Foundation, Sudden Cardiac Arrest Foundation, September 16, 2016

5About SCA, Mary M. Newman, Sudden Cardiac Arrest Foundation, September 16, 2016

6Sudden Cardiac Arrest FAQs, Sudden Cardiac Arrest Foundation, September 16, 2016

7CPR Facts and Stats, American Heart Association, September 16, 2016

8About AEDs, Sudden Cardiac Arrest Association, September 16, 2016

9Heart Disease and Stroke Statistics—2015 Update, Dariush Mozaffarian; et. al, American Heart Association, September 16, 2016

10Heart Disease and Stroke Statistics—2015 Update, Dariush Mozaffarian; et. al, American Heart Association, September 16, 2016

11AHA Releases 2015 Heart and Stroke Statistics, Sudden Cardiac Arrest Foundation, September 16, 2016

Voor aanvullende persinformatie kunt u contact opnemen met:

Marianne Nouwens

Philips Benelux

Tel.: +31 6 11 58 10 04

E-mail: Marianne.Nouwens@Philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum