Institute of Cancer Research treedt toe tot onderzoeksconsortium van Elekta en Philips voor ontwikkeling van MRI-geleide bestralingstherapie bij kanker

juni 5, 2014

London, Verenigd Koninkrijk – Elekta (NSE:EKTAb) en Koninklijke Philips (NYSE:PHG, AEX:PHIA) hebben vandaag bekendgemaakt dat het in Londen gevestigde Institute of Cancer Research, een wereldwijd toonaangevend kankeronderzoeksinstituut dat een klinisch samenwerkingsverband heeft met The Royal Marsden NHS Foundation Trust, zal toetreden tot het Elekta MR Linac Research Consortium. Dit consortium stelt zich tot doel een geïntegreerd MRI (Magnetic Resonance Imaging)-geleid bestralingssysteem te ontwikkelen. De combinatie van een geavanceerde digitale lineaire versneller (Linac) met een MRI-systeem moet resulteren in een wezenlijke verbetering van de real-time visualisatie van tumoren tijdens de toediening van gerichte therapeutische bestraling.

“De toetreding van het Institute of Cancer Research (ICR) tot het consortium zal dit samenwerkingsverband tussen klinische centra wederom versterken,” meent Niklas Savander, president-directeur en CEO van Elekta. “Het ICR is een gerenommeerd kankeronderzoeksinstituut dat al meer dan honderd jaar wezenlijke bijdragen aan dit vakgebied levert. Dankzij de unieke samenwerking met The Royal Marsden en de ‘bench-to-bedside’-benadering komt het ICR met opmerkelijke resultaten. Al deze factoren tezamen zorgen ervoor dat het ICR en The Royal Marsden perfect passen binnen ons streven om MRI-geleide radiotherapie op een hoger plan te brengen.”

“Met de verdere ontwikkeling van MRI-geleide bestralingstherapie ontstaat een nieuwe visie op de klinische bestralingsoncologie voor de behandeling van kanker,” aldus prof. Uwe Oelfke, MCCPM (lid van het Canadian College of Physicists in Medicine), FinstP (fellow van het Institute of Physics) en hoofd van de gezamenlijke natuurkundefaculteit van het Institute of Cancer Research in Londen en The Royal Marsden NHS Foundation Trust. “Het vertalen van deze geavanceerde technische benadering naar de klinische praktijk brengt een aantal uitdagingen met zich mee die het best kunnen worden aangepakt door radiotherapiecentra van wereldniveau die elk hun specifieke expertise kunnen inbrengen. Deelname aan dit consortium Is een absolute voorwaarde om de veelbelovende toekomst van de bestralingstherapie mede gestalte te kunnen geven.”

“Ons lopende onderzoeksprogramma voor adaptieve en beeldgeleide therapie, dat wordt gesubsidieerd door Cancer Research UK,” zo vervolgt hij, “in combinatie met de MRI-activiteiten in ons beeldvormingscentrum van Cancer Research UK creëert een ideale onderzoeksomgeving voor het leveren van wezenlijke bijdragen aan de gezamenlijke activiteiten van het consortium.”

“In eerste instantie zal het ICR-onderzoek voor MRI-geleide bestralingstherapie zich richten op kwaadaardige tumoren in het bekkengebied, waar het hoogwaardige weke-delencontrast van MR-beelden onmiddellijk vóór en tijdens de behandeling tot een ingrijpende verbetering van de behandelingsmogelijkheden en -kwaliteit zal leiden,” voegt hij hieraan toe.

Het ICR wordt het zesde lid in het onderzoeksconsortium dat een evaluatie uitvoert van de nieuwe technologie die uiterst geavanceerde bestralingstherapie en MRI binnen één systeem samenbrengt. De andere leden van het consortium zijn het UMC Utrecht, het University of Texas MD Anderson Cancer Center (Houston, Texas, VS), het NKI Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (Amsterdam), het Sunnybrook Health Sciences Centre (Toronto, Ontario, Canada) en het Froedtert & Medical College of Wisconsin Cancer Center (Milwaukee, Wisconsin, VS).

“MRI-geleide bestralingstherapie bezit de potentie om uit te groeien tot een uiterst doelgerichte behandelmethode van kanker,” meent Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare. “Samenwerking tussen toonaangevende instellingen op het gebied van interventiebeeldvorming en bestralingstherapie en vernieuwers op klinisch-oncologisch gebied is noodzakelijk om deze belofte waar te kunnen maken. Wij geloven stellig dat de indrukwekkende klinische kennis en expertise van het ICR een waardevolle aanwinst voor ons steeds groeiende onderzoeksconsortium zullen betekenen.”

Al vanaf het begin, in 2012, heeft het onderzoeksconsortium diverse stappen naar dit doel gezet.

Op 5 april maakte het UMC Utrecht een begin met het installeren van het eerste-generatie MRI-geleide bestralingstherapiesysteem voor niet-klinische testdoeleinden. De tests omvatten een prestatiebeoordeling van MRI-pulssequenties, het beoordelen van diverse adaptieve toedieningsmethoden en het vastleggen van kwaliteitswaarborgtechnieken en de workflow. Op diverse locaties vindt momenteel een behandelplanevaluatie plaats met de Monte Carlo-georiënteerde MRI-gecorrigeerde algoritmen, binnen een experimentele versie van het behandelplansysteem Monaco van Elekta. Diverse consortiumcentra werken daarnaast aan onderzoeksprogramma’s gekoppeld aan het MRI-geleide bestralingstherapiesysteem. Er zijn inmiddels abstracts ingediend voor de jaarlijkse bijeenkomst van de AAPM (American Association of Physicists in Medicine), die van 20 t/m 24 juli in Austin (Texas) plaatsvindt. In een aantal specifieke sessies zullen daar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van MRI-geleide radiotherapie ter sprake komen.

Neem voor meer informatie contact op met:

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.