Philips verlicht het Alta Speed Skating-evenement en brengt licht in Scandinavië

februari 20, 2015

Amsterdam, Nederland – Koninklijke Philips (NYSE: PHIA), de wereldwijde marktleider in verlichting, levert een bijdrage aan een belangrijk schaatsevenement op 21 februari in Alta, Noorwegen. Het evenement brengt Noorse en Nederlandse schaatslegendes bijeen en is een van diverse initiatieven die ten goede komen aan de burgers in Noord-Europese landen.

Tijdens het schaatstoernooi zullen zes generaties schaatsers uit Noorwegen en Nederland tegen elkaar schaatsen om in het noorden van Noorwegen bewustzijn te kweken voor het schaatsen. Tot de beroemde schaatsers die meedoen, behoren Ard Schenk, Bart Veldkamp, Ådne Søndrål, Magne Thomassen en Jarle Pedersen. Deze schaatsers hebben samen tientallen Olympische medailles, Wereldkampioenschappen en talloze nationale titels en zullen op de ijsbaan van Alta tegen elkaar uitkomen. Zo zamelen ze geld in en kweken bewustzijn en helpen ze om op lange termijn een infrastructuur te helpen realiseren voor de mensen in en om Alta.

Armaturen
Philips zal de ijsbaan met 16 conventionele OptiVision-armaturen van 1000 W verlichten, die de huidige 20 armaturen van 2000 W zullen vervangen. De nieuwe verlichting zal energie- en kostenbesparingen mogelijk maken en zal tegelijk het juiste niveau van verlichting leveren dat vereist is voor recreatiesport. Het verlichtingssysteem zal de mensen uit Alta ook helpen bij het trainen tijdens de lange, donkere winters om hen te helpen de ´winter blues´ te bestrijden.

Voldoende licht

Tijdens de midwinter krijgen de verschillende gebieden in Noorwegen weinig tot geen licht. Alta ligt in het noorden van Noorwegen en heeft slechts zes uur uur daglicht in deze tijd van het jaar.
Mensen die in het verre noorden wonen, hebben last van ‘winter blues’. Stemmingsproblemen en gebrek aan energie beginnen typisch in de herfst en kunnen heel goed voortduren tot in de lente.  Verlichting, ongeacht of die natuurlijk of kunstmatig is, beïnvloedt al het leven op aarde. Bij mensen speelt zij een wezenlijke rol voor het reguleren van ons 24-uur ritme en voor de productie van hormonen in het lichaam. Het is bewezen dat voldoende licht gedurende de dag, in het bijzonder in de winterperiode, een heilzaam effect heeft op de stemming en de algemene levenskwaliteit.

Op afstand
In het hart van de gemeente Uppsala, Zweden, heeft Philips een beheersysteem voor LED buitenverlichting geïnstalleerd in het Tegnerparken, ook wel bekend als Giraffe Park. Met behulp van de dynamische Philips CityTouch LED-verlichting kunnen technici van de gemeente op afstand exact de niveaus van verlichting in het park beheren in overeenstemming met het tijdstip van de dag en het aantal aanwezige mensen.
Doordat de LED-armaturen betrouwbaarder en milieuvriendelijker zijn, kan de lokale overheid daarnaast zowel 80 procent op energie besparen als 50 procent op het onderhoud.

Experiment
In Longyearbyen, Svalbard, Noorwegen, heeft men gedurende elf weken van het jaar geen daglicht. Veel bewoners gaven aan dat zij door het gebrek aan natuurlijk ochtendlicht lijden aan slaapinertie en in het algemeen problemen hebben met 's morgens wakker worden. In 2010 voorzag Philips de stadsbewoners als onderdeel van een experiment van haar LED Wake-up Light die een zonsopgang nabootst om mensen te helpen natuurlijk te ontwaken. Het experiment was een enorm succes: veel burgers spraken van een opmerkelijke verandering.

Philips, de wereldwijde marktleider in verlichting, werkt samen met overheden, leiders van gemeenschappen, ondernemingen en belanghebbenden om innovaties te bieden die mensen helpen en een positieve invloed hebben op hun omgeving en hun mentale gezondheid.

For further information, please contact:

Renée de Bruin
Philips Benelux
E-mail: Renee.de.Bruin@philips.com.

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum..