Philips introduceert 'slaperigste website ter wereld' om slechte slapers aan betere nachtrust te helpen

Met SendMeToSleep.com, een website in het kader van World Sleep Day, wil Philips bewustzijn van obstructief slaapapneu en andere slaapstoornissen verder bevorderen

maart 18, 2016

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) lanceert vandaag de 'slaperigste website ter wereld', een online-platform voor mensen met slaapproblemen. SendMeToSleep.com bevat een verzameling aan video's en ander beeldmateriaal voor slechte slapers en voor mensen die kampen met een chronisch slaaptekort, mogelijk als gevolg van een onderliggende slaapstoornis. De website is geïntroduceerd in het kader van World Sleep Day, ofwel de Internationale Dag van de Slaap, dat jaarlijks door de World Association of Sleep Medicine (WASM) wordt georganiseerd. Met deze bewustwordings- en voorlichtingscampagne ten aanzien van slaapproblematiek maakt Philips duidelijk dat het zich blijft inzetten om de situatie te verbeteren van mensen met obstructieve slaapapneu (OSA) of andere slaapstoornissen.

Slaaptekort is een wereldwijd probleem
Hoewel het frustrerend en vervelend is om zo nu en dan een nacht slecht te slapen, is dat niet direct schadelijk. Een chronisch slaaptekort kan echter ernstige gevolgen hebben, waaronder slecht functioneren op school of op het werk. Bij een in 2015 in tien landen gehouden enquête van Philips Respironics gaf 96% van de ondervraagden te kennen slaap als waardevol te ervaren en 87% antwoordde slaap belangrijk te vinden voor aspecten als gezondheid en welzijn. Van alle respondenten gaf slechts 17% aan ‘s nachts ononderbroken door te slapen.

“Slaap is van invloed op alles wat we doen, en we weten allemaal dat we niet altijd de aanbevolen acht uur halen”, aldus Dr. Teofilo Lee-Chiong, M.D., Chief Medical Liaison van Philips. “Het is al heel wat dat iemand onder ogen ziet dat slaaptekort een probleem is. Maar om te erkennen dat er écht actie moet worden ondernomen om beter te gaan slapen, gaat nog weer een stap verder. Met deze website hopen we dat mensen bewuster worden van het belang van een goede nachtrust voor hun gezondheid en algehele welzijn.”

Voor degenen die moeilijk de slaap kunnen vatten, biedt SendMeToSleep.com een aantal handige hulpmiddelen:

• Ontspannende video en foto’s om het inslapen te bevorderen: een baby die in slaap valt, een clip met witte ruis, geeuwende mensen, schaapjes om te tellen; op SendMeToSleep.com staan allerlei rustgevende visuele hulpmiddelen om het inslapen te bevorderen.
  • Handige tips voor een goede nachtrust: de website bevat informatie voor een verkwikkende slaap, slaapadviezen, verhalen over hoe mensen overal ter wereld andere slaapgewoonten hebben, interessante informatie over voeding die de nachtrust bevordert, en tips om snurken tegen te gaan.
  • Bewustwording bevorderen van onderliggende oorzaken: de site bevat verder relevante achtergrondinformatie, een leuke quiz en handige weetjes voor een goede nachtrust.

Meer dan zo nu en dan een nachtje woelen
Ruim 100 miljoen mensen wereldwijd¹ lijden aan obstructieve slaapapneu (OSA). Een chronisch tekort aan slaap als gevolg van obstructieve slaapapneu kan ernstige gevolgen hebben als de juiste diagnose niet wordt gesteld en behandeling daarmee uitblijft. Bij naar schatting 80% van de mensen met OSA wordt deze stoornis niet vastgesteld. Op de lange duur kan dit nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben.

“Door onze uitgebreide ervaring op het vlak van innovatieve slaaptherapie weten we dat OSA-patiënten het vaak moeilijk vinden om trouw de voorgeschreven therapie te blijven volgen. Eerst moet echter de aandoening worden vastgesteld, en dat is vaak nóg lastiger”, aldus dr. Mark Aloia, Senior Director van het Philips-onderdeel Global Clinical Research. “Er zijn nog steeds veel mensen met de klassieke symptomen van OSA, zonder dat de bijbehorende diagnose is gesteld. Vaak komt dit doordat mensen gewoon niet weten dat het niet normaal is om slecht te slapen.”

Ga naar www.SendMeToSleep.com voor meer informatie over slaapproblematiek of neem deel aan de discussie via #SendMeToSleep op Twitter: @PhilipsHealth en @PhilipsNederland of op Facebook: PhilipsNederland.

¹ http://www.stopbang.ca/osa/prevalence.php

Video "What sends you to sleep #WorldSleepDay"

Playlist 'World Sleep Day'

Saskia Maas
Philips Health Systems Benelux
Tel: +31 (0)653408194
Email: saskia.maas@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 104.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming neemt een leidende positie in op het terrein van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.