Nieuwscentrum

Algemene Vergadering van Aandeelhouders keurt afsplitsing van sector Lighting van Koninklijke Philips N.V. goed

AvA verleent tevens goedkeuring aan dividendvoorstel en benoeming van David Pyott als nieuw lid van Raad van Commissarissen

mei 7, 2015

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft bekendgemaakt dat de vandaag gehouden jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders haar goedkeuring heeft verleend aan de afsplitsing van de sector Lighting van Koninklijke Philips N.V. Na de stemming in Amsterdam zal Koninklijke Philips N.V. doorgaan met het opzetten van twee toonaangevende zelfstandige ondernemingen die zich zullen richten op de ongekende mogelijkheden op het gebied van gezondheidstechnologie (HealthTech) en verlichtingsoplossingen (Lighting Solutions).

“Wij verwelkomen het besluit van de AvA om de afsplitsing van de sector Lighting goed te keuren. Ik besef terdege dat de vandaag gehouden vergadering van historisch belang is”, aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Zowel HealthTech als Lighting Solutions hebben een omzet van meerdere miljarden euro’s en beschikken over de juiste basis voor winstgevende groei in de markten die zij bedienen.”

Het onderbrengen van de sector Lighting in een afzonderlijke juridische structuur zal ten minste tot het einde van 2015 duren, ter voorbereiding op de opsplitsing die volgens de huidige planning in de eerste helft van 2016 zal plaatsvinden door middel van een beursgang. Tegelijkertijd zal Philips eventuele alternatieve oplossingen zorgvuldig blijven evalueren.

De AvA heeft tevens haar goedkeuring verleend aan de herbenoeming van Frans van Houten, Ron Wirahadiraksa en Pieter Nota als leden van de Raad van Bestuur voor een termijn van vier jaar. Het voorstel om David Pyott te benoemen als nieuw lid van de Raad van Commissarissen werd eveneens goedgekeurd, evenals de herbenoemingen van Jackson Tai, Heino von Prondzynski en Kees van Lede als leden van de Raad van Commissarissen.

De AvA keurde tevens Philips’ voorstel goed om in 2015 een dividend van 0,80 euro per aandeel over 2014 uit te keren. Het dividend zal naar keuze van de aandeelhouder worden uitgekeerd in contanten of aandelen. Voor meer informatie over de dividenduitkering kunt u hier terecht.

De AvA heeft tevens het voorstel goedgekeurd om Ernst & Young Accountants LLP met ingang van januari 2016 te benoemen als externe accountant van Philips. Alle overige aan de aandeelhouders voorgelegde voorstellen werden eveneens goedgekeurd.

Voor meer informatie over de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 2015 kunt u hier terecht. Aanvullende informatie over de samenstelling van de Raad van Bestuur, het Executive Committee, de Raad van Commissarissen en de resultaten van Philips over 2014 is opgenomen in het Philips-jaarverslag 2014 (publicatiedatum 24 februari 2015).

Philips Group Communications
Steve Klink
E-mail: steve.klink@philips.com

Philips Investor Relations
Leandro Mazzoni
Phone: +31 20 5977055
E-mail: investor.relations@philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 21,4 miljard EUR in 2014 en stelt ongeveer 108.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.