Amsterdam ArenA en Philips Lighting innoveren gezamenlijk om stadion van de toekomst te realiseren

 

Amsterdam ArenA Innovation Center en Philips Lighting gaan met slimme LED-verlichting beleving, duurzaamheid en veiligheid naar een hoger niveau tillen

9 juni, 2016

Eindhoven, Nederland – Philips Lighting (Euronext Amsterdam ticker: LIGHT), wereldwijd toonaangevend in verlichting, wordt innovatiepartner van de Amsterdam ArenA op het gebied van ‘smart lighting’. Onderdeel van de overeenkomst is het vervangen van de veldverlichting door innovatieve LED-stadionverlichting, waarbij ook kleurvariatie wordt toegevoegd om het entertainmentniveau te verhogen. Amsterdam ArenA en Philips Lighting werken de komende jaren en in aanloop naar het EK2020 aan nog meer innoverende lichtprojecten. De nieuwe LED-verlichting wordt ingezet bij voetbalwedstrijden en concerten om extra beleving en sfeer te creëren. De Philips LED-verlichting is 's werelds eerste LED-sportveldverlichting die voldoet aan de strengste eisen van internationale televisiezenders en sportfederaties. Met deze verlichting is het mogelijk om specifieke delen van het stadion uit te lichten tijdens evenementen in het stadion. De LED-veldverlichting wordt eind 2016 in gebruik genomen. 

 

Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux: “De combinatie van onze ArenaVision LED-veldverlichting met beweegbare kleurenspots creëert een geweldig show effect. Met deze verlichtingscombinatie dragen we bij aan de verdere ontwikkeling van de Amsterdam Arena. Wij zijn trots op deze samenwerking en we hebben de ambitie om gezamenlijk een wereldwijd voorbeeld neer te zetten waarbij de bezoekerservaring, duurzaamheid en flexibiliteit van het totale verlichtingssysteem de nieuwe standaard gaat worden.

 

Henk Markerink, directeur Amsterdam ArenA: “Philips Lighting is al vanaf het eerste uur betrokken bij de verlichting in de Amsterdam ArenA en wordt nu actieve partner in ons innovation center. We zijn verheugd dat de relatie met Philips Lighting op deze manier weer verder is bestendigd.

 

Als direct gevolg van deze overeenkomst wordt de stadionverlichting vervangen door LED en gaan we de komende jaren, in aanloop naar de transitie richting EK2020, werken aan nog meer innoverende lichtprojecten om zo de beste fan-ervaring op het gebied van verlichting te bieden aan onze bezoekers.”


Philips verzorgt al meer dan 60 jaar de professionele verlichting van grote sportevenementen en verlicht wereldwijd 55% van de belangrijkste voetbalstadions. Voor meer informatie en de laatste projecten, zie ook: Philips Lighting.nl.

Voor meer informatie:

Philips Lighting

Eric Drent, senior communication manager

Tel: 0031 6 5190 5718

E-mail: eric.drent@philips.com


Amsterdam ArenA

Claire Sleijffers

Tel: 0031 6 5160 4266

E-mail: c.sleijffers@amsterdamarena.nl

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT) is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Onze kennis over de positieve invloed van licht op mensen, gecombineerd met onze uitgebreide technische expertise, stelt ons in staat om nieuwe, digitale verlichtingsinnovaties te ontwikkelen die waarde toevoegen, een rijke gebruikerservaringen bieden en actief bijdragen aan het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele-, als de consumentenmarkt en verkopen de meeste energiezuinige LED-verlichtingsproducten ter wereld. Philips Lighting loopt voorop bij de ontwikkeling van connected lichtsystemen en -diensten. Gedreven door de onbegrensde mogelijkheden van het 'Internet of Things', kijken we verder dan licht alleen om huizen, gebouwen en openbare ruimtes te transformeren. In 2015 werd een omzet van 7,4 miljard euro gerealiseerd. Kijk voor meer nieuws over Philips Lighting op: www.lighting.philips.com/newsroom.

Over Amsterdam ArenA

De Amsterdam ArenA speelt in de top league van internationale, multifunctionele stadions. Het is de thuisbasis van AFC Ajax en het Nederlands elftal en hét podium voor topconcerten, dance events en zakelijke bijeenkomsten. De Amsterdam ArenA verwelkomt jaarlijks ruim twee miljoen bezoekers. In de Amsterdam ArenA draait het om publieksbeleving. Samen met partners biedt de Amsterdam ArenA service en faciliteiten op topniveau en werkt zij aan optimale veiligheid in en rond het stadion.

Over Amsterdam Innovation ArenA

Kwaliteit, duurzaamheid en innovatie zijn de strategische pijlers waarmee de Amsterdam ArenA zichzelf steeds opnieuw weet uit te vinden. In de Amsterdam Innovation ArenA werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen aan het stadion van de toekomst. Het stadion en het omringende gebied fungeren daarbij als Living Lab, als hotspot waar innovaties worden getoetst in de praktijk. Vernieuwende concepten en ideeën én bewezen oplossingen op het gebied van stadionbouw, -management en -exploitatie vinden via Amsterdam ArenA International hun weg naar stadions en sport- en recreatiegebieden, wereldwijd. Partners van de Amsterdam Innovation Arena: Amsterdam ArenA Innovation Center, Amsterdam Smart City, TNO, KPN, KPMG, Huawei, Microsoft, City of Amsterdam and Philips Lighting.

 

Voor high-res beeldmateriaal zie de volgende links bij Philips: