Nieuwscentrum

Escher-plafond na vierenveertig jaar terug in het Philips Museum Eindhoven

februari 11, 2016

Voor het 60-jarig bestaan van Philips, in 1951, werd de eerste fabriek (het huidige Philips Museum) verbouwd tot Licht Demonstratie Laboratorium. Toenmalig hoofd Philips Design Louis Kalff ontwierp het interieur van het 'DemLab' en vroeg de bekende graficus M.C. Escher een plafond te ontwerpen. Het plafond van M.C. Escher werd in 1972 ontmanteld en opgeslagen. Nu zijn enkele delen van het Escher-plafond voor het eerst na 44 jaar weer zichtbaar voor het publiek in het Philips Museum.

Samenwerking Kalff en Escher
In 1917 werkten Louis Kalff en M.C. Escher samen aan de studenten-almanak in Delft. Drieëndertig jaar later, november 1950, vraagt Kalff M.C.Escher om een ontwerp "waarbij op speelse wijze gebruik zou kunnen worden gemaakt van licht en donker, dus glas en b.v. triplex..." voor de inrichting van het oude fabriekje van 1891 voor het 60-jarig jubileum van Philips dat in Mei 1951 gevierd zou worden. Dit resulteerde in een plafond van ruim 8 bij 9 meter. Op de plafondpanelen vliegen de afgebeelde dieren door de lucht en beïnvloeden met hun doorschijnende vleugels het licht.

In het 'DemLab' toonde Philips nieuwe ontwikkelingen en toepassingen op het gebied van licht en het plafond paste goed in deze omgeving. Toen het pand in 1972 grondig werd gerenoveerd is het plafond verwijderd en lange tijd opgeslagen in de depots van de Stichting Kunstlicht in de Kunst en later bij het M.C. Eschermuseum in Den Haag.

90 jaar Design
Het Philips museum viert met ‘Celebrating 90 Years of Design at Philips’ de ontwikkeling van design binnen Philips. Aan de hand van herkenbare en unieke producten, prototypes, foto’s en verhalen geeft de expositie een boeiend beeld van de rol van design door de jaren heen. Ook de ontwikkeling van het iconische beeldmerk (het schildembleem) van Philips komt aan bod. Daarnaast toont het Philips Museum enkele speciale projecten van Philips Design zoals de unieke Bubelle dress waarmee designers zochten naar mogelijkheden om technologie in kleding te verwerken.

Het Escher-plafond en de tentoonstelling ‘Celebrating 90 Years of Design at Philips' zijn nog tot en met 17 april a.s. in het Philips Museum te bezichtigen.

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Beeldmateriaal: De foto's mogen voor dit doel gebruikt worden. Elk ander gebruik is niet toegestaan. Als bronvermelding dient te worden gebruikt: Philips Company Archives.

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2014 een omzet van EUR 21.4 miljard – wereldwijd circa 105.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.