Nieuwscentrum

Innovatieve Philips BlueTouch en PulseRelief met gepersonaliseerde behandelings-app geven mensen met chronische pijn meer controle om pijn te beheersen

oktober 15, 2015

Eindhoven, Nederland – Met de innovatieve ‘connected’ Philips-oplossingen BlueTouch en PulseRelief biedt Philips een oplossing voor mensen met chronische pijn en een flexibele manier om hun pijn te beheersen.  Eén op de vijf mensen heeft last van chronische pijn.i Dit kan een aanzienlijk effect hebben op de kwaliteit van leven en maakt het moeilijk om mobiel en in beweging te blijven en om een actief leven te leiden. Philips ontwikkelt voortdurend innovaties om mensen te helpen beter voor zichzelf en hun dierbaren te zorgen.

De ‘connected’ apparaten van Philips Pain Relief zijn uitgerust met klinisch bewezenii technologieën die zijn ontworpen om pijn te beheersen en een actief leven mogelijk te maken. Beide apparaten kunnen met een app op iedere smartphone gebruikt worden met een iOS- of Android-systeem.

Philips BlueTouch
Bij mensen die aan chronische pijn lijden, komt rugpijn het meest vooriii. Philips BlueTouch maakt gebruik van blauwlichttherapie om spierpijn in de rug te verlichten via een draadloze patch die onder de kleding kan worden gedragen. Dit bevordert het herstel van beschadigde spieren en geeft een verzachtende warmte af. De gepatenteerde, door Philips ontwikkelde technologie is klinisch bewezeniv en werkt met veertig blauwe LED-lampjes om de aanmaak van lichaamseigen stikstofoxide (NO) te stimuleren. In combinatie met warmte versterkt stikstofoxide de lokale doorbloeding, wat het natuurlijke herstelproces van het lichaam ondersteunt doordat de aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof en de afvoer van stofwisselingsproducten worden verbeterd. Dit heeft onmiddellijk een ontspannend effect op overbelaste spieren.

Uit onderzoek is gebleken dat met Philips BlueTouch de pijn beter beheerst kan worden: na twee weken behandeling meldde bijna tweederde van de patiënten ten minste dertig procent minder pijn.v De Philips BlueTouch is ‘connected’, de intensiteitsniveaus (licht en temperatuur) kunnen naar voorkeur worden ingesteld, en de nieuwe app bevat een dagboek om de voortgang van de sessies bij te houden.

Philips PulseRelief
PulseRelief maakt gebruik van TENS-therapie (transcutane elektronische zenuwstimulatie) om lichte tot matige chronische spier-/botpijn te beheersen. Tijdens een TENS-behandeling stimuleren elektroden de sensibele zenuwen in de huid. Deze elektrische pulsen stimuleren het natuurlijke vermogen van het lichaam om pijn te onderdrukken door geen pijnsignalen meer naar de hersenen te sturen en endorfine af te geven. Mensen die chronisch pijn lijden, kunnen hun behandeling heel eenvoudig via hun smartphone of tablet regelen en deze afstemmen op hun persoonlijke behoeftes. Daarbij is er keuzen uit vijftien programma’s en maar liefst zestig intensiteitsniveaus.

Philips PulseRelief is klein en licht en daardoor comfortabel om te dragen, en bevat elektroden met gepatenteerde hydrogel-technologie. Met het systeem kunnen mensen de hele dag door een behandelsessie instellen en uitvoeren, zonder gedoe met draden.

Philips BlueTouch en PulseRelief – met de nieuwe Philips Treatment-app – zijn vanaf heden verkrijgbaar in de online Philips store en bij Bol.com.

ii TensRelief – Source: M. Johnson, M. Martinson (2007). Efficacy of electrical nerve stimulation for chronic musculoskeletal pain: A meta-analysis of randomised controlled trials. Pain 130, 157-165.
BlueTouch - Source: Prof. Dr. Hubert J. Bardenheuer (University Clinic Heidelberg, Germany), 24th Interdisciplinary Congress on Pain Therapy and Palliative Care, Frankfurt/Main, Germany, lecture 7 March 2013 re the use of BlueTouch for chronic musculoskeletal back pain
InfraCare – W. Siems, N. Bresgen, R. Brenke, R. Siems, M. Kitzing, H. Harting, P.M. Eckel (2010): Pain and mobility improvement and MDA plasma levels in degenerative osteoarthritis, low back pain, and rheumatoid arthritis after infrared A-irradiation” Acta Biochimica Polonica 57, 313–319
iii H. Breivik, B. Collett, V. Ventafridda, R. Cohen, D. Gallacher (2006). Survey of chronic pain in Europe: Prevalence, impact on daily life, and treatment. European Journal of Pain 10, 287-333.
iv BlueTouch – Source: Prof. Dr. Hubert J. Bardenheuer (University Clinic Heidelberg, Germany), 24th Interdisciplinary Congress on Pain Therapy and Palliative Care, Frankfurt/Main, Germany, lecture 7 March 2013 re the use of BlueTouch for chronic musculoskeletal back pain
v Überall MA, Müller-Schwefe GHH. Efficacy and tolerability of blue LED light in the therapy of low back pain and shoulder/neck pain under everyday life conditions. Pain, 2014, Supplement 1, 71-2.

Anne-Marie Sleurink
Public Relations Manager a.i., Philips Consumer Lifestyle Benelux
+31 622 30 65 29 / anne-marie.sleurink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 108.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.