Philips Breathless Choir stelt mensen met chronische luchtwegaandoeningen in staat om levenslange droom te realiseren

Breathless Choir geeft optreden op World COPD Day

november 17, 2015

New York, Verenigde Staten – Ter gelegenheid van World COPD Day (18 november) presenteert Philips vandaag het Philips Breathless Choir. Dit koor bestaat uit achttien mensen voor wie ademhalen een voortdurende uitdaging is. Hun ervaringen zijn vastgelegd in een reeks films die laten zien hoe de koorleden hun angsten overwinnen en ieders verwachtingen overtreffen door het onmogelijke te proberen: leren zingen.

De bekende Britse koordirigent en tv-persoonlijkheid Gareth Malone gaf leiding aan de groep, die volledig bestaat uit mensen met een chronische luchtwegaandoening, waaronder een groot aantal COPD-patiënten. Gareth staat bekend om zijn vermogen om de meest onwaarschijnlijke mensen te leren zingen, en het Breathless Choir werd opgericht na vijf dagen intensieve training onder zijn leiding. De transformatie van de koorleden culmineerde in een optreden in het beroemde Apollo Theater in New York, waar zij het klassieke The Police-nummer ‘Every Breath You Take’ zongen in aanwezigheid van hun ontroerde familieleden en vrienden.

“Op school vond ik het altijd heerlijk om te zingen. Ik was zelfs de voorzitster van het koor op mijn middelbare school!” vertelt koorlid en COPD-patiënt Evelin Alvarez-Flores. “In mijn jeugd speelde muziek altijd een belangrijke rol in mijn leven, maar toen er COPD bij mij werd vastgesteld verloor ik alle vertrouwen in mezelf en mijn muzikale talenten. Ik dacht echt dat ik nooit meer zou zingen.”

Mevrouw Alvarez-Flores vervolgt: “Lid zijn van het Breathless Choir was een geweldige ervaring en heeft mijn perspectief volledig veranderd. Het heeft me mijn zelfvertrouwen teruggegeven, en niet alleen met betrekking tot zingen. Ik heb geleerd dat ik meer van mezelf mag verwachten, en ik weet nu dat ik tot veel meer in staat ben dan ik dacht. Het is een geweldige ervaring geweest die ik altijd zal blijven koesteren.”

“Gedurende de gehele geschiedenis hebben mensen gezongen en muziek gemaakt”, aldus dirigent Gareth Malone. “Muziek en zingen zorgen dat mensen zich goed voelen over zichzelf en over hun medemens. Zingen beurt je op, troost je en laat je lachen, en het is zo eenvoudig: je hebt alleen jezelf, je adem en je stem nodig. Ik ben geen arts, maar ik heb gezien dat muziek veel positieve effecten heeft op de levens van deze mensen. Zingen doet hun ziel goed, en ik denk tot op zekere hoogte ook hun lichaam.”

Philips is ervan overtuigd dat er altijd een manier is om de kwaliteit van leven te verbeteren en heeft in dat kader de Philips Respironics SimplyGo Mini ontwikkeld, Dit is een draagbare zuurstofconcentrator die patiënten met luchtwegaandoeningen in staat stelt om een volwaardig, actief leven te blijven leiden. De zuurstofproductie van de lichte SimplyGo Mini ligt bijna 20 procent hoger dan die van andere zuurstofconcentratoren die 2,25 kilo of minder wegen. Deze aantrekkelijk en strak vormgegeven zuurstofconcentrator wordt geleverd met een robuuste, comfortabele draagtas en is ontworpen voor de betrokken en actieve patiënten van vandaag de dag. Elk lid van het koor kreeg een SimplyGo Mini.

“Met grote trots presenteren wij vandaag het Breathless Choir aan de wereld”, aldus Richard Wergan, Global EVP en Head of Brand bij Philips. “Het koor heeft ons allemaal geïnspireerd: het is werkelijk geweldig wat zij als groep hebben bereikt in zo’n korte tijd.”

De heer Wergan vervolgt: “Het Breathless Choir is een uitstekend voorbeeld van hoe zinvolle innovatie de levens van mensen werkelijk kan verbeteren. Zingen in het koor heeft een ingrijpend effect op alle betrokkenen gehad en heeft hun leven sterk verbeterd. We hopen dat dit project ook zal bijdragen aan meer bewustwording en begrip rondom COPD en andere chronische luchtwegaandoeningen, zodat patiënten over de hele wereld een gezonder en actiever leven kunnen leiden.”

Het aantal mensen met luchtwegaandoeningen neemt wereldwijd toe en de bijbehorende kosten zijn enorm.¹ Longziekten zijn momenteel verantwoordelijk voor 7 procent van alle sterfgevallen over de hele wereld. De wereldwijde kosten van COPD alleen zullen naar verwachting toenemen van USD 2,1 biljoen in 2010 tot USD 4,8 biljoen in 2030. Tegen die tijd zal COPD de op twee na meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd zijn, na hartziektes en beroertes.

De Breathless Choir-films laten zien dat de deelnemers niet worden gedefinieerd door hun aandoening. Hun vastberadenheid om hun verhaal van kracht en hoop te delen door middel van zingen is inspirerend. De films worden vandaag op World COPD Day gepresenteerd ter ondersteuning van het GOLD-initiatief (Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease), dat is gericht op meer bewustwording en betere zorg voor COPD-patiënten over de hele wereld.

Voor meer informatie over het Breathless Choir kunt u terecht op philips.to/breathless-choir. Gebruik de hashtag #BreathlessChoir voor nieuws over het Breathless Choir, of om tweets en berichten te plaatsen over het koor.
Voor meer informatie over Philips-innovaties op het gebied van luchtwegaandoeningen kunt u terecht op www.philips.com/copd.

¹ World Economic Forum/Harvard Report ‘The Global Economic Burden of Non-Communicable Diseases’

Philips Breathless Choir

Saskia Maas
Philips Health Systems Benelux
Tel: +31 (0)653408194
Email: Saskia.maas@philips.com

Over Koninklijke Philips

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 106.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming neemt een leidende positie in op het terrein van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.