Nationaal Militair Museum spannend verlicht met Philips LED's

december 15, 2014

Amsterdam - Op de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg is op 11 december j.l. het nieuwe Nationaal Militair Museum (NMM) geopend door Koning Willem-Alexander. Voor zowel de museumverlichting als de verlichting van de omgeving, werd gekozen voor LED-verlichting van Philips.

Het museum wil bezoekers de betekenis van de Nederlandse krijgsmacht in verleden, heden en toekomst laten 'beleven'. Daarom zijn er naast een bijzondere collectie ook spectaculaire visualisaties van historische veldslagen en recente vredesmissies. "Als je de ambitie hebt om van elk bezoek een dynamische ervaring te maken, ben je afhankelijk van goede verlichting", zegt Rob van Brunschot, key account manager Philips. “Dankzij 'connected lighting' kunnen alle lichtbronnen in het museum apart worden aangestuurd en gecontroleerd.”

Zo zijn in de ‘black box’, waar in zeven verschillende themaruimtes het verhaal van de land- en luchtmacht verteld, spots toegepast die ook worden gebruikt in de entertainmentindustrie. Deze spots bieden een compleet kleurenspectrum, van felle kleuren tot pasteltinten. Voor speciale effecten, zoals knipperen of snel dimmen, heeft Philips een zoomspot ontwikkeld, die - net als in het theater - voor diverse scènes kan worden geprogrammeerd.

Het Arsenaal
De verlichting van Het Arsenaal vroeg om een andere, inventieve aanpak. Deze enorme hal bevat een grote collectie topstukken uit de Nederlandse militaire geschiedenis, waaronder gevechtsvliegtuigen, helicopters en tanks. Maar er is ook de 13 meter hoge glazen façade, waardoor de hal volop wordt beïnvloed door de lichtintensiteit en het weer buiten. Door gebruik te maken van de LED-verlichting met daglichtregeling is er altijd voldoende licht in de hal.

Extra theatraal effect buiten
In de omgeving van het museum, op de parkeerplaats en op de grote wandelroutes naar het museum, zorgt prettig wit licht voor een veilig gevoel. Voor een extra theatraal effect bij de ingang van het museum werden negen LED-projectoren ingezet. Op een enorme mast naast de wandelbrug naar de toegang, zorgen zij vanaf grote hoogte voor verrassende, speelse effecten op de omgeving.

Consortium
Voor de bouw en het ontwerp van het museum werd een consortium opgericht van bouwonderneming Heijmans, Felix Claus Dick van Wageningen Architecten, H+N+S landschapsarchitecten en tentoonstellingsarchitecten Kossmann.dejong.

Nationaal Militair Museum

Voor meer informatie :

Renée de Bruin
Philips Benelux, Lighting
Tel: 06 - 11348365
E-mail: renee.de.bruin@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.