Philips in gesprek met meerdere kandidaten voor overname van lightingfabriek Emmen

Taskforce ziet perspectief

april 29, 2015

Vandaag brengt de Taskforce[1], die de afgelopen drie maanden de overlevingskansen voor de vestiging in Emmen heeft onderzocht, rapport uit aan Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar en Hans de Jong, directievoorzitter van Philips Benelux.

De Taskforce trekt als voornaamste conclusie dat er perspectief is voor voortzetting van de vestiging in Emmen, onder een nieuwe eigenaar. Naar aanleiding van de resultaten die door de Taskforce zijn opgeleverd, bekijkt Philips nu serieus de overname door een ander bedrijf.

De afgelopen maanden heeft de Taskforce onder meer een zogenoemde businesscase laten opstellen, die mede uitzicht biedt op een haalbaar voortbestaan van het bedrijf onder een andere vlag. Er hebben zich meerdere serieuze overnamekandidaten gemeld. De bedrijven zijn uitgenodigd om de komende weken een eigen businessplan te presenteren.

De komende weken wordt duidelijk welke ondernemingen het meest geschikt zijn om een onderhandelings- en overnametraject mee in te gaan. Zowel Philips als de Taskforce hechten grote waarde aan een duurzame oplossing, waarbij zoveel mogelijk werkgelegenheid behouden blijft.

Hans de Jong, directievoorzitter van Philips Benelux, bedankt de Taskforce voor het geleverde werk. ,,Philips gaat nu een zorgvuldig traject in met de potentiële overnamekandidaten. Er is nog een lange en ook onzekere weg te gaan, maar we zijn zeer gemotiveerd om tot een goed resultaat te komen.’’

Bernard Wientjes, voorzitter van de Taskforce, heeft er vertrouwen in dat een overname van het bedrijf succesvol wordt afgerond. ,,Daar zijn alle inspanningen nu op gericht. Ik ben de partijen erkentelijk voor hun medewerking en betrokkenheid. Philips, de werknemers, de ondernemingsraad, de noordelijke ondernemers, de provincie, de gemeente Emmen, de NOM en het ministerie van Economische Zaken; allemaal hebben ze zich van meet af aan voor honderd procent gecommitteerd aan de doelstelling van de Taskforce.’’

De Drentse Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar is tevreden over het rapport van de Taskforce. ,,Het biedt perspectief. Ik ben vooral blij voor de werknemers. Als we er in slagen deze onderneming te behouden, dan is dat ook van groot belang voor het economisch klimaat in Emmen, dat de afgelopen jaren zwaar heeft geleden onder de crisis.’’

Philips Lighting in Emmen heeft 140 vaste medewerkers en gemiddeld 90 uitzendkrachten in dienst. Daarnaast biedt de fabriek veel indirecte werkgelegenheid. Vanmorgen zijn de eigen medewerkers door locatiedirecteur Geert Lucas geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek van de Tasforce.

[1] Op 27 januari 2015 installeerde de Drentse Commissaris van de Koning, Jacques Tichelaar, een Taskforce die van hem de opdracht kreeg om de toekomst van Philips Lighting in Emmen te onderzoeken. Aanleiding was het voorgenomen besluit van Philips om de armaturenfabriek in 2016 te sluiten. Als voorzitter werd Bernard Wientjes aangezocht, voormalig landelijk voorzitter van ondernemersorganisatie VNO/NCW. In de Taskforce zijn Philips, VNO/NCW, MKB-Noord, het ministerie van Economische Zaken, de provincie en de gemeente Emmen vertegenwoordigd.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.   .