Thuis frituren met hete lucht wordt de nieuwe standaard

1 op 4 verkochte friteuses is tegenwoordig met hete lucht*

december 23, 2014

Eindhoven – De ‘guilty pleasure’ van een lekker patatje met snack op zijn tijd zal nooit verdwijnen. 76% van de mensen frituurt weleens thuis met een regelmaat van minimaal een keer per maand*. Maar het strookt niet met de toenemende trend dat mensen steeds bewuster met hun eten omgaan en gezond eten niet meer voor health freaks is voorbehouden. Je frites en snacks in een pan met vet dompelen lijkt dan ook passé. Door het succes van de Airfryer zet Philips de standaard voor een nieuwe manier van frituren. Sinds jaren van daling is de totale friteuse markt weer aan het stijgen. Inmiddels is meer dan een kwart van de verkochte friteuses een hetelucht variant**.

Gemak van schoonmaken belangrijk aankoopargument
Gezonder eten is niet de enige reden om over te stappen op het bakken met hete lucht. De eenvoud in bediening, het gemak van schoonmaken en de verminderde vetlucht bij een hetelucht friteuse zijn tevens redenen van consumenten om afscheid te nemen van de traditionele frituurpan. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Philips. Volgens de Consumentenbond is de Philips Airfryer momenteel de best verkochte friteuse.***

De Airfryer werd als hetelucht friteuse van Philips in 2010 geïntroduceerd en heeft inmiddels een aandeel van 40% binnen de totale friteusemarkt en een aandeel van 72% in het segment hetelucht friteuses.** “Het is mooi om te zien dat 4 jaar na de introductie van de eerste Airfryer de Nederlandse consument het gezonder frituren nu echt is gaan omarmen. Deze gezondere manier van frituren past perfect in de visie van Philips waarbij gezondheid en welzijn centraal staat”, zegt Jeroen Kerkhoff, Marketing Manager bij Philips.

Ook (food)merken als Mora, Kwekkeboom, Aviko en Lamb Weston omarmen de trend van frituren met hete lucht. Diverse snacks zijn speciaal ontwikkeld om met hete lucht te bereiden en op verpakkingen van meerdere merken prijkt een Airfryer icoontje voor de juiste bereiding.

Bewuster eten met hete lucht
Ook WeightWatchers prijst de Airfryer aan bij hun cursisten als gezonder alternatief voor frituren. De coaches zijn door Philips begeleid in het maken van gezonde alternatieven met de Airfryer.

Het unieke van de Philips Airfryer modellen zit in de innovatieve Rapid Air-technologie die snel-circulerende hete lucht combineert met een grill voor perfecte resultaten. Deze revolutionaire technologie zorgt voor gezonder gefrituurd eten met tot wel 80% minder vet**** en voor perfect gebakken etenswaren en gegrild vlees. Met de Airfryers kunnen bovendien vele soorten etenswaren en snacks klaargemaakt worden. Men kan frituren, grillen, gratineren, braden, karamelliseren en bakken. Alles van cake tot kip is eenvoudig en – belangrijker nog – op gezondere wijze te bereiden.

www.philips.nl/airfryer

* TNS NIPO
** GfK rapportage januari - november 2014
*** Consumentengids december 2014
*** Frites uit de Airfryer vergeleken met frites uit een normale friteuse.

Philips Airfryer XL

Saskia Maas
Senior Manager Public Relations, Philips Consumer Lifestyle
Tel: +31 (0)6 53408194
E-mail: saskia.maas@philips.com

About Royal Philips:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.