Philips en SURFsara gaan samenwerken om ‘Big Data’-onderzoeksdiensten te bieden via de cloud voor gepersonaliseerde behandeling en population health management

30 mei 2016

• Samenwerking combineert Philips’ expertise in zorg IT met SURFsara’s kracht in hoogwaardige supercomputing en data-infrastructuur
  • Via online portal, Cloud-diensten en Big Data analyses zal lifesciences onderzoek worden ondersteund om de vertaalslag van academisch onderzoek naar de zorgpraktijk te versnellen

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) en SURFsara (een dochteronderneming van SURF), de grootste aanbieder van hoogwaardige supercomputerdiensten en ICT-infrastructuur voor de Nederlandse onderwijs- en onderzoekssector, hebben vandaag aangekondigd dat zij een samenwerkingsverband zijn aangegaan om het HealthSuite-cloud platform van Philips te koppelen aan de nationale ICT-infrastructuur voor onderzoek van SURF. Doel is het opzetten van een veilige cloud-gebaseerde onderzoeksomgeving met geavanceerde analysemogelijkheden waar zorginstituten samen kunnen werken aan studies met Big Data.

De geïntegreerde diensten zullen specifieke ondersteuning bieden voor onderzoek op het gebied van gepersonaliseerde behandelingen en population health management. Dit onderzoek is bijvoorbeeld gericht op de ontwikkeling van nieuwe gerichte therapieën voor darm-, prostaat- of borstkanker. Hiervoor moet een allesomvattend beeld van de gezondheid van een patiënt worden verkregen. Daarvoor moeten enorme hoeveelheden gegevens worden samengevoegd die lange periodes bestrijken en die afkomstig zijn van medische scanners, weefselbiopsieën, uitslagen van laboratoriumonderzoek en genoomonderzoek. Bij populatieonderzoek moeten zeer grote verzamelingen gegevens over de gezondheid van grote groepen mensen worden samengevoegd. Deze gegevensverzamelingen worden vervolgens geanalyseerd om zelfs de kleinste correlaties en patronen te ontdekken die uiteindelijk zouden kunnen leiden tot betere behandelingen.

“Ziekenhuizen hebben weliswaar al toegang tot enorme hoeveelheden gegevens vanuit meerdere bronnen en vakgebieden waar veel nieuwe klinische inzichten uit voortkomen,” aldus Jeroen Tas, CEO van het Philips Connected Care & Health Informatics. “Het samenvoegen, normaliseren en analyseren van bestaande ‘eilanden’ van data levert een grote meerwaarde op. Onze gezamenlijke diensten zijn gericht op het integreren van gegevens op alle klininische niveaus en het verbinden van zorginstellingen, klinische expertise en onderzoeksprogramma’s op een veilige wijze die aan alle eisen voldoet. We willen een met elkaar verbonden digitale onderzoeksomgeving bieden waarin de betrokken partijen kunnen samenwerken aan de volgende generatie innovatieve producten en oplossingen op het gebied van zorgverlening.”Een gebruiksvriendelijke online portal zal wetenschappers en klinisch onderzoekers beveiligde en snelle toegang bieden tot Big Data, supercomputervoorzieningen, gecombineerde analyse-tools van zowel Philips als SURFsara, IT-oplossingen en zogenoemde machine learning technologie. Het doel van de gecombineerde diensten is om wetenschappers en onderzoekers in staat te stellen bijzonder grote data sets die beschikbaar zijn bij diverse universitaire medische instellingen of die voortkomen uit verschillende onderzoeksprogrammas makkelijk te kunnen verplaatsen, delen, samenvoegen, hergebruiken en te analyseren.

“SURF ondersteunt het nationale life sciences onderzoek en heeft als missie om de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderzoek te bevorderen,” zegt Anwar Osseyran, directeur van SURFsara, lid van het SURF-bestuur en hoogleraar Business Analytics en Computer Science aan de Universiteit van Amsterdam. “Met deze samenwerking worden de cloud-diensten van Philips verder versterkt en kunnen we gegevens breed beschikbaar maken voor onderzoek in Nederland en daarbuiten.”

De geïntegreerde nieuwe onderzoeksomgeving is in eerste instantie bedoeld ter facilitering van universitaire medische instellingen en onderzoeksprogramma’s. Later zal dit worden uitgebreid om ondersteuning te bieden aan medische centra en biowetenschappers bij het analyseren van zeer grote hoeveelheden gegevens afkomstig uit vakgebieden als genomica, digitale pathologie en medische beeldvorming. De Big Data-onderzoeksdiensten zullen tevens beschikbaar worden gesteld voor gezamenlijke onderzoeksprojecten binnen en buiten Europa, zoals past bij de internationale aard van modern medisch onderzoek.

De totale hoeveelheid opgeslagen klinische data groeit met circa 40% per jaar als gevolg van snelle vooruitgang op het gebied van diagnostische medische beeldvorming en patiëntbewaking, de behandeling van chronische ziektes en het toenemende gebruik van kleine draagbare sensoren voor medische toepassingen. Met behulp van deze apparaten kunnen patiënten zelf nauwkeurige metingen verrichten, en er ontstaan nieuwe mogelijkheden voor de verzameling en registratie van hoogwaardige gegevens. In de toekomst wordt een nog grotere toename van de datavolumes verwacht naarmate er meer gegevens vanuit de digitale pathologie en pathologie beschikbaar komen en geanalyseerd worden.

Saskia Maas

Philips Health Systems

E-mail: saskia.maas@philips.com

Joost Maltha

Philips Connected Care & Health Informatics

E-mail: Joost.Maltha@philips.com

Twitter: @JoostMaltha

Chantal Cassee

SURFsara Head of Communications

Tel: +31 623870050

E-mail: Chantal.cassee@surfsara.nl

Twitter: @surfsara

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Philips Lighting is een volledige dochteronderneming van Philips en is wereldwijd marktleider op het gebied van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2015 een omzet van 24,2 miljard euro, heeft wereldwijd circa 104.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Over SURFsara

SURFsara biedt de nationale e-infrastructuur aan onderzoekers bij universiteiten, universitaire medische centra en alle overige onderzoeksinstellingen in Nederland. Wij slaan de brug tussen onderzoek en een geavanceerde ICT. Dat doen we met wetenschappelijk onderzoek in ons DNA en met expertise in High Performance Computing. Wij optimaliseren software en algoritmes voor het versnellen van onderzoek, meer en gedetailleerder onderzoek of visualiseren van onderzoeksresultaten. SURFsara ondersteunt ook onderzoek met duurzame opslag en toegankelijkheid van data voor verwerken en analyseren van grote hoeveelheden data. Zo faciliteren we wetenschappelijk onderzoek en ontplooien we innovaties voor het bedrijfsleven. Samen met SURFmarket en SURFnet is SURFsara onderdeel van de coöperatie SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland. Binnen SURF werken universiteiten, hogescholen, mbo-scholen, onderzoeksinstellingen en de universitaire medische centra samen aan ICT-voorzieningen én -vernieuwingen. Kijk voor meer informatie, op www.surf.nl/surfsara