Philips museum viert Internationaal Jaar van het Licht met interactieve lichtinstallatie 'AURA'

januari 22, 2015

Na de internationale opening van het International Year of Light op het hoofdkwartier van UNESCO in Parijs, gaat ook in Nederland het Internationaal Jaar van het Licht 2015 van start. Het Philips museum, gesitueerd in het centrum van de Lichtstad van Nederland, haalt speciaal voor de viering van dit jaar de interactieve lichtinstallatie 'AURA' naar Eindhoven, waar het tot en met 1 maart elk weekend en elke woensdagmiddag te bezoeken is. De versie van ‘AURA’ die in het Philips museum live te beleven is, biedt nog meer mogelijkheden tot interactie op het gebied van licht en geluid en is geavanceerder dan de versie die in november 2014 tijdens GLOW NEXT werd gepresenteerd.

De 'AURA' reageert op invloeden uit de omgeving, zoals geluid en beweging. De installatie werkt met een webcam die is verbonden met een bolle, zonvormige armatuur en vangt kleuren, bewegingen en geluiden op waarna ze op een dynamische manier worden gereflecteerd. Dankzij de kracht van LED-verlichting en digitaal geluid kan ‘AURA’ reageren op situaties en gelegenheden en zo de sfeer beïnvloeden. ‘AURA’ is tot en met zondag 1 maart elk weekend te bezoeken van 11.00 tot 17.00 uur, en elke woensdagmiddag te bezoeken, van 13.00 tot 17.00 uur, in De Vest van het Philips museum.

‘AURA’ lijkt vloeibaar te worden als hij vorm geeft aan verschuivingen en voortdurend van klankkleur verandert. ‘AURA’ reageert tevens op de aanwezigheid van mensen en wordt daardoor een intuïtieve ervaring, deels als muziekinstrument, deels als emotionele reactie. De lichtinstallatie verkent de mogelijkheden van licht en geluid en hoe deze passen bij de behoefte van mensen aan ‘dwellbeing'. Paul Thursfield, Creative Director bij Philips verklaart: “Het woord ‘dwellbeing’ beschrijft de momenten waarop mensen zich gewoon lekker willen ontspannen”.

‘AURA’ is een uniek en experimenteel ontwerp dat is gecreëerd in het kader van de rol van licht en geluid in het leven van alledag. Tevens is het een experiment dat de mogelijkheden van stedelijke verfraaiing en interactie onderzoekt. Thema’s die momenteel erg actueel zijn bij steden die hun identiteit willen versterken en de lokale economie willen stimuleren. Een concept als ‘AURA’ kan een invulling geven aan die behoefte van steden.

Voor de bezoekers van GLOW NEXT, dat plaatsvond van 8-15 november 2014 in Eindhoven, was ‘AURA’ al eerder te bewonderen. Belangstellenden worden nu andermaal in de gelegenheid gesteld om dit bijzondere ontwerp live mee te maken, ditmaal tijdens het Internationaal Jaar van het Licht 2015, op de plaats waar Philips & Co. in 1891 met de productie van gloeilampen begon, het huidige Philips museum.

Inmiddels is dit ‘work in progress’ alweer geëvolueerd tot een nog geavanceerdere intuïtieve ervaring, die het voor het publiek mogelijk maakt om met een minieme handbeweging ‘AURA’ te bespelen alsof het de snaar van een muziekinstrument betreft. Deze laatste versie van ‘AURA’ maakt het mogelijk om nog meer te experimenteren met de timing van muziek akkoorden en direct het effect hiervan te zien in de lichtprojectie op de wand.

Ontwerpers
Ontwerpers van de ‘AURA’ lichtvorm zijn Paul Thursfield, Creative Director bij Philips Group Innovation en Simon Rycroft, die onlangs zijn masterstudie in interaction design afrondde. Beiden geloven dat toekomstige slimme ruimten niet alleen het gevolg zijn van technologische innovatie, maar ook van het begrijpen van de behoeften en ervaringen van mensen. Volgens het tweetal moeten onze leefomgevingen meer van onszelf weerspiegelen, waardoor ruimten ontstaan die voor ons zorgen, die ons kracht geven en ons inspireren.

Meer informatie over het Philips museum is te vinden op www.philips-museum.com. Hier is ook praktische informatie over openingstijden, toegangsprijzen en parkeermogelijkheden te vinden.

Lichtinstallatie 'AURA' in het Philips museum

Perscontact:

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.