Nieuw perspectief voor medewerkers van Philips in Emmen

december 11, 2015

Philips, de bedrijvengroep Chezz Partners en de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (de NOM) hebben vandaag aangekondigd dat Chezz op de huidige locatie van Philips in Emmen op 1 januari 2017 twee nieuwe bedrijven gaat vestigen.

Nadat Philips in december 2014 het voornemen aankondigde om eind 2016 de armaturenfabriek in Emmen te sluiten, stelden de Provincie Drenthe en Philips een Taskforce in. Deze Taskforce onder leiding van oud VNO-topman Bernard Wientjes is op zoek gegaan naar nieuwe partijen voor deze locatie met als doel het behoud van werkgelegenheid. Na maanden van intensief overleg met verschillende kandidaten heeft het scenario dat door Chezz Partners en de NOM is ontwikkeld, het vertrouwen gekregen van Philips, de regionale overheden en het ministerie van Economische Zaken.

Met dit resultaat zal Philips haar voornemen tot sluiting eind 2016 handhaven maar biedt de gekozen oplossing de maximale kans op nieuwe werkgelegenheid voor het personeel van de vestiging in Emmen. Vandaag is het personeel van Philips Emmen op de hoogte gebracht. Het is de bedoeling dat Philips zich op 1 januari 2017 definitief terugtrekt uit Emmen. De nieuwe bedrijven zullen bij het werven van nieuw personeel voormalig Philips Emmen personeel prioriteit laten hebben bij de invulling van de personeelsbehoeften voor 2017 en de jaren daarna.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken reageert als volgt: “Deze overeenkomst tussen Phillips, Chezz en de NOM biedt perspectief voor het behoud van kennis en banen in Drenthe. Daarnaast heeft Chezz de ambitie om in de toekomst de productie en ontwikkeling van nieuwe technieken voor het beheren van openbare ruimte en infrastructuur uit te breiden. Dit sluit goed aan bij de ambitie van het kabinet om samen met de regio te werken aan economische structuurversterking in Noordoost Nederland.”

De Commissaris van de Koning van Drenthe, Jacques Tichelaar sluit hierbij graag aan: “Ik ben heel blij met het succesvolle resultaat van de taskforce! Dit biedt de kans om de werkgelegenheid in Zuidoost Drenthe op termijn weer op peil te brengen. En nieuwe innovatieve bedrijven zetten de traditie van maakindustrie en innovatie voort.”

Hans de Jong, CEO Philips Benelux zegt: “Wij zijn bijzonder verheugd dat met Chezz Partners en de steun van de NOM en Economische Zaken een nieuw perspectief voor de fabriek in Emmen wordt gecreëerd. Wij geven daar onze volledige support aan.”

Chezz is een groep van hightech MKB-bedrijven, onder andere in de industriële toelevering, sensortechnologie en draadloze producten. Het eerste bedrijf dat Chezz wil vestigen in Emmen, gaat zich toeleggen op de ontwikkeling en verkoop van slimme, energiezuinige straatverlichting. Het assortiment wordt later uitgebreid met producten die een rol spelen bij het beheren van openbare ruimtes en infrastructuur in het kader van de snelle opkomt van “Smart Cities” en “Smart Spaces”. Voor het tweede bedrijf wordt de Philips-fabriek omgebouwd tot een hightech productieomgeving waar wordt geproduceerd voor bedrijven die actief zijn op het gebied van communicatietechnologie, draadloze producten en personal health-producten. Daarmee moet de nieuwe fabriek uitgroeien tot een productiefaciliteit voor technologiebedrijven. Chezz in Emmen sluit zich aan bij het Noordelijke consortium Region of Smart Factories (RoSF).

2016 wordt een transitiejaar waarin de fabricage voor Philips geleidelijk wordt afgebouwd, en de nieuwe bedrijven worden opgebouwd. Philips stelt daarvoor de fabriek al vanaf januari 2016 ter beschikking. Hoeveel mensen uiteindelijk mee kunnen naar de nieuwe bedrijven, is afhankelijk van het succes van het geheel. De initiatiefnemers gaan ervan uit dat voor een aanzienlijk deel van het personeel nieuwe banen ontstaat. Daarnaast heeft Philips besloten om versneld opleidingsbudgetten voor alle medewerkers beschikbaar te stellen vanaf 1 januari aanstaande om de kans op indiensttreding bij de nieuwe bedrijven extra te ondersteunen. Bovendien zal het personeelsbestand van de nieuwe bedrijven worden verbreed omdat er wordt geïnvesteerd in sales en ontwikkeling. Ook de NOM heeft de intentie om in de nieuwe bedrijven te participeren. Het initiatief wordt sterk ondersteund door diverse instanties op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau.

Over Chezz

Chezz Partners is opgericht door Ing. André Jansen MBA en Ir. Peter Adema. Samen hebben zij meer dan 50 jaar ondernemerservaring, met de focus op High Tech industrie en organisaties.
 Chezz Partners is een holding met op dit moment vier dochterondernemingen. De dochterondernemingen hebben zowel een nationale als sterke internationale focus. De bedrijven opereren in de High Tech industrie, Wireless Solutions- en Sensortechnologie en Personal Security industrie. Website: www.chezzpartners.com

Over NOM

De NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, stimuleert bedrijvigheid en ontwikkeling van werkgelegenheid in Noord-Nederland. De NOM verstrekt risicodragende financiering, biedt begeleiding bij locatiekeuze, bevordert investeringen in Noord-Nederland en initieert projecten die de concurrentiekracht van het regionale bedrijfsleven vergroten. Medio december 2015 is circa € 80 miljoen geïnvesteerd in 89 ondernemingen die gevestigd zijn of zich gaan vestigen in Groningen, Friesland of Drenthe. Het accent ligt hierbij op innovatieve ondernemingen met een regio-overschrijdende uitstraling.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 106.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming neemt een leidende positie in op het terrein van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.